Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Pendelaxel, vridmidja eller pendelarmar?

2 inlägg 5095 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pendelaxel, vridmidja eller pendelarmar?

AKKAMAAN  
#552305 Sitter och går igenom lite gamla bilder och hittade denna som jag gjorde för ett ental år sedan...
$matches[2]

Pendelaxlen har ju funnits på ett antal skogsmaskiner genom åren. Nord-Verk 140, 150, KS875, Lokomo 925,928, (933 fel av mig den har vridmidja), Aktiv 758 Skotten, Kockums 880, Kockums 88-65, de flesta lunnare med undantag för Bm-Volvo kort-Lisa, Valmet 862 är några. Har endast sett en maskin med boggi på en pendelaxel, Nordverk 140BB.
1550514389_nordverk140.jpg


Sedan mitten av 1980-talet så har den enklare/billigare vridmidjan kommit att dominera på skotare och skördare med undantag för individuell hjulupphängning med pendelarmar som LL-maskiner(SkogsJan introducerade i början av 1980-talet? Rottne tog efter på 90-talet samt Komatsu/Valmet 901 med efterföljande varianter.
Vad gäller vridmidja så finns det två varianter, styrvridled och vridstyrled. Vridstyrled sätter styrleden närmare mitten på maskinen för bla bättre spårning. En vridmidjemaskin går att dela i tre olika delar, motorenhet, midje-"klumpen" och lastbäraren. Om styrkolvarna förbinder midjeklumpen med motorenheten så är det styrvridled. Om styrkolvarna förbinder midjeklumpen med lastbäraren så är det vridtyrled. (om styrkolvarna förbinder motorenheten direkt med lastbäraren så är det antingen pendelaxel eller individuell hjulupphängning med pendelarmar. ÖSA 250 som gallringsskotare var tidigt ute med vridstyrled. Senare kom ÖSA 280 Master med vridstyrled också. Blev dock väldigt vinglig åt "ena" sidan då man gav fullt styrutslag mot "andra" sidan. Kranarbet på "ena" sidan krävde både boggiband och midjelås för bättre stabilitet. KS 850 hade styrvridled vilket gjorde laortbäraren väldigt stabil oavsett men istället blev hyttdelen extremt ostabil i vassa situationer. Att maskinen genererade högt vridmoment i midjekardanen (fördelningsväxellådans utgående axel) hjälpte till att tippa framänden (hytten när man minst anade det.
$matches[2]

Valmet 892 hade också styrvridled men hade stoppklackar i mydjan som förhindrade tippning av hytten eller lastbäraren var för sig. ÖSA försåg sina maskiner med ""intelligenta midjelås" men man fick akta sig för att förflytta maskinen med full grip hängande ut på lång arm...

Sen har det naturligtvis funnits olika varianter och kombinationer på dessa fyra olika system, ÖSA270/670 hade styrvridled i kombination med pendelarmar. Rottne hade nån variant med dubbla styrleder.

Jag ser fram emot all möjlig kompletterande "input" detta. Gärna med bilder.
(Stabilitetsanalys av pendelaxel och vridmidja finns i Terrängmaskinen del2)


Senast redigerad av AKKAMAAN ons 25 jan 2023, 17:23, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Pendelaxel, vridmidja eller pendelarmar?

AKKAMAAN  
#552622 en 4-hjulig gallringsskördare med pendelaxel på båda axlarna skulle bli väldigt "vinglig" utan ett finurligt hydrauliskt kontrollsystem. Bror Hult som konstruerade ÖSA 0410 Lillebror senare FMG 0470 Lillebror, fixade det problemet
1550681008_lillebror_fmg_0470.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).