Inomgårdsmaskiner

Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

28 inlägg 13020 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

DennisCA  
#549392 Hej,

Kollar på en begagnad snöslunga, en Ariens ST1032, kanske från 80 talet. Säljaren skriver han har bytt orginalmotorn till en Briggs Stratton 10hk, orginellt tror jag dessa kom med en motor av märket Tecumseh som inte längre finns. Han frågar 640€ eller drya 6500kr för denna. Jag har ingen aning, funderar på att erbjuda 500€. Jag vet Ariens lär vara bra märke och jag köper hellre begagnad kvalité än nytt skräp så att den är från 80 talet gör väl inget bara man kan serva den.

Bild


Bild


Bild




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

totte  
#549407 500 €är nog ett vettigt pris, men då förutsätter det att lager i slungan är i bra skick. Inte heller nåt stort glapp i snäckväxeln till inmatningsskruven. Ariens var i alla fall på den tiden ett märke med någorlunda kvalitet.

Motorn är nog OK i sig, men det är inte en snöanpassad motor. De som är det har en kåpa som täcker både utblås och förgasare, så att insugsluften blir lite förvärmd. En sån har inte heller nåt luftfilter, som gärna sätter igen helt när det är snörök i luften.

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

DennisCA  
#549412 Intressant det där om motorn, man undrar hur det har funkat i praktiken då. Motorerna utan filter, drar dom inte in snö som blir till vatten då?

P.S. ser ut som det är några bucklor på själva "impellern" eller vad man ska kalla det som håvar in snön. Då sjunker nog priset, kan tänka mig dom grejerna är lite svårare att byta, kan hamras ut kanske.
Bild

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

totte  
#549514 Insuget sitter inuti en stor kåpa så den drar inte i sig mycket snö, och lite grann gör ingen skada.

Ett par bilder på min motor, kallas 8 hästare men är i stort densamma. Med och utan kåpa.

1549322277_121021_01.jpg

1549322277_121022_07.jpg


Suger in genom det där vertikala fyrkantiga röret. Insugningsluften spolar runt ljuddämparen och blir en aning förvärmd för att minska risken för isbildning.

Impellern är "fläkten" som blåser ut snön, den bör vara någorlunda hel och rak, annars behöver den ut och riktas.

Lite bucklor på skruvarna som matar in är inte kritiskt, men kan ju alltid användas som prutargument.

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

DennisCA  
#549529 Jo det är en impeller, skruv var ordet jag letade här... Har kollat runt och andra steget ser litet ut som en spånsugsimpeller, sett en som modifierade impellern genom att lägga dit gummibitar på två av flänsarna för att ta bort glappet, gjorde impellern mera effektiv. En såndär kåpa bör väl gå att fabricera. Jag har som hobby att ta gamla saker och renovera dom, lite mycket på den fronten just nu dock.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

totte  
#549590 Jomen, om man är van vid lite verkstadsjobb och plåtarbete så är det inga konstigheter att göra en vinterkåpa.

En bild till från annan vinkel på en annan motor.
1549366220_081030_01.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

DennisCA  
#549960 Fått lite kalla fötter gällande maskinen. Frågade på ett jänkarforum och motorn ska visst lär vara gamlare än maskinen, inget att ha tyckte dom, skulle tagit den gratis. Fått rådet att vänta tills våren och satsa på nästa år. Förmodligen smartast men känns lite motigt då det vräker ner igen nu och det är 0 grader kanske plusgrader snart. Nu skulle man haft en stark och rejäl maskin att tugga igenom blösnön med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

DennisCA  
#550024 Hittade snabbt en annan, en Toro 828 LE, fått ner den till 550 €...

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Ser ut att vara relativt ny. Den är lite mindre i storlek och med en 8hk motor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

totte  
#550030 Slå till om den bara är i någorlunda skick. En bra maskin.

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

DennisCA  
#550033 Undrar om jag får in den i en yaris eller om jag måste låna en släpvagn :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

totte  
#550035 Ta den på taket :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550051
DennisCA skrev:Hittade snabbt en annan, en Toro 828 LE, fått ner den till 550 €...

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Ser ut att vara relativt ny. Den är lite mindre i storlek och med en 8hk motor.


Kör nåt liknande på jobbet. Kanske lite starkare.

Men jag är väldigt nöjd med den. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

totte  
#550071 Toro är ett snäpp bättre kvalitet än de gängse konsumentmaskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550079
totte skrev:Toro är ett snäpp bättre kvalitet än de gängse konsumentmaskinerna.


Jo den känns robust.

I och med att den är så smidig att ändra utkastet under resan gång. Så är det lätt att hamna i ett snömoln. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Ariens ST1032 snöslunga med B&S motor

DennisCA  
#550093 Nu har jag talat med säljaren lite mera detalj och priset 5500:- gäller om jag tar den i nuvarande skick, vilket är att den läcker bensin i förgasaren, något med nålen som ska bytas. Motorer är min svaga sida men en förgasare låter ganska enkel och säljaren var ju ärlig med problemen. Den ska funka ändå förstås men kan läcka efter man kört den säger han.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).