Motorsåg och handhållet

Husqvarna 242 koppling?

14 inlägg 4304 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 242 koppling?

Biffelina  
#563925 Hejsan, min koppling börjar bli sliten på min gamle 242a och kollar runt på nätet efter något nytt.. hittar inget vettigt på svenska sidor utom detta men är osäker om den passar?

https://www.gardsman.se/reservdelar-och ... g-kpl.html

Dock så ser inte min koppling ut så på sågen utan min har 2 krokar som håller tillbaka slitytorna och inte en fjäder som den på länken jag skickade.. vet någon om detta passar eller vet om någon sida som säljer rätt grejor? Vill inte beställa fel haha,



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 koppling?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#563926 Svårt o säga.. Lite lurig bild för o se gänga. Men passar gängan går det nog. Det är samma gänga på många modeller.
Jag använder ofta kopplingar från andra med spiralfjäder hellre än de två bladfjädrarna.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 koppling?

Avslutat-02  
#563927 Ersättningsfjäder från nyare 242 ser ut så där, jag lägger hit en sprängskiss på den ser du det artnr du behöver.
:-bd

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 koppling?

Avslutat-02  
#563928 Här är sprängskiss

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 koppling?

Avslutat-02  
#563933 Det där är kopplingen till hva 240-245Rx
Och hva 40-49 motorsåg.

Inte till hva 242-246-42.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 koppling?

Biffelina  
#563935 härligt jag hittade nu :)
https://www.gardsman.se/reservdelar-och ... pling.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 koppling?

Avslutat-02  
#563936 Ja du ser allt går att lösa.
:-bd

Eller som kvinnan som sket i vasken sa, det löser sig... =)) :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 koppling?

Biffelina  
#567322 Tjenare motorsågs fantaster!

Har yttligare en fundering som jag tänkte jag slänger in här i min tråd angående 242an..

Sågen går bra och startar lätt men när jag gämför kompet i den mellan min 353a samt min äldre 444a å även min fars 254xpg så känns de väldigt lätt..

har tyvärr ingen sätt att mäta kompressionen men undrar om kompet va soppas lätt i den lilla 42cc motor så den inte ens orkar hålla upp sin egna vikt om man håller i startsnöret? de andra sågarna orkar det i 4-5sekunder innan de glider ner till första hacket eller vad man ska säga..

bytte kolv och kolvring för ett år sedan och sågen har inte gått mycket sedan dess, kan det va något annat som spökar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 koppling?

Avslutat-02  
#567324 Nä hålla uppe sig ska den klara av, det brukar vara bra komp i en hva 242...

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 koppling?

totte  
#567333 Test att göra, häll i en tesked vanlig motorolja i cylindern och vicka runt sågen. Känner du sen en markant förbättring av kompressionen så är kolvringen inte bra, alternativt har den beckat fast i spåret.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 koppling?

traktorz  
#567525 Förmodlligen samma koppling som på Röjsågen RS44

traktorz - Dele RS44 ryddesag

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 koppling?

Avslutat-02  
#567527 Nä,det är annan stigning på gängan på Rs44, och ett annat art nummer .....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 242 koppling?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567543 Det är nån mer som har samma diameter o gänga fast spiral fjäder. Han det vara 45?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 242 koppling?

Avslutat-02  
#567546 Japp, 40-45-49 har samma fjäder koppling.

Men de till röjsågar ser lika ut men passar ej på hva 242-246-42. Utan på ovan nämnda.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).