Föryngring

Askföryngring

5 inlägg 3179 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Askföryngring

Nyborg  
#570266 Tänkte prova att driva upp några askplantor från fröna på askarna. Våra askar har drabbats av sjuka och ser därför inte så roliga ut, de verkar långsamt bli sämre. Blir det samma sak med de nya jag tar fram, eller sitter sjukan någon annanstans i träden? Tycker att asken är ett bra trädslag!



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Askföryngri

torbjorn_2150  
#570272 Det tycks ju som om vissa träd klarar sej från sjukan. Om detta är genetiskt kanske det vore bättre att leta frö från till synes friska träd. Jag tycker också att de 3-4 ganska stora askar som vi beskurit regelbundet under många år klarar sej lite bättre. De ser täta ut med frisk grön krona.

Användarvisningsbild

Re: Askföryngring

JensSkoog  
#570502 Om du planterar nya askar nära gamla som redan har sjukan, så
är det inte stora chansen att det går bra.
Dom gamla askarna ser ut till att klara sig bra här och där, men
nya småträd mår illa strax.

Ask är ju bra ved och snygga träd om man beskär dom riktigt.
Enda som är fult med asken, är att motorsågen blir extremt
skitig om man hugge på våren - "kådan" är så seg och sitter
så hårdt på sågen att den är svår att rengöra #:-s .

Användarvisningsbild

Re: Askföryngring

pgm  
#586340 Asksjukan har spridit sig över hela norden. Den kommer av svampen Hymenoscyphus pseudoalbidus. Ni kan läsa om den här:
https://forskning.no/skog/mysteriet-om- ... rne/798992

Några askar blir inte sjuka. Dom flesta syns att dö. Jag har EN ask som inte har drabbats.
MEN bifogade bilder visar en ask som verkade död i fjol. Men i år har den fått nya löv direkt på stommen. Kanske den har utvecklad immunitet?
Mina grannar har huggit när alla sina askar när dom har vist tecken på sjukan. Jag har bara huggit ner en av mina askar. Om jag tittar på gamla flygfoto dog den nån gång mellan 2011-2014. Även om den inte hade et enda blad såg den frisk ut inuti. Jag högg den i sommar.
Det bliver intressant att se vad som händer med dom andre som verkar döda. Kanske även dom börjar få nytt löv om några år?

Nu har jag också fått många 2-3 år gamla askar.

Användarvisningsbild

Re: Askföryngring

pgm  
#588120 Om jag tittar noga på mina askar, tror jag dom som är immuna mot asksjukan har en aning ljusare löv än dom som drabbas.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).