Trädslag

Vilka trädslag kan man använda vid rökning?

29 inlägg 58833 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilka trädslag kan man använda vid rökning?

Torbjörn Johnsen  
#560370 Jag hittade en trevlig artikel om olika trädslag för rökning av mat på en amerikansk sajt. Alla trädslag finns ju inte här men en del kan man hitta. Enkelt sammanfattat så är det lövträd som gäller. Som små träbitar eller flis. För "mildare" kött som fisk eller kyckling föreslås trä som ger mildare röksmak. Som t ex al eller lönn. För lite kraftfullare kött (nöt o fläsk) kan man använda äpple, ek eller körsbär. För den kraftigaste rökningen används hickory eller "mesquite" som jag inte vet vad det är för trädslag. Enligt Wikipedia är det nån slags baljväxt-träd eller buske och det liknar gulllregn (som är giftigt?)

Trädslag som inte nämns är t ex björk eller sälg (eller enris). Vad har ni för erfarenheter av olika trädslag när det gäller rökning av t ex kött och fisk?

Här kan ni läsa hela artikeln och låta er inspireras inför den analkande grillsäsongen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Ape  
#560375 Att röka kött med en ska tydligen vara väldigt gott. Har aldrig testat det själv men en kunnig jägare jag känner rekommenderar det varmt.

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Avslutat-02  
#560380
Ape skrev:Att röka kött med en ska tydligen vara väldigt gott. Har aldrig testat det själv men en kunnig jägare jag känner rekommenderar det varmt.


Jag rökte med körsbär i fjol på lamm, det blev gott.

Hur hade du tänkt röka, kall eller varm?

En liten Abu rök är inte mycket att röka med om du förstår vad jag menar......

Jag byggde ett skåp och har eldstaden under helt avskild, sedan går det ett rör upp till skåpet, om jag ska kall röka då tänder jag en liten brasa i en annan eldstad längre bort och på båda ställena har jag en lucka där jag kan lägga på trädbitar, eller spån,flis, oftast handhuggen flis.

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

halvproffs  
#560382 Förr när jag rökte abborre,rådjur skinka osv då eldade jag upp med alved utan bark så jag fick en fin glödbedd och då lade jag på blötlagd gran och enris för smakens skull.
Blev bra tyckte jag. Varmrök.

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

halvproffs  
#560384 Går även rätt bra att röka i en klotgrill.

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560390 Ek funkar med bra till rött kött själv är jag så bekväm att jag har en brandly smocker och då blir det tre al sedan två äpple eller körsbär när det är kött ock tre al två pekan när det är kanin eller fisk

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Avslutat-02  
#560392 Det vattnas i munnen blir nog fan att röka senare idag,,, fläsk......

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Avslutat-02  
#560393 Är det bara jag som brukar salta köttet innan rökning?
Tycker jag får en mera jämn och godare rök smak. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560404 Fisk kanin kyckling torrsalta någon timme innan. Kött i saltlag! 10l vatten 9 dö grovsalt utan jod. 1,5 dl socker. Om köttet ska vara skådebröd med på julbord mm även 2 tsk salpeter.

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Avslutat-02  
#560410
Tåndemåla skrev:Fisk kanin kyckling torrsalta någon timme innan. Kött i saltlag! 10l vatten 9 dö grovsalt utan jod. 1,5 dl socker. Om köttet ska vara skådebröd med på julbord mm även 2 tsk salpeter.


Det var dl som menades va?
Inte Dö grovsalt...... :d

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560411 Ja och jag ändrade de det en gång. Men vissa saker vill inte ifånen acceptera. 😡

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Avslutat-02  
#560412 Ja brukar hänvisa till telefonjäveln.

Dessa rättstavningsprogram, mitt går inte att stänga av, så när jag skriver långa stycken kan den få fnatt...
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Arvid0  
#560413 jag saltar i 8-9 % saltlag skickar i lite svartpeppar ibland också. 4-7 dagar i lag sedan ut med det så det får torka till. in i röken som eldas med björk och alved utan näver, sälg fungerar också bra, har kommit fram till att det är viktigt att veden är torr annars smakar köttet surved... lånade en bok om rökning och provade en rubb på älgkött, blev riktigt bra. ska köttet torkas så brukar jag torrsalta och bara lättröka det innan.

Avatar Fallback

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

Avslutat-02  
#560419 Provade att röka ost för ett tag sen det blev gott, röka ostkaka, nja det gick men nnnjjjaäää...

Användarvisningsbild

Re: Vilka trädslag klan man använda vid rökning?

halvproffs  
#560431 När jag rökte rådjursbaklår så sprutade jag in saltet för att få in det på djupet på tjockaste delen.
Spruta till häst brukar gå bra att få av veterinär. Grova saker så det är ingenting för knarkare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).