Skogsmiljö och Trädlära

När ”vaknar” träden efter vintern?

7 inlägg 3247 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

När ”vaknar” träden efter vintern?

lodin92  
#554946 Hej. Jag har senast veckan sett hur mina getter börjat mumsa rejält med sly. Tidigare under vintern har det inte varit speciellt intressant utan bara små ätit lite av det. Kan något börja hända med träden redan nu? Är ju länge kvar till några knoppar eller att saven ska stiga... Är ju fortfarande kallt och några dm snö här i västernorrland. Eller har getterna bara fått mer energi nu när värmen börjar komma :-bd



   TS
Avatar Fallback

Re: När ”vaknar” träden efter vintern?

Avslutat-02  
#554965 Getter är smarta djur, de äter extra när det ska bli kallt, men om solen lyckas höja graderna till plus då börjar väl slyn att sava och pumpa vatten igen.

Användarvisningsbild

Re: När ”vaknar” träden efter vintern?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#554991 Det är väl olika för olika träd/växter men oftast går de väl på en kombination av dagsljus och värme (runt 5C) för att starta årets växtsäsong. Om det blir varmt mitt i vintern när dagarna är korta så vaknar de inte till liv men när värmen kommer senare och det blivit fler timmar med dagsljus så kör de igång. Men jag kan ha missuppfattat saken...

Användarvisningsbild

Re: När ”vaknar” träden efter vintern?

lodin92  
#555038 För tillfället har vi drygt -15 på nätterna men på dagarna när de är sol så droppar de från taken. Men börjar det alltså ske någon förändring i träden innan saven börjar stiga, eller kan saven börja komma så här tidigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: När ”vaknar” träden efter vintern?

Avslutat-02  
#555058 Beror väl på hur pass med tjäle det är, är det tjälfritt så kan det nog hända en hel del på dagarna.

Användarvisningsbild

Re: När ”vaknar” träden efter vintern?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555175
lodin92 skrev:För tillfället har vi drygt -15 på nätterna men på dagarna när de är sol så droppar de från taken. Men börjar det alltså ske någon förändring i träden innan saven börjar stiga, eller kan saven börja komma så här tidigt?


Ja förändring blir det nog ett tag innan knopparna brister, de finns ju där sedan förra sommaren/hösten. Vissa arter blommar ju på bar kvist så då måste ju nån process ha dragit igång liksom i smyg.
Men jag tror inte att träden savar förrän löven slår ut, det är väl då de vaknar "på riktigt".

Användarvisningsbild

Re: När ”vaknar” träden efter vintern?

JensSkoog  
#555244 Ser att hassel och al vaknar här, men dom är ju alltid tidigt ute. Varit
pluss några dar nu, så då är dom på't strax. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).