Jakt och Fiske

Skogsarbetare allvarligt skadad efter vildsvinsattack

6 inlägg 8497 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsarbetare allvarligt skadad efter vildsvinsattack

Fredrik Reuter  
#549573 Två skogsarbetare, 35 och 39 år, skadades när ett vildsvin anföll dem när de höll på att arbeta i skogen. Den ena av dem ska ha livshotande skador. Händelsen skedde igår förmiddag utanför Koszalin som ligger utefter norra kusten i Polen.

När hjälp tillkallades så attackerades även brandmän och ambulanspersonal och totalt fyra personer skadades i händelsen.

Polens jägarförbund har satt ett mål att 185.000 vildsvin ska skjutas innan mars 2019, det har troligtvis inget med händelsen ovan i sig, men vittnar om att det finns mycket vildsvin i Polen.

Hur vanligt är detta?

Och du som befinner dig i skogar som håller vildsvin, vidtar du några åtgärder på grund av vildsvin?

Här kan du läsa mer om attacken (på Polska): https://www.tvn24.pl/pomorze,42/malecho ... 06461.html



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare allvarligt skadad efter vildsvinsattack

Aleck  
#549582 Som skogsbruksplanläggare går jag på vildsvin några gånger om året. Har aldrig märkt att de varit aggressiva, snarare tvärtom, skygga och drar sig hellre undan. Fast det finns några gånger då kultingar har varit lite för nyfikna på vad det är för någon som kommer gående i skogen och kommer lite väl nära för att det ska kännas säkert. Dvs de springer runt några meter runt en och leker nyfiket.
Då brukar jag försöka vända och dra mig där ifrån eftersom man inte riktigt vet hur suggan reagerar på situationen.

Så oftast brukar det ge sig iväg själva om de hör att man kommer, nu har jag ingen hund med mig i skogen och jag har förstått att det inte är något plus att ha när man närmar sig djuren. Det hade troligen inte skogsarbetarna heller utan det verkar ju ha varit ett rätt galet djur.

Min åtgärd är helt enkelt att tyst vända utan att skrämma dem, gå runt om jag måste till beståndet de befinner sig i. Men som sagt, i de flesta fallen drar de sig undan snabbare än att jag hinner se dem. Så jag har aldrig varit direkt orolig.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare allvarligt skadad efter vildsvinsattack

Amatörhuggare 62  
#549632 Kanske skadeskjuten gris??
Dom är inte att leka med.
Kan bli riktigt otäckt ibland.

Jag hade flyttat maskin,å skulle gå å hämta bilen.
När sju kultingar omringar mig.
På skogsvägen.
Å Suggaset kommer utrusande.
Å sätter efter mig.
Som tur är ett berg efter några hundra meter.
Jag kravlar upp där.
Å får vänta en halvtimme.
Innan Suggan ger sig.

Nu ringer jag en kompis, om man ska hämta bilen/ maskin.

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare allvarligt skadad efter vildsvinsattack

Avslutat-02  
#550235 Vilket svin, grymt grisaktigt beteende...
Det kokta fläsket blev väl stekt efter detta.....

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare allvarligt skadad efter vildsvinsattack

Danskar´n  
#555472 Cal. .375 mag. som extrautrustning - kanske? 😱

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare allvarligt skadad efter vildsvinsattack

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#555551
Danskar´n skrev:Cal. .375 mag. som extrautrustning - kanske? 😱

Nästa pryl för hva att utveckla ett hölster till i sitt nya huggarbälte :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar