Skogsekonomi

Hur exakt tjänar man pengar på skog?

8 inlägg 16982 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur exakt tjänar man pengar på skog?

Dalmasa  
#537298 Hej!

Daniel heter jag och är helt ny på skogsbruk men kommer så småningom ta över min morfars
skog. Jag är medveten om att det tar lång tid för träd att växa och att det är investeringar på lång sikt, men jag undrar ändå, hur exakt gör ni för att få ut så mycket ekonomi ni kan av skogen? tänker att det inte bara kan vara slutavverkningen man tjänar på utan kanske också gallringarna och att sälja sly till värmeverk?

Tänker göra mycket av jobbet själv, och kalla in entreprenör ibland bara

Mvh Daniel



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Hur exakt tjänar man pengar på skog?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#537303 Välkommen, tror det är bättre här än på Fb👋

Användarvisningsbild

Re: Hur exakt tjänar man pengar på skog?

rejser  
#537341 Mycket planerande
Kommer du ha annat jobb också?
Man går ju plus på en gallring, men inte några stora summor direkt, beror ju också på hur man driver sin skog. En eller två gallringar. Låta det stå tätt eller lite luftigare. Alla har sina teorier.
Träslag spelar ju såklart in också.
Om du tänker sly som vid röjning så har du mycket att göra, det normala är att låta det ligga då det inte riktigt är värt jobbet. Men om man inte har något annat att få in pengar på så kan man ju göra det . Men det är inte mycket pengar.

Ved är ganska vanligt, om man inte har annat jobb som uteblir.

Vi har skog så jag hade kunnat gå där dagarna i ändan, men tjänar betydligt mer på att jobba vanligt, leja ut en hel del och gå och mysröja och ta hand om vindfällen.

Det är mina fem ören som bidrag. Kombinera skogen med nått om det är pengar som funderas över.
Sedan finns det ju en stolthet och ära i att få vara med och planera för vad som i framtiden kommer bli en skog och så småningom råmaterial. Förvalta och jobba med. Den mesta skogen som jag jobbar med kommer jag aldrig få ett öre för, min son får, det jag planterar nu kommer nästan bli pension för mina barnbarn.
Samt att bidra till en vacker skog som kanske inte ser ut som all industriskog idag ;)

Användarvisningsbild

Re: Hur exakt tjänar man pengar på skog?

halvproffs  
#537349 Planterade en inäga 1982 och i vintras gjorde jag en 2-gallring och fick ut en hel del grantimmer. Inte så grovt men klart sågbart!
Eller där jag gallrat nu,16 årig blandskog med björk som är bortåt 30cm på stubben.
Så nog finns det lite pengar allt på relativt få år.

Användarvisningsbild

Re: Hur exakt tjänar man pengar på skog?

Dalmasa  
#537574
rejser skrev:Mycket planerande
Kommer du ha annat jobb också?
Man går ju plus på en gallring, men inte några stora summor direkt, beror ju också på hur man driver sin skog. En eller två gallringar. Låta det stå tätt eller lite luftigare. Alla har sina teorier.
Träslag spelar ju såklart in också.
Om du tänker sly som vid röjning så har du mycket att göra, det normala är att låta det ligga då det inte riktigt är värt jobbet. Men om man inte har något annat att få in pengar på så kan man ju göra det . Men det är inte mycket pengar.

Ved är ganska vanligt, om man inte har annat jobb som uteblir.

Vi har skog så jag hade kunnat gå där dagarna i ändan, men tjänar betydligt mer på att jobba vanligt, leja ut en hel del och gå och mysröja och ta hand om vindfällen.

Det är mina fem ören som bidrag. Kombinera skogen med nått om det är pengar som funderas över.
Sedan finns det ju en stolthet och ära i att få vara med och planera för vad som i framtiden kommer bli en skog och så småningom råmaterial. Förvalta och jobba med. Den mesta skogen som jag jobbar med kommer jag aldrig få ett öre för, min son får, det jag planterar nu kommer nästan bli pension för mina barnbarn.
Samt att bidra till en vacker skog som kanske inte ser ut som all industriskog idag ;)


Tack så mycket för svaret, ja jag ser de som en ära att få ta hand om skogen som vart i min släkt så länge och min syster är mycket för biologisk mångfald, så ska försöka ta hand om skogen så men ändå få lönsamhet :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur exakt tjänar man pengar på skog?

Dalmasa  
#537576
halvproffs skrev:Planterade en inäga 1982 och i vintras gjorde jag en 2-gallring och fick ut en hel del grantimmer. Inte så grovt men klart sågbart!
Eller där jag gallrat nu,16 årig blandskog med björk som är bortåt 30cm på stubben.
Så nog finns det lite pengar allt på relativt få år.


oj, ja de va inte speciellt lång tid, vad har du mer i din blandskog förutom björk?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur exakt tjänar man pengar på skog?

halvproffs  
#537583 Mest gran. Gamla inägor som planterats igen med rejält med självsådd björk i.

Avatar Fallback

Re: Hur exakt tjänar man pengar på skog?

ÅsaNisse  
#537584 Nu ska jag raljera lite.
Svaret på din fråga är att man bygger upp ett massabruk och köper billig massaved och säljer massa med bra förtjänst.
Andra alternativet är att starta ett sågverk och sälja spetebräder till hemmasnickare.
Ju närmare stubben man är desto svårare är det att tjäna något på skogen. Det handlar oftast om oavlönat arbete för sin egen trivsel och motion. Har du har tillräckligt stora domäner så kan det gå att förhandla lite bättre priser hos virkesköpare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).