Öppna kategorin

Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

32 inlägg 6824 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#541029 Då kör vi nästa träff i Nösslinge efter den som var i höstas, som om jag får säga det var väldigt lyckad.

Planen är att likt som förra året att vi kör en runda och pratar och går runt och tittar på olika ställen och ser problem och möjligheter, delar med oss av kunskap och kanske minskar okunskap.
Likt förra året tittar vi en del på röjning och gallring, men vi kollar även där vinden farit fram och på några hyggen.

Vi kör en dag igen och avslutar med middag, några justeringar tänkte jag dock.
Vi vill se mer tjejer/kvinnor, ni är en stor del av skogsägare i Sverige.

Vi räknar med att starta kl 11 istället för 13 som förra året då det blev lite tajt och vi kom ju bara halva rundan, mat i Varberg runt 19.

För er som är längre ifrån som vill vara med så finns det prisvärda alternativ att övernatta inte långt ifrån i Ullared, både deras enklare motell och deras lite bättre hotell.

Tack till eskog som inte kunde närvara men hjälper oss såhär

Har ni frågor så kan ni skicka PM, eller ringa mig Oscar på 0767625087 Eller Anna 0706397115

Inloggning till appen eskog fält med vår skogsbruksplan (lite inaktuell kopia)
https://play.google.com/store/apps/details?id=se.eskog.eplangeoapp&hl=en_US <-- Android
https://search.itunes.apple.com/WebObjects/MZContentLink.woa/wa/link?mt=8&path=appstore <-- iPhone/iPad
Användarnamn : 303skog
Lösenord : 112dd

Löpande under dagen kommer ni kunna kolla på eskog, katam och hur vi tänker jobba med drönare.

Men lite hållpunkter.
11:00 Samling Nösslinge By 62. ( Vi kommer skylta från skällinge )
14:00 fika (eftersom vi inte tjänar något på detta så är det att ta med egen fika).
18:00 Avrundning och nästa fika.
19:00 Mat någonstans (tidigare nämnda restaurang kunde inte hålla på ett osäkert antal på 10-50 personer, så letar efter några som är öppensinnade).

Vi har några bra tillhåll för att kolla på väg, jobba i branter, röjning, gallring, inspektera huggningar vi nyligen haft.
Vi funderar också på vad man kan plantera för skojs skull och vad man skulle kunna göra för rekreation i framtiden.

Som förra året, har ni några specifika önskemål, säg till så klurar vi ut var det kan finnas.


Senast redigerad av rejser lör 30 mar 2019, 08:52, redigerad totalt 5 gånger.

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#546499 Dåså. Har kollat lite i PM (skriv gärna i tråden istället för i PM så fler blir nyfikna).
Men det som kommit önskemål om är

Gallring och stormskador
Röjning
Plantor för framtiden miljötänk
Ekoturism

Vilket jag tycker allt är jätteintressant.
Ekoturism är något som vi har funderat mycket på hur man skulle jobba med. (som av en slump ska Anna också plugga skogen som upplevelse på linneuniversitetet i vår)

   TS
Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

frågande och vetande  
#549797 Skrivit upp i kalendern, så att jag kommer!

Har ni gått mer i tankarna om att investera i någon egen mindre maskin som klarar av era branter?

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#549814 Vi går mest i tankarna på fyrhjuling som redskap för att ta sig till ställen och en huggarvagn för dom ställen som går att använda det på. Mysgallring. Sedan fortsätta läja bort. Känns ganska farligt att köra maskin där om man inte kör maskin väldigt mycket....

   TS
Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

frågande och vetande  
#549855 Låter som ett par goda idéer det där. Funderade länge själv om jag skulle köpa en fyrhjulig eller inte, mest för att ta sig smidigt till områden och få med sig allt från plantor till motorsåg. Det som fick mig att köpa en var främst med säkerheten i tanken. När jag köpte vår så följde det med en förvaringslåda, nu i efterhand kan jag säga att det är riktigt bra för vår del. Främst extrakläder brukar hamna där.

