Motorsåg och handhållet

Dax o inhandla en ny röjsåg

12 inlägg 3102 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dax o inhandla en ny röjsåg

Oden  
#553315 Hej!

Är stolt ägare av några gamla Husqvarnor röjsågar ifrån sent 80 tal.... Men ids inte lägga ned någon mer tid på dessa.

Så har nu tittat på nyare maskiner. Inte tänkta o användas 24/7 utan vid behov! Har säkert närmare 10-15 ha som behöver röjas med blandade förutsättningar. Lite underskogsröjning grövre röjning plus sly o gräsröjning/trimning runt granplantor osv... Är ute efter en allround maskin.

Hittade på en Husqvarna modell 545 FR kombimaskin. Kan det vara något för mig? Förutsättningar 190 cm över havet stabilt byggd med stora fötter o långa ben o armar. Tyvärr sticker även magen ut för mkt :mrgreen:
Låter nästan som en kontaktannons :grin: Skämt åsido funderar jag på om maströret är för kort för mig? Iofs handlar det inte om något finlir a la villatomt.

Kom gärna med tips!

Mvh Oden

O framförallt vill jag inte ha en maskin som är tjurig!! Den skall bara funka!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#553319 Kan egentligen inte så mycket om modellerna, men se till att du får en bra sele med, själv har jag denna https://www.maskinklippet.se/selar-pers ... alance-xt/ och vill absolut inte byta bort den...

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Oden  
#553323 Den som följde med hette balance x. Ingen bild på deras hemsida... Men skall kollas upp! Viktig sak helt klart!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Balken  
#553326 Stihl fs460 eller fs490 bättre än husqvarna alla dagar i veckan 👍

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

jannee  
#553329 Du har behov av en 545 FXT tillsammans med Husqvarnas balance XT sele.
Din längd har absolut ingen betydelse ej heller magens omfång :grin:
Problemet är i stället att justera in selen optimalt.
När allt detta är gjort kan du meja ned allt från minsta grässtrå till enbitsträd.
Se också till att du får med Strands båda olika klingor (slyklingan, treudden + röjklingan), dessa är de bästa marknaden idag har att erbjuda.
Ett passande trimmerhuvud måste självklart med

Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Torbjörn Johnsen  
#553383
Oden skrev:Hej!

Är stolt ägare av några gamla Husqvarnor röjsågar ifrån sent 80 tal.... Men ids inte lägga ned någon mer tid på dessa.

Så har nu tittat på nyare maskiner. Inte tänkta o användas 24/7 utan vid behov! Har säkert närmare 10-15 ha som behöver röjas med blandade förutsättningar. Lite underskogsröjning grövre röjning plus sly o gräsröjning/trimning runt granplantor osv... Är ute efter en allround maskin.

Hittade på en Husqvarna modell 545 FR kombimaskin. Kan det vara något för mig? Förutsättningar 190 cm över havet stabilt byggd med stora fötter o långa ben o armar. Tyvärr sticker även magen ut för mkt :mrgreen:
Låter nästan som en kontaktannons :grin: Skämt åsido funderar jag på om maströret är för kort för mig? Iofs handlar det inte om något finlir a la villatomt.

Kom gärna med tips!

Mvh Oden

O framförallt vill jag inte ha en maskin som är tjurig!! Den skall bara funka!


Kör du dina 10-15 ha så har du fixat det där med magen också :-bd

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

JoTh  
#553385 Har lämnat Husqvarna vad gäller just röjsågar till förmån för Stihl, det upplevs som ett lyft personligen.
Husqvarnas sele Balance XT kan jag dock varmt rekomendera trots bytet av sågmärke.
Lägg sedan ned tid och omsorg på att justera in selen.
Beroende på när under året du tänkt förlägga din skogsröjning kan det vara värt och fundera på handtagsvärme.
Närheten till en bra servande handlare med tillgång till delar hemma på hyllan är ju inte heller helt oväsentligt.

Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

JensSkoog  
#553398
JoTh skrev:Närheten till en bra servande handlare med tillgång till delar hemma på hyllan är ju inte heller helt oväsentligt.

Det där får man inte underskatta den dan man står där
och behöver service/delar, ska man ha det strax.

Om det finns en Stihl handlare nära dig, skulle jag krama lite på FS460 med långa riggröret i kombination med nya selen till Stihl eller Husqvarnas BalanceXT. Om man ska röja så pass mycket som du ska, så är en av dom nya selerna ett måste. Gör livet märkligt mycket bättre i röjskogen än dom selerna man hade tidigare. :wink:

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Avslutat-02  
#553400 Min personliga uppfattning, är att hva har blivit lite billigt i kvaliteten, Stihl har ja fortfarande svårt för, men kan köra om ja måste.

En lång person bör se sig efter en såg med lite längre rigg.

Vinkeln på vinkelväxeln gör att en lång person får svårare med vissa vinklar för att fäll dit man vill.

Mitt tips: kolla med handlaren, om han har demosåg, prova två stycken och känn efter.

Köp en med värme på en gång.

Köp tips: stihl490-hva 555Fxt.

Lycka till. :d

Avatar Fallback

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

Oden  
#553403 Tack! :-bd

Till er alla för kloka tips! Inser att jag måste till butik för att känna o klämma på grejerna. Handtagsvärme lät ju inte dumt. Är absolut inte låst till något märke. Har en gammal Stihl såg som tjänat mig väl. Iofs har jag även en gammal Husqvarna 242 xpg modell 90 tal som snurrar på!

Bra tanke apropå närheten till reservdelar. Vet att de har Husqvarna sortimentet men blir inte förvånad om det även
finns delar till Stihl där.

Hur är det med moderna maskiner kräver de typ Aspenbensin eller funkar det fortfarande med 95?

Mvh Oden

PS Tror oxå att magen kommer krympa om jag sätter igång o röjer :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

totte  
#553469 Frågan om Aspen avhandlas i den här tråden: Aspen och rapsolja

Användarvisningsbild

Re: Dax o inhandla en ny röjsåg

svampbob  
#553514
JensSkoog skrev:
JoTh skrev:Närheten till en bra servande handlare med tillgång till delar hemma på hyllan är ju inte heller helt oväsentligt.

Det där får man inte underskatta den dan man står där
och behöver service/delar, ska man ha det strax.

Om det finns en Stihl handlare nära dig, skulle jag krama lite på FS460 med långa riggröret i kombination med nya selen till Stihl eller Husqvarnas BalanceXT. Om man ska röja så pass mycket som du ska, så är en av dom nya selerna ett måste. Gör livet märkligt mycket bättre i röjskogen än dom selerna man hade tidigare. :wink:


Jag är nöjd med min Balance XT men är lite sugen på Stihls Advance X-Treem. Är det någon som har använt båda och kan göra en jämförelse.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).