Skogsekonomi

Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

6 inlägg 4988 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

339  
#564620 Jag har fått ränteintäkter för de pengar jag har på både betalningsplan och medlemskontot i skogsägareföreningen.

De har ju redan dragit skatt på ränteintäkterna från ovanstående i min privata deklaration under kapital.

Men jag brukar ändra detta och flytta ränteintäkten till min enskilda firma.

Men hur fasen bokför man detta med skatten som de redan dragit men som jag ska ha tillbaka så att säga?

Den totala ränteintäkten hamnar ju på konto 8311(ränteintäkter från bank) som kredit

Ränteintäkten efter skatt hamnar ju på virkeskontot eller medlemskontot som debit.

Men vilket bokföringskonto använder jag för skatten? Som också blir debit? Debit och kredit måste ju stämma med varandra?

Hoppas ni förstår vad jag menar eller så är jag bara allmänt ute å cyklar?.. :sad:



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

339  
#564630 Kan man sätta skatten på konto 2013 "övriga egna uttag"?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

erik  
#564637 Ja, det låter rätt tycker jag, för när du tar bort kapitalinkomsten i din deklaration så kommer du ju få mer tillbaks eller behöva betala in mindre motsvarande detta, och då dessa pengar landar hos dig privat så då blir ju "skatteskyfflingen" att betrakta som ett eget uttag.

Går ju att simulera att skatten aldrig dragits genom att sätt in pengar från ditt privata konto till virkeskonto resp medlemskonto motsvarande den dragna skatten. Då får du ju en transaktion som med en egen instättning som "tar ut" det egna uttaget och i övrigt "rätt" belopp på kontona. Naturligtvis är detta inte en transaktion som är någon poäng att göra, men kanske kan vara hjälpsam som tankeexperiment.

Avatar Fallback

Re: Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

339  
#564638
erik skrev:Ja, det låter rätt tycker jag, för när du tar bort kapitalinkomsten i din deklaration så kommer du ju få mer tillbaks eller behöva betala in mindre motsvarande detta, och då dessa pengar landar hos dig privat så då blir ju "skatteskyfflingen" att betrakta som ett eget uttag.

Går ju att simulera att skatten aldrig dragits genom att sätt in pengar från ditt privata konto till virkeskonto resp medlemskonto motsvarande den dragna skatten. Då får du ju en transaktion som med en egen instättning som "tar ut" det egna uttaget och i övrigt "rätt" belopp på kontona. Naturligtvis är detta inte en transaktion som är någon poäng att göra, men kanske kan vara hjälpsam som tankeexperiment.


Tack! :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#564659 Jag bokför all skatt mot eget uttag 2013.

Användarvisningsbild

Re: Hur bokföra skatten på ränteinkomster enskild firma?

Camaro1969  
#564780 2013

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).