Jakt och Fiske

Älgen upp på rödlistan?!

55 inlägg 12074 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Älgen upp på rödlistan?!

Torbjörn Johnsen  
#574379 Enligt tidningen Svensk Jakt diskuterar Artdatabanjen/SLU om att älgen bör klassas till att vara en ”nära hotad” art:

. ”Trots att älgen uppenbarligen minskat kraftigt bedömer vi inte att det finns någon egentlig utdöenderisk, då älgstammens storlek är helt beroende av jakttrycket”, skriver Artdatabanken.
Men läget för älgen i Sverige bedöms ändå vara så pass bekymmersamt att Artdatabanken föreslår att älgen ska flyttas från livskraftig ned till den mer kritiska kategori ”nära hotad”. Och de tillägger att minskningstakten för den svenska älgpopulationen bedöms vara nära gränsvärdet för ”sårbar”.


Man kan ju undra om det är första april eller.... =))

https://svenskjakt.se/start/nyhet/algen ... rodlistan/



   TS
Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

husqvarna_med_sthil  
#574381 Det här gänget på den extremgröna sidan är inte våra vänner, inte heller jägarnas vänner. De har nu en plan för hur man ska förbjuda så mycket jakt som möjligt och dessutom lägga en krokben för skogsbruket. Det är känt att under ett antal år har aktivisterna på de olika myndigheterna ökat, det finns en del skrivet om det (sök på google). Det här är resultatet som kommer av sådant. Man är tvärt emot jakt och skogsbruk och använder de medel som finns tillgängliga för att ta mark för sin sak.

Det har aldrig varit så viktigt att jägare och markägare lägger ner stridsyxan, gör en gemensam plan för hur man ska handskas med de här människorna. Även om det låter helt uppåt väggarna med förbjuden älgjakt så kan jag upplysa om att det var inte alls länge sedan vi inte ens fick försvara våra tamdjur mot varg utan var tvungen att se på när de åt upp hunden( Stig Engdal satt ett fängelsestraff för att ha förvarat sina tamdjur vid attack), det hade fortfarande varit så om det inte kom ett regeringsbyte mitt i som hade andra åsikter men nu är vi tillbaka i samma nedåtgående spiral igen det är sjukt men de här krafterna är inte att leka med om man vill hålla på med skogsbruk och jakt.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

salix  
#574382 Skratta du men får skogsbolagen och LRF som dom vill så går det åt pipan med sverges nationalsymbol.

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

80-90  
#574398 Finns ställen som har max 1 per 1000 ha i vinterstam !!

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

T Landström  
#574399 Varg ska väl ha mat...

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

80-90  
#574402 Vissa ställen har den inte det längre

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

isteskog  
#574417 Måste vara något fel på rödlistan när älgen kan ev komma på rödlistan! Läser man kriterierna som är underlag för rödlistan: https://it.larostaden.se/artdatabanken/ ... terier.pdf så är möjligen kriterie A och B.b de enda som kan åberopas. Men har inte andemeningen varit att minska älgstammen pga betesskadorna? Tycker att det här liknar när fan läser bibeln..... :???:

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Nyborg  
#574421 Det finns väl för gott om älg... Jag har i alla år trott att jag skulle slippa att börja jaga älg, men det kanske snart är så att man måste ta jägarexamen, för att hålla alla hjortdjur borta från föryngringen? 😈 😡 😈

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574425 Jo, det är ett stort systemfel i rödlistan. Gunnar Lindén har skrivit om detta systemfel i sin blogg, fast det var ett tag sedan. Säkert har @DagL också skrivit om detta systemfel.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

DagL  
#574432
Niking skrev:Jo, det är ett stort systemfel i rödlistan. Gunnar Lindén har skrivit om detta systemfel i sin blogg, fast det var ett tag sedan. Säkert har DagL också skrivit om detta systemfel.

Jo, jag tycker generellt att rödlistan överskattar artutarmningen kraftigt http://downto.dagli.se/?page_id=338 men dominerande arter är specialfall som får diskuteras individuelllt. Jakt är en inpräntad funktion i homo sapiens så länge vår art funnits och skall tolereras. Älgjakt har haft en viktig roll sedan istiden och skall tolereras av kulturella och historiska skäl. Älgen är "skogens konung" och jag tycker tycker absolut älgen skall finnas kvar i Sverige, men på en nivå så skadorna blir mindre.
Jag tror stödet för utrotning av älg är minimalt, och risken för älgens försvinnande från Sverige är försumbart lågt och att på något sätt karaktäriser älgen som "hotad" är orealistiskt. Men jag har förståelse för att artdatabanken vill hålla fast vid sina kriterier. Artdatabanken har sig själv att skylla när den inte tillämpat förnuft i t ex fall med lavskrika och tjäder. Älgen gör stora skador på skogen och orsakar olyckor och älgstammen måste ställas i relation till dessa skador. Ett nytt system skulle åstadkomma detta tillämpades under de föregående sju åren, men har misslyckats. Därför MÅSTE avskjutningen av älg öka på ett sätt som för en del ter sig för drastiskt och stammen decimeras i NÄRTID.
Fast jag inte är skogsägare eller jägare, och någon sådan finns inte bland de när skäktingarna, har jag ändå fått ett personligt skäl att ogilla den höga älgstammen så jag kanske inte är helt objektiv längre. Jag planterade en ymp av en av de genetiskt allra bästa tallarna på min tomt och den utvecklades mycket bra till vintern 2019 och föreföll mig tillräckligt "älgskyddad" av ett djupt dike. Men vårvintern 2019 gick en älg över diket och käkade upp alla skott på ympen, dvs dödade den. Inga andra älgskador observerades, det var bara för att ge sig på min aptitliga plusträdymp älgen gjort sig besvär att ta sig över diket. Det är klart jag blev sur och har problem att vara så objektiv som jag borde.

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

anersimyra  
#574461 I dag blev det skogsharens tur att hamna på listan..🐰😦

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

isteskog  
#574465 Snart dags för vildsvinen då? ....... 🙃

Användarvisningsbild

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574475 För att inte tala om flatlusen då, som tydligen minskat rejält p.g.a. rakning av vissa intima kroppsdelar :lol:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

zeetorg  
#574480 =)) =)) =))

Avatar Fallback

Re: Älgen upp på rödlistan?!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#574490
80-90 skrev:Finns ställen som har max 1 per 1000 ha i vinterstam !!


Om vi säger 40 miljoner hektar skog i Sverige, så inebär det ändå mer än 40 000 älgar i vinterstam. Finns ju ingen chans i världen att detta är ens i närheten av utrotad. Samma nivå som på 40/50-talet kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).