Öppna kategorin

SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

17 inlägg 3850 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

bgl  
#546121 I Aktuellt 2100 påstod Nitzian att om det skulle komma lite snö i Mälardalen "var det inget att bry sig om". Flera tog honom på orden och sandade inför måndagens virkesbilar.
Det har kommit lite snö och det är glashalt!
Helt bortkastad sandning.
SMHI verkar ha tillräckligt svårt för att ställa prognoser som infaller, då borde SMHI hålla sig för goda för att försöka ställa prognos om väder som INTE ska inträffa.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546131 Vad har SMHI med aktuellts sändning att göra? De har väl egna metrologer?

Avatar Fallback

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

bgl  
#546139 Ja, jag vet att SVT har fler än 8(!) vädergubbar/gummor avlönade, men innebär det att dom inte använder SMHI:s data som grund för TV_vädret?

   TS
Avatar Fallback

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546143 Varken det kommersiella flyget eller fartygstrafik baserar nog sin verksamhet på aktuellts vädersändningar. Har man mer specifika eller noggranna behov än att veta hur tjocka långkalsonger man behöver så finns bättre vädertjänster.

Avatar Fallback

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

ÅsaNisse  
#546151 Jag förstår inte problemet. För det första så tar SVT sina prognoser av Storm. Inte SMHI för de är för dyra.
Prognosen sa att det skulle komma lite snö och det gjorde det. Vad är problemet. Att sanden snöat ner är väl inte så konstigt och det blir halka.
Nitzans kommentar " var det inget att bry sig om" syftade nog på att det inte blir så mycket snö att det behöver bli något kaos för den saken skull.
Svt´s för att inte tala om radio P4´s prognoser levererar betydligt större och allvarligare fel då och då. Varningar som inget blir och oväder utan varningar. Meterolog är nog det det mest utskällda yrket ( efter politiker) i vårt avlånga land

Avatar Fallback

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

bgl  
#546159 Problemet är att Nitzian säger att det inte ska bli något problem med snöfallet.
Prognosen ska gälla vad som förväntas , inte vad som inte förväntas.
Detta blev ett dubbelfel då media har flera rapporter om trafikolyckor, polisen har gått ut med varning, bilförare förleds tro att gårdagens sandning fortfarande fungerar samt att Trafikverket har missat halkbekämpning med stillastående lastbilar som resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

Palakangas  
#546165 https://www.trafikverket.se/tjanster/tr ... ster/VViS/
Trafikverket har även egna mätstationer.

Användarvisningsbild

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

anersimyra  
#546173 Vår förening har nu ett helvete med runt 8 cm återfrusen slask. Entreprenörklanten förlitade sig till nyheternas prognos som påstod att det skulle bli milt under natten och följande dag. Att det frös på ett par timmar efter att blötsnön upphört att falla kom enligt entreprenören som en ” överraskning ”.. :-o :oops:

Användarvisningsbild

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

anersimyra  
#546181
1548066687_b3137dfa-222c-4c23-a7b5-8cc45cb9f7cd.jpeg
. Ni får ta på er broddar på skorna sa HSB mark.. =)) jovisst ska vi det så det svider extra bra när föreningen sparkar ut dem med omedelbar verkan.. :d

Avatar Fallback

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

Norrtälje  
#546204
anersimyra skrev:Vår förening har nu ett helvete med runt 8 cm återfrusen slask. Entreprenörklanten förlitade sig till nyheternas prognos som påstod att det skulle bli milt under natten och följande dag. Att det frös på ett par timmar efter att blötsnön upphört att falla kom enligt entreprenören som en ” överraskning ”.. :-o :oops:


Konstigt, jag hade koll på prognosen och såg att mildvädret under sena kvällen kommer frysa på morgonen så körde av så mycket jag hann, snövallar med smältvatten som fryser ställer ändå till det.
Den trappan med så väldigt låg stigning och räcken på båda sidor vill jag säga vore bättre om ni helt enkelt rev bort. Sitter du i styrelsen så gå igenom hela området den här sommaren och planera om till ett område med en fast täckt sandficka och med ytor som lämpar sig för en standardmaskin med vikplog 220/240 så får ni det långsiktigt mycket bättre och billigare!

Användarvisningsbild

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

anersimyra  
#546212 Jag håller med, jag har förordat att trappan görs om till en gång. Men de övriga i styrelsen håller inte med. Till sommaren ska gårdarna byggas om, vi fick ett ” flådigt ” förslag från en arkitekt som överhuvudtaget inte tänkt på att det behövs vinterunderhåll.. :((
PS: vet du var man bäst hämtar historisk prognosdata utan abonnemang?
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

Norrtälje  
#546231 Tyvärr sånt har jag ingen koll på men säkert någon annan här, prognos och historik låter som två motpoler 🙂

Användarvisningsbild

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

anersimyra  
#546242
Norrtälje skrev:Tyvärr sånt har jag ingen koll på men säkert någon annan här, prognos och historik låter som två motpoler 🙂
. Prognoshistorik, på min ära.. :geek: :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

anersimyra  
#546286 Nu jävlar är ny entreprenör beställd till i morgon bitti som får visa HSB mark var skåpet ska stå.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: SMHI:s klavertramp i Aktuellt söndag kväll

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#546300
bgl skrev:I Aktuellt 2100 påstod Nitzian att om det skulle komma lite snö i Mälardalen "var det inget att bry sig om". Flera tog honom på orden och sandade inför måndagens virkesbilar.
Det har kommit lite snö och det är glashalt!
Helt bortkastad sandning.
SMHI verkar ha tillräckligt svårt för att ställa prognoser som infaller, då borde SMHI hålla sig för goda för att försöka ställa prognos om väder som INTE ska inträffa.


Du skojar va? Det heter prognos av en anledning, det är ingen exakt vetenskap. Att snömängden inte är nåt att bry sig om torde handla om samhällsfunktioner i stort, inte om nån speciell vägsträcka...Hur mycket snö kom det då?

Jag kollar ofta väder eftersom man jobbar ute men jag brukar kolla mer på kartbild på hela länet för att få en uppfattning om vilket väder som man kan förvänta sig. Igår tex hade jag -4C hemma (-19C i morse) och en mil söder om mig var det -14C! Ytterligare en halvmil söderut var det runt 5 minus igen. Lite svårt att ställa exakt prognos när det skiljer sig så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).