tis 26 mar 2019, 10:44#558726Ett rätt roligt inlägg av bloggaren Lars Wilderäng angående granar.
https://cornucopia.cornubot.se/2019/03/ ... s.html?m=1
Hiskeligt fula träd som inte kan göra någon särdeles glad....
Trädslag
”Hatet” mot Granar
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in tis 26 mar 2019, 11:57#558743
Han har kanske träffat på vår tuffe u..e. Han hatar till och med julgranen.
isteskog skrev:Typisk nollåtting med noll koll ....... 😉 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲
Han har kanske träffat på vår tuffe u..e. Han hatar till och med julgranen.
tis 26 mar 2019, 12:08#558746Jaha, varför just söder om Dalälven?
Själv älskar jag gran att röja, men det låter som en galning som är ute med åsikter.
Snart börjar han väl hata annat,,,
Själv älskar jag gran att röja, men det låter som en galning som är ute med åsikter.
Snart börjar han väl hata annat,,,
tis 26 mar 2019, 13:13#558759
Det är nog du som har noll koll, han är född i Trollhättan och bor numera i Sätila på västgötska landsbygden.
isteskog skrev:Typisk nollåtting med noll koll ....... 😉 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲 🌲
Det är nog du som har noll koll, han är född i Trollhättan och bor numera i Sätila på västgötska landsbygden.
Självvald väg i egen skog
tis 26 mar 2019, 13:18#558761Varför skulle ju granar ge depression?
Nog för att det kan blir lite mörkare med gran, men de är roliga att hugga..
Nog för att det kan blir lite mörkare med gran, men de är roliga att hugga..
tis 26 mar 2019, 13:55#558765Wilderäng skriver ganska utförligt varför de ger depression i blogginlägget. En granplantering med raka linjer med granar kan inte göra någon glad, utom vid sluavverkningen då givetvis.
Är inne på samma spår runt själva bostaden, lövskogar är mycket trevligare fast en riktig blandskog är det inte något större fel på. Kan faktiskt se tjusningen i enbart granskog när det är mossigt och grönt med stora granar. Fast när det är en brun öken med ett decimetertjockt täcke med barr är det hiskeligt. Planterad åkermark med gran är också jättefult, fast man förstår varför det sker.
Är inne på samma spår runt själva bostaden, lövskogar är mycket trevligare fast en riktig blandskog är det inte något större fel på. Kan faktiskt se tjusningen i enbart granskog när det är mossigt och grönt med stora granar. Fast när det är en brun öken med ett decimetertjockt täcke med barr är det hiskeligt. Planterad åkermark med gran är också jättefult, fast man förstår varför det sker.
TS
tis 26 mar 2019, 13:59#558766Inte f*n vill man sommartid ha en gran/tall inom synhåll från gårdscentrum. Något annorlunda ställer det sig när lövträden tappat all sin färgprakt.
För övrigt är just Småland troligtvis Sveriges mörkaste landskap, mer eller mindre bara barrskog (överdriver kanske något), dessutom väldigt enformigt.
Efter att ha kört kors och tvärs över hela Sverige har jag då i alla fall funnit Småland till att var dystert och mörkt, i alla fall om man jämför med övriga Sverige.
För övrigt är just Småland troligtvis Sveriges mörkaste landskap, mer eller mindre bara barrskog (överdriver kanske något), dessutom väldigt enformigt.
Efter att ha kört kors och tvärs över hela Sverige har jag då i alla fall funnit Småland till att var dystert och mörkt, i alla fall om man jämför med övriga Sverige.
tis 26 mar 2019, 14:06#558767Jag har för mig Lars hade julgransförsäljning som extraknäck innan han började skriva böcker.
Tycker han gjorde ett bra byte
Tycker han gjorde ett bra byte
tis 26 mar 2019, 14:23#558770Deprimerad pga ett träd/trädslag, lägg av.
Va fan granar är väl fint.
Jag vill gärna ha gran, men det blir bara röta i träden.
Men att bli deprimerad över skog, nä men allt annat skit som man ser runt omkring.
Skulle hämta äldsta dottern på dagis, det var strömavbrott, och där kan man säga att vissa barn hade depression över att datorerna inte fungerade.... Det kan jag bli deprimerad över, att barn inte kan vara utan datorn.....
Va fan granar är väl fint.
Jag vill gärna ha gran, men det blir bara röta i träden.
Men att bli deprimerad över skog, nä men allt annat skit som man ser runt omkring.
Skulle hämta äldsta dottern på dagis, det var strömavbrott, och där kan man säga att vissa barn hade depression över att datorerna inte fungerade.... Det kan jag bli deprimerad över, att barn inte kan vara utan datorn.....
tis 26 mar 2019, 20:25#558819
Bor han verkligen här i västsverige
Våra kvistiga granar innehåller ju yppig ved med högt värmevärde
Lars Wilderäng skrev:...en del större grenar på asp går att använda som ved, vilket man inte kan säga om granens grenar...
Bor han verkligen här i västsverige
tis 26 mar 2019, 20:39#558821Det är inte bara Västsveriges gran grenar som ved, ja kvistar nästan alltid grenarna på grov granar till vid ved.
ons 27 mar 2019, 14:03#558891Den som missar den humoristiska och ironiska tonen i texten kanske ska läsa den en gång till?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).