Massaved

Björkved

12 inlägg 13258 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björkved

sveakatten  
#585392 Kan jag hugga björkved nu, utan att det blir dåligt till i vår?
Tänkte bara hugga 3 meters, och lägga i välta.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Björkved

svampbob  
#585396 Att virket blir svart i ändarna får du räkna med men nog duger det till ved.

Avatar Fallback

Re: Björkved

Avslutat-02  
#585398 Det går utmärkt att hugga nu, om man vill slippa att det blir så svart, kan man fälla och låta ligga ett tag så att saven dras ur av löven, man ska göra det tidigare för att få helt torrt virke men det går bra även nu.

Sedan kvistar man och lägger upp på välta med rejält med luftspalt i botten, en eller två stockar över och presenning..

Avatar Fallback

Re: Björkved

sveakatten  
#585418 Tycker det är ett elände att komma till baka och kvista, tror jag väntar en stund till.
Jag har björkar i vinter hagen till fåren, som är dåliga, och skulle vilja ha bort dom innan jag flyttar dit fåren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björkved

Avslutat-02  
#585420 Jag fäller och drar den med traktorn till en plats där jag ska göra majbrasa,,,, låter dem ligga och kvistar efter någon vecka.

Jag brukar kapa bitar och lägga i vedboden, sedan klyver jag på vintern.

Avatar Fallback

Re: Björkved

jannee  
#585505 Nu manuellt hugga björk för att sedan låta detta ligga i en välta till våren är inte alls klokt gjort.
I mitt tycke rena vansinnet att inte också arbeta upp veden.
Gör du som du tänkt ska du få se på möglig ved och att barken lossnar direkt när du tar i bitarna till våren + att även den då upparbetade veden blir svårtorkad.
Vänta i stället tills saven har gått ur trädet, November till Februari, då går det bra.
Avverkar du/ni med en skördare går det dock ypperligt bra, eftersom stammen blir halvt barkad.

Avatar Fallback

Re: Björkved

Avslutat-02  
#585506 Jag har då gjort som beskrivet i många år och inte har jag något mögel på björken.

Men jag lägger inte björkved i välta blöt, utan syrfäller först.

Det är riktigt enkelt och bra, sedan kan jag i lugn och ro klyva klumparna på vintern.
Om jag inte eldar med dem på engång.

I fjol lyckades jag torka ca 65 kbm på detta vis, när vintern kom, så klyvde och sålde jag torr björkved för 695 kr/m3. :-bd


Står lite mer här....

https://www.skogssverige.se/hur-lange-i ... t-resultat

Avatar Fallback

Re: Björkved

jannee  
#585531 Det är den dj**la skillnad på en björkstam fullsketen med växtsaft och en syrfälld :mrgreen:
En syrfälld är i princip eldningsbar direkt medan en färsk inte ens brinner utan på sin på höjd kolar, dessutom sitter barken där som ett extralock.
Visst torkar virke lite från ändarna men på sin höjd max 15 cm in.
Har handskats (eldat) med ved i snart 60 år och aldrig jag avverkat löv (björk) som ska nyttats till ved tidig höst och låtit det ligga till våren, blir ju bara skit av detta. Bok och ek går däremot bra.
Skillnad om du upparbetar det, då frystorkar det till viss del under vintern.
Har upparbetat en del björkstammar nu i veckan, staplat den kluvna veden luftigt men efter en vecka är den ändå mögelangripen.

Användarvisningsbild

Re: Björkved

svampbob  
#585533 Det är även skillnad på var i Sverige du håller till uppe i norr är det snart minusgrader och då händer det inget på svamp och mögelfronten.
Jag tror det är svårt att syrafälla någonstans i Sverige den här tiden på året då björkens mest är inställd på att tappa löven.

Avatar Fallback

Re: Björkved

Avslutat-02  
#585555 Det jag har lärt mig om att lagra björk är att det ska vara luft under och ovan.. då möglar det inte.....

Det går alldeles utmärkt att syrfälla nu åtminstone där jag bor. Men helt torrt för att elda i höst är det inte.

Det jag eldar har jag sågat ner tidigare men klyver i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Björkved

Vedproducent  
#585560 Ja klyva ved sommar höst så får man räkna med mögel. Kvittar hur luftigt det ligger. Hugga långved nu till ved anser jag vara ett gränsfall. Beroende på vad du ska göra med den färdiga veden förstås. Själv köper jag inget som är avverkat före 1:a Oktober. Har en erfarenhet av några lass som avverkades i slutet av Augusti för några år sen. Jag som synar veden ordentligt var inte helt nöjd med den veden när den klövs på våren.

Men för eget behov så kvittar det väl!

Avatar Fallback

Re: Björkved

80-90  
#585574
Vedproducent skrev:Ja klyva ved sommar höst så får man räkna med mögel. Kvittar hur luftigt det ligger. Hugga långved nu till ved anser jag vara ett gränsfall. Beroende på vad du ska göra med den färdiga veden förstås. Själv köper jag inget som är avverkat före 1:a Oktober. Har en erfarenhet av några lass som avverkades i slutet av Augusti för några år sen. Jag som synar veden ordentligt var inte helt nöjd med den veden när den klövs på våren.

Men för eget behov så kvittar det väl!

Som vanligt har du rätt 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).