Skogsekonomi

ögonoperation för att slippa glasögon

7 inlägg 3698 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ögonoperation för att slippa glasögon

rila  
#570442 Hej.
Är det någon som vet om det går att göra ögonoperation linsbyte för att slippa glasögon med bruttopengar från skogen?
Inom vissa verksamheter kan det göras ögonoperationer på bruttolöneavdrag, så jag undrar om det fungerar även inom mitt eget skogsbruket?
Tycker det är skitjobbigt med glasögon när jag jobbar med skogen och linser är inte ett alternativ. Har frågade den som hjälper mig med deklaration men den visste inte.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: ögonoperation för att slippa glasögon

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570448 Fråga skattemyndigheten, trots allt de som godkänner eller inte.

Avatar Fallback

Re: ögonoperation för att slippa glasögon

bgl  
#570464 Jag funderade för några år sen på operation mot min närsynthet. Blev avrådd av en bekant läkare och det av 2 skäl:
1/Närsynthet kan börja gå tillbaka vid högre ålder, därför är det svårt att bestämma styrkan på den inopererade linsen. I dag har jag facit, efter att ha backat nästan 2 dioptrier hade en operation då kunnat leda till behov idag av korrigering åt andra hållet med glasögon eller linser.
2/Har man varit glasögonbärare i många år är blinkreflex och allmän försiktighet med ögonen reducerad. På nåt sätt har man medvetet eller omedvetet blivit oförsiktig med ögonen när skyddet från glasögonen alltid funnits. Att då korrigera fullt ut och kunna leva utan glasögon kan lättare leda till att man skadar ett öga.

Avatar Fallback

Re: ögonoperation för att slippa glasögon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570530
bgl skrev:2/Har man varit glasögonbärare i många år är blinkreflex och allmän försiktighet med ögonen reducerad. På nåt sätt har man medvetet eller omedvetet blivit oförsiktig med ögonen när skyddet från glasögonen alltid funnits. Att då korrigera fullt ut och kunna leva utan glasögon kan lättare leda till att man skadar ett öga.


Har självt haft kontaktlinser i 30 år. Finns knappt någon blinkreflex kvar... :((

Avatar Fallback

Re: ögonoperation för att slippa glasögon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570531 Angående bruttolöneavdrag, det går inte i enskild näringsverksamhet på samma sätt som om du är anställd. Du kan inte dra av gym-kort heller.

Många orienterare har opererat ögonen, men en del har fått biverkningar som sämre nattsyn, och tom sämre skärpa. Inte helt riskfritt. Men många är å andra sidan nöjda.

Användarvisningsbild

Re: ögonoperation för att slippa glasögon

JensSkoog  
#570537 En liknande sak är ju det här med vaccin emot fästingar och
tetanus när man jobbar i skog och mark.
Min läkare rådde mig sist vecka till att ta dom två, och senn yttrade
han att jag väl skulle kunna dra av priset på mitt företag???

Blev lite fundersam så jag får fråga någon som har koll :wink:

Avatar Fallback

Re: ögonoperation för att slippa glasögon

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#570540 "Vaccinationer som betingas av näringsverksamheten

Utgift för vaccinationer som betingas av näringsverksamheten ska dras av (16 kap. 23 § IL)"

(edit: hittade vad som gällde för näringsverksamhet)

Kan gå!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).