Skogsnyheter

Bråttom att få ut virket - skogsbruket söker vägdispens

4 inlägg 2101 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bråttom att få ut virket - skogsbruket söker vägdispens

Torbjörn Johnsen  
#558603 Enligt P4 Kronoberg har det samlade skogsbruket i södra Sverige (Södra, Sydved, Vida, Holmen, Sveaskog m fl) skickat in en vädjan till Trafikverket om att få dispens att köra ut barkborreskadat virke även om vägar är avstängda p g a bärighetsproblem.

Lennart Andersson regionaldirektör på Trafikverket säger att myndigheten så långt som det går kommer att göra det möjligt att hitta lösningar men att det kommer att bli en individuell prövning:

– Det får bli en dialog där de får presentera behoven så får vi titta på de vägarna, säger Lennart Andersson.


Läs mer och lyssna på inslaget här.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Bråttom att få ut virket - skogsbruket söker vägdispens

ÅsaNisse  
#558710 Detta är väl en "ickefråga" Nu finns väl förhoppningsvis inga nedsatta vägar i Kronoberg då tjälen gått ur för ett tag sedan. Finns det skyltar uppe nu så beror det enbart på slöhet hos Trafikverket och dess entreprenörer. Kanske det finns någon enstaka väg i norra Götaland, men då är även det problemet snart historia.
Jag har själv en besvärlig tjälossningsväg i mycket skugga och norrläge, men den har torkat upp helt nu.
http://tjaldjup.trafikverket.se/

Användarvisningsbild

Re: Bråttom att få ut virket - skogsbruket söker vägdispens

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#558778 https://www.trafikverket.se/trafikinfor ... Weather%2B

Jo det finns rätt många avstängda vägar fortfarande på höglandet. De flesta har varit avstängda i mer än en månad nu. Och till detta kommer alla enskilda vägar.

Avatar Fallback

Re: Bråttom att få ut virket - skogsbruket söker vägdispens

ÅsaNisse  
#558832 Det är bara att ringa Trafikverket i Jönköping och fråga vad dom håller på med. Det har inte varit någon sammanhängande tjäle i Götaland under hela mars månad. Endast nattfrost lite då och då som fördröjt upptorkningen, men denna veckan har jag inte sett någon väg som svettats på dagarna så nu är det hög tid att plocka bort restriktionerna. Däremot vill jag påstå att nedsättningarna kom för sent på många vägar. Tjällossningen hade redan kommit igång i början på februari och flera vägar tog mycket stryk innan de fick tummen ur. Det gäller att vara på tå med både nedsättningar och även sedan när man kan ta bort dom. Det går också se att restriktionerna följer gränserna för olika driftentreprenörer.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).