Skogsekonomi

Pris på hela trädet.

10 inlägg 5514 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris på hela trädet.

Pensionär  
#539307 Nu kan jag inte tänka klart här.

För en tid sen gjorde jag en virkesaffär. De stod mellan köpare A och B. Enkelt att se på offerterna mot varandra.
Pris för timmer och pris för massa ( apteringen följde samma mått ). Den affären vann köpare A.


Nu har jag fått offerter på nästa affär.

Köpare A lämnar likadan offert, pris för Timmer,klenstock,massa, grot osv.

Den här gången lämnade köpare B vad han kallar ett stamvedspris. Han betalar en summa för hela stammen, och så apterar dom som de vill.


Hur räknar jag korrekt ut stamvedspris för köpare A ?

Timmerpris+Massa pris = xx delat med 2 ?

Eller tänker jag fel nu, borde jag ta i beaktande att en stam innehåller mycket mer timmer än massa?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Pris på hela trädet.

Rohdin  
#539313 Stamvedpris? är det ett m3fub pris?

Medans du av köpare A fått ett m3fub/m3to pris / sortiment?

Avatar Fallback

Re: Pris på hela trädet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539315 Timmerandelen måste du räkna med. Den är helt avgörande vid värderingen.

Användarvisningsbild

Re: Pris på hela trädet.

Bax  
#539317 Säg till A och B som det (nästan) är, du har svårt att jämföra offerter och funderar därför på att istället ställa in affären, eller blanda in köpare C, vilket A och B nog inte vill.
Därför: Begär av köpare A att få offert också på stamvedspris. Begär av köpare B att också få en offert "av det förra slaget", så du kan jämföra.

Avatar Fallback

Re: Pris på hela trädet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#539377 Som du kallar det "stamvedspris" ( Här säger vi fast rotnetto) är den försäljningsform som är lättast att jämföra. I allt annat så hamnar du i ett sammelsurium av olika prislistor och måttenheter som är mest ägnade åt att förvirra.

Avatar Fallback

Re: Pris på hela trädet.

plutten  
#539387 Köpare A har väl gett en uppskattning av virkesmängden, där ser du vad timmerdelen kostar och vad massadelen kostar totalt. Har själv sålt några gånger med stamprissättning och har bra erfarenheter. Men det är viktigt att ha en uppfattning om vilken typ av skog du säljer. Stockprocenten är helt avgörande. Nu när industrin skriker efter massa
är ju risken stor att apteringen hellre gynnar massan än stocken i gränsfall. Med stamprissättningen har du inte det problemet. År du osäker fråga Svf.

Avatar Fallback

Re: Pris på hela trädet.

Anton995  
#539393 Du kan räkna ut vilken stockprocent som krävs av köpare A för att ge samma pris som stampriset.

T.ex
A pris: Stock 60€. Massa 20€
B pris: Stampris 45€

Detta ger att A måste ha 62,5% stock för att priset ska bli samma som B.
Sedan måste man uppskatta om det kommer mer eller mindre stock än 62,5%.
Är ju dock svårt att göra i praktiken...

Avatar Fallback

Re: Pris på hela trädet.

Pensionär  
#539440
Anton995 skrev:Du kan räkna ut vilken stockprocent som krävs av köpare A för att ge samma pris som stampriset.

T.ex
A pris: Stock 60€. Massa 20€
B pris: Stampris 45€

Detta ger att A måste ha 62,5% stock för att priset ska bli samma som B.
Sedan måste man uppskatta om det kommer mer eller mindre stock än 62,5%.
Är ju dock svårt att göra i praktiken...


Hur ser den matematiska formeln ut för det?

Är nog som du säger svårt i praktiken att säga på en eller två procent hur mycket timmer de kommer, men någonstans ditåt borde man väl ändå kunna få till det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på hela trädet.

Pensionär  
#539441
plutten skrev:Köpare A har väl gett en uppskattning av virkesmängden, där ser du vad timmerdelen kostar och vad massadelen kostar totalt. Har själv sålt några gånger med stamprissättning och har bra erfarenheter. Men det är viktigt att ha en uppfattning om vilken typ av skog du säljer. Stockprocenten är helt avgörande. Nu när industrin skriker efter massa
är ju risken stor att apteringen hellre gynnar massan än stocken i gränsfall. Med stamprissättningen har du inte det problemet. År du osäker fråga Svf.



Svf håller redan på och räknar, men där är dom också lite osäkra.


Det som ställer till de här är att det är bördig mark, fin gran. Typ 3 timmer ur varje, sen självsådd tall där det tyvärr inte kommer ut det mesta som timmer. En tall kan innehålla två fina stockar, medan nästa har en kort stock före krokigheterna börjar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på hela trädet.

plutten  
#539542 Kanske Svf kan hugga det och förmedla det vidare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).