Sågtimmer

övergrovt timmer

14 inlägg 13066 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

övergrovt timmer

ja 73  
#542977 Övergrovt timmer som vrakas blir det flis på sågverken?



   TS
Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

Fredrik Reuter  
#542979 Hej,
Oftast inte.
Vissa sågverk har egna svarvar för övergrovt som tar ner det till lämplig diameter. Andra sågverk hyr in en entreprenör som kommer då och då och svarvar utplockat övergrovt.

Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

Erre  
#542993
1546970122_bild0085.jpg

Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

Mellberg  
#542995 Stöld, övergrovt vrak är vrak som ej får ej tagas i anspråk, utan att erbjuda leverantören återtag. Vilken köpare är det som hanterar sin leverantör på detta sätt?

Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543006
Mellberg skrev:Stöld, övergrovt vrak är vrak som ej får ej tagas i anspråk, utan att erbjuda leverantören återtag. Vilken köpare är det som hanterar sin leverantör på detta sätt?

Jag trodde man själv väljer att skicka iväg en stock till industrin! Finns det en max diam får man väl hålla sig till den. De har den ju för en anledning. Ofta ställer övergrova bitar och stockar med rotben stopp på timmer sorteringen med risk för skada på den stackaren som ska få loss stocken.

Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

Mellberg  
#543016 Övergrovt skall man inte ta emot som köpare. Då är det bara att lägga åt sidan så hämtar vi. Övergrovt har ju sålts vidare i vissa fall dessutom. Inte mycket till affärsmoral där inte.
Senast redigerad av Mellberg tis 08 jan 2019, 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

hemhuggare  
#543017
Mellberg skrev:Stöld, övergrovt vrak är vrak som ej får ej tagas i anspråk, utan att erbjuda leverantören återtag. Vilken köpare är det som hanterar sin leverantör på detta sätt?

Alla köpare som jag känner till i alla fall. stocksvarvaren har obegränsat med jobb som det verkar det är i alla fall lång väntetid på honom

Avatar Fallback

Re: övergrovt timmer

skogsbonne  
#543032 Svarvas eller så blir det vänerblock

Avatar Fallback

Re: övergrovt timmer

Norrtälje  
#543034
Mellberg skrev:Stöld, övergrovt vrak är vrak som ej får ej tagas i anspråk, utan att erbjuda leverantören återtag. Vilken köpare är det som hanterar sin leverantör på detta sätt?


Det vanliga verkar vara att klassa ner en vrakad timmerstock till massaved och betala därefter. Den vrakas som timmer men som massa är den säkerligen duglig alternativt svarva ner och sen såga, då arbetar man med det man har på sågverket och skickar inte iväg råvaran en andra gång men varför just svarva och inte blocka begriper jag dock inte, det borde dra mindre energi att och ge bättre utbyte att blocka.

Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543036
Mellberg skrev:Övergrovt skall man inte ta emot som köpare. Då är det bara att lägga åt sidan så hämtar vi. Övergrovt har ju sålts vidare i vissa fall dessutom. Inte mycket till affärsmoral där inte.

Men genom mätramen ska de ju hur som hur! Och där blir ofta problem med rotben och övergrova stockar. Det är få sågar som har rotreduserare innan mätstationen. Och är det för mycket övergrovt tar de ju inte emot virket. Blir mätringsvägran

Avatar Fallback

Re: övergrovt timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543090 Här nere i söder verkar 75cm vara vanliga gränsen för övergrovt. Är det mindre uppe i norr?

Avatar Fallback

Re: övergrovt timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#543095 50 i topp och 60 i rot brukar det vara här. Som tur är så går det att göra Vänerblock. Brukar städa bort övergrova så att det blir en leverans varje år.

Användarvisningsbild

Re: övergrovt timmer

halvproffs  
#543142 Det problemet har vi inte här. Är få träd som blir så grova. Vi har inte heller råd att vänta så länge.

Avatar Fallback

Re: övergrovt timmer

isteskog  
#543153 Har för mig att Delsbo Timmerhus får köpa övergrov tall av Holmen (från deras egen skog).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).