Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Alla gallringsskotare i Sverige - tabell

1 inlägg 3755 visningar 1 följer Svara, dela mm...  
Olofsfors
Användarvisningsbild

Alla gallringsskotare i Sverige - tabell

Torbjörn Johnsen  
#542632Den här tabellen över gallringsskotare i Sverige har jag haft med i några olika trådar om skotare genom åren. Nu är tabellen uppdaterad med Terris hjulskotare, de senaste JD-skotarna samt att jag lagt till 12-tonsskotarna som finns på marknaden eftersom det är vanligt att de används i gallring. Några modeller tillverkas inte längre eller har ersatts av en nyare version och då har jag markerat med *.

Maskindata kommer från resp tillverkares sajter/broschyrer och lastförmågan i m3fub har vi räknat fram genom att ta lastarea x 4,5 meters virkeslängd x 0,56 i omräkningstal från travmått till m3fub.

Lastindex är framräknat som lastvikt/maskinvikt. 1,0 eller högre så lastar maskinen mer än den väger. Under 1,0 lastar den mindre än sin tomvikt.

Längst ner tog jag för skoj skull med några gamla klassiker ur skotarhistoren. Det är om inte annat intressant att se hur stort lastindex dåtidens gallringsklassiker Bruunett Mini hade och hur mycket dåtidens "monsterskotare" för slutavverkning Kockums 875 vägde.

Fyll på om det finns maskinmodeller ni saknar bland de som finns på marknaden idag (eller om det är några maskinuppgifter som är felaktiga). Jag har satt gränsen för 3 ton lastvikt men det går givetvis att komplettera med mindre maskiner också.

1546803835_gallringsskotare-2018-tabell.png

1546804144_skärmavbild_2019-01-06_kl._20.48.08.png

TS
Skogsband från Olofsfors
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
<FTG
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).