Huggarvagn är nog ingen dum idé heller, de flesta som brukar vara lite självverksamma brukar köpa en förr eller senare. Har själv en Mowi 1250 WD, med P50T kranen.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#550688 En tanke som dök upp idag som det gärna får sägas bu eller bä om är att bjuda in t.ex. en bison, en alstor, en honda med en kranman-kärra och en ardenner med förare och se vad som fungerar bäst i våra marker.
Fäller några träd på ett ställe och apterar med lite lucka emellan så dom får ta sig fram själva.
Maskiner i prisklass 0-350.000 kr för hemmapularen som mysgallrar och har lite vindfällen. (ingen aning om vad mini-skotarna kostar)
För dom som var på gallringsdagarna så fick man ju se någon av dom i en liten backe där, men det var ju ganska snäll terräng.

   TS
Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#550746 Brant? Funderat på vinsch?

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

hlb  
#550771 Jag har sett rejsers skog och det var bitvis så brant att virket gått sönder om man släppt ner det. Jag hade nog bara linbana i skallen. men visst skulle man klarat en hel del med hyprovajern.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#550780 Man vill ju hitta något sätt där man själv kan göra en förstagallring på ett smidigt sätt själv. Linbana i all ära ;)

Jättedrönare kanske...
Men ett inspel, tävling mellan miniskotare o atv. Så kvistar vi med hva elsågar

   TS
Avatar Fallback

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

frågande och vetande  
#550849 Om inte jag missförstår dig, tänker ni bara gallra lite för att det känns bra. Då kan ni ju välja att ta de gallringarna som ligger på slätare backe och då är det en helt annan maskinpark att välja på.

Om ni har som tanke att kanske utföra flera av de kommande gallringarna på fastigheterna själva då inkl de brantare partierna, skulle jag tro mer på att vinscha. Kanske en hypro 450? den klarar även grövre gallringar. Ett problem här är tiden, det går inte att gallra ens hälften av ert gallringsbehov/år med en traktorprocessor, om man har ett vanligt jobb. Vad tror du om att ni hugger och sedan får någon annan skota ut? Det är trots allt i skördningen den största delen av kostnaden ligger.

Väljer man att vinscha helstam längre sträckor i gallring, blir det någon form av vinsch stråk. Dvs inte bara gallringträd kommer åka, utan även någon tilltänkt huvudstam (gallra tall är annorlunda). Finns en film på forumet där två personer gallrar med en hypro 450XL i grangallring stickvägsavståndet (om jag inte misstar mig) var runt 50 meter.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

hlb  
#550877 Skador på huvudträden skall, får och behöver det inte bli.

Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#550905 Sedan var frågeställningen inte huruvida vi har problem eller inte utan om det hade varit intressant att titta på vad olika miniskotare klarar av under skogsträffen i nösslinge.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#553409 Edit: Uppdaterad version av första-inlägget.
Då kör vi nästa träff i Nösslinge efter den som var i höstas, som om jag får säga det var väldigt lyckad.

Planen är att likt som förra året att vi kör en runda och pratar och går runt och tittar på olika ställen och ser problem och möjligheter, delar med oss av kunskap och kanske minskar okunskap.
Likt förra året tittar vi en del på röjning och gallring, men vi kollar även där vinden farit fram och på några hyggen.

Vi kör en dag igen och avslutar med middag, några justeringar tänkte jag dock.
Vi vill se mer tjejer/kvinnor, ni är en stor del av skogsägare i Sverige.

Vi räknar med att starta kl 11 istället för 13 som förra året då det blev lite tajt och vi kom ju bara halva rundan, mat i Varberg runt 19.

Middag tänkte jag i år att vi bokar bord på Cyrano.
http://www.cyrano.se/restaurang/cyrano-varberg
Fantastiska pizzor (inte många att välja mellan dock), god fisk, goda plankor, god pasta.
Något för alla.

För er som är längre ifrån som vill vara med så finns det prisvärda alternativ att övernatta inte långt ifrån i Ullared, både deras enklare motell och deras lite bättre hotell.

Så är ni intresserade så skriv i tråden här så att vi kan börja planera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#554252 För er som är nyfikna så kan ni skicka ett meddelande till mig så kan ni få inloggning till eskog-appen där ni kan se våran skogsbruksplan som kan hjälpa er att bli nyfikna (varning, skogsbruksplanen är 10 år gammal och vi håller på att uppdatera den).
Tack till eskog som inte kunde närvara men hjälper oss såhär

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träff i Nösslinge igen. 30/3:e Boka in det i kalendern.

rejser  
#554723 Katam kunde dessvärre inte vara med, men om jag hinner lära mig så får jag visa deras programvara.
https://www.katam.se/

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).