Skördare

Dieseltipps

4 inlägg 2270 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dieseltipps

hekern  
#37951 Har följt Dieseltråden ett tag nu, och tycker det är ett intressant och viktigt ämne med dagens priser. Det är ju många saker som påverkar dieselförbrukningen så jag tänkte att i den här tråden kan man få komma med tipps och trix för att få ner dieselförb. lite. Agg inställningar, körteknink, basmaskin m.m.
Själv kör jag en 1070D eco3 med H754 och den har hittils dragit knappa litern / m3 i gallring. Lite högt tycker jag. Någon som har nån idé för att få ner den?



   TS
Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37978 På Deeres 4WD så är förstås matarvalstrycket viktigt,följ med så du inte har mer tryck än du faktiskt behöver,många kör med samma tryck och tryckkurvor hela tiden men olika årstider,trädslag diametrar osv spelar stor roll.Där finns att följa med och ändra vid behov.
Sen finns den här funktionen med max valstryck vid start som väl grundvärdet är 10mms,kolla om du kan minska det utan att han slirar vid start.
Knivtrycket är väl lite samma sak,där finns ju också möjlighet till lägre tryck på nedre knivarna,allt för att virket ska flyta igenom.
Sågen givetvis,att den är rätt inställd så han inte sågar för långt+interna läckaget ska följas med,en sågmotor får all skit i sej av smutsiga slangar.
Försök plocka fram TMC-visningen och följ med på momentana förbrukningen när man ex kör kran och flyttar maskin
Sen förstås basmaskinservicen,ett skitigt luftfilter ställer till en hel del,dessutom kan det inre filtret vara täppt fastän det ser bra ut :D

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38040 knappa litern i gallring är väl inte högt,eller va har du för medelstam i snitt på gallringen? Va är förbrukningen per timme ca. på en sådan maskin?

Användarvisningsbild
hekern  
#38059
jönsson84 skrev:knappa litern i gallring är väl inte högt,eller va har du för medelstam i snitt på gallringen? Va är förbrukningen per timme ca. på en sådan maskin?


På den körningen hade vi 0,13 m3/stm. Maskin drar c:a 11-12 l/h. Jag tror att det mest är körtekniken som brister. även om tipsen i tidigare svar gjorde nytta. Tack för dom, stammarna rinner igenom lite lättare nu. :D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).