Virkesmätning och Matrisfub

Fallande längd

16 inlägg 12464 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fallande längd

Kime  
#540715 Då det var några år sen jag sålde virke så vill jag fräscha upp minnet lite.

Ska hugga barkborre träd. Enligt prislistan från södra så ska det vara 3-5,5m, medel 4,2m. Min 5cm och max 70cm.

Betyder det att man ska försöka hålla i stortsett 4,20 på så många stock som möjligt?

Brukar ni kapa runt 4,25cm eller hur noga är det?

Ska alla rotändar ligga åt samma håll i traven?



   TS
Avatar Fallback

Re: Fallande längd

Sture Andersson  
#540717 hugg fallande längder så långt som möjligt bara det är över 5cm

Avatar Fallback

Re: Fallande längd

Sture Andersson  
#540718 Jag menar 5,5m om det går att få ut det .

Avatar Fallback

Re: Fallande längd

Sture Andersson  
#540723 Nu får jag rätta mig ,kom på att du måste ju ta ut stock om det går ,och då måste den ju vara över 18cm .
Allt går ju som massa men det över 18 blir bättre betalt .

Användarvisningsbild

Re: Fallande längd

Kime  
#540725 Stämmer bra. Det står dock att den ska vara fri från lagringsröta och insektshål. Max 10% skogsröta. Ja tror det mesta har insektshål från barkborren? All bark har ju nästan ramlat av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fallande längd

mareka  
#540728 Aptera så långa som möjligt för att kompensera för de som görs extra korta (pga röta, 18cm-gräns, krök etc) så att genomsnittet av samtliga blir minst 4,2 m (gör inget om det blir mycket längre).

Avatar Fallback

Re: Fallande längd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540731 Längden får du avpasas till vad du tycker är lätthanterligt. Minsta medellängd för traven är till för att den skall kunna transporteras på ett vettig sätt med lastbil. Varje bits längd är inte så noga.

Själv hugger jag 5m, förutom toppen som kommer med om den är äver 3m, samt tar en kortare bit där det behvös för att det skall bli 18 cm diameter.

Eftersom jag lastar med vajerkran, är det lättast om alla bitar är lika långa. Använder måttband när jag hugger.

Insektshål? Granbarkborren gör väl bara spår i ytveden?`Tror de menar andra hål in i stocken?

Avatar Fallback

Re: Fallande längd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540732 Mätinstruktionen från VMF syd.

http://www.vmfsyd.se//matinstruktioner-visning/247

Användarvisningsbild

Re: Fallande längd

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540735 Barkborrar gör inga hål i veden. Är det hål typ knäpparlarver och så är träden från i våras och håller inte kvalitetskraven för 1600 sortimentet! Var inte så noga med 5 cm utan hugg tills det blir bra. Är det klennare räknas inte den volymen men hjälper kanske till att få jämnare stuvar på lastbilen.

Användarvisningsbild

Re: Fallande längd

Kime  
#540770 Tack för alla snabba svar! Imorgon ska jag ut och börja :-bd

Men en sista fråga, ska man sortera två olika travar vid bilvägen? En med barrmassan och en med special sortimentet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fallande längd

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540784 Näe, vräk ihop det i en hög. Massaandelen av specialsortiment 1600 är lika bra betalt som barrmassa, och det finns inga begränsningar på hur mycket du får hugga.

Användarvisningsbild

Re: Fallande längd

Kime  
#540792 Barrmassan är ju 360kr fub och specialsortimentet 550kr fub så priserna är inte samma.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fallande längd

jannee  
#540796 Massaved efter granbarkborrar vill södra ha i 420 cm längd och för sig, EJ ihopblandat med vanlig barrmassaved.
Detta enligt min inspektor eftersom det tydligen behandlas på något annat sätt.
Eftersom du tar allt under 18+ som massaved kan priset för massan bli HÖGRE än 360/fub, beror alldeles på hur mycket grovt du har inblandat, så blev det i alla fall på min barrmassaved.
Mitt snitt låg på 437/fub.

Användarvisningsbild

Re: Fallande längd

Traktordave  
#540806
Kime skrev:Barrmassan är ju 360kr fub och specialsortimentet 550kr fub så priserna är inte samma.


Specialsortimentet består av samleverans av stormfällt eller barkborreangripen massaved och timmer. Alltså lägg både timmer och massaved av detta sortiment i en välta. Sedan får du ett pris för timmerdelen och ett för massaveden.

Ska du sedan hugga stora mängder frisk massaved eller timmer, då ska det levereras som vanligt, men är det mindre mängder av det friska är det bara hantera allt som specialsortiment.

Avatar Fallback

Re: Fallande längd

glasshultarn  
#540807 Här är en film från Södra om 1600 sortimentet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).