Motorsåg och handhållet

Nybörjare kapa vedträn

24 inlägg 8614 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjare kapa vedträn

Trolldans  
#534854 Hej!!
Jag är ny på forumet. Vi ska mycket snart köpa motorsåg till hushållet och vill ha några sista minuten-tips!

Vi ska köpa såg eftersom vi har ett vedeldat hus och har köpt för långa vedträn. 30 kubik som redan är hemma så det är inte så mycket att göra åt det. Vi lär minska förbrukningen och skona pannan väldigt mycket om vi delar alla trän på hälften.
De är kluvna redan och typ 15cm breda. Max 20 cm.
Vedkap är inte ett alternativ pga ett opålitligt eluttag utomhus. Och därför är eldriven såg inte heller ett alternativ!

Jag har läst en del tidigare trådar här om nybörjare som ska köpa såg och kommit en liten bit:

* Vår närmaste butik som kan laga eller serva sysslar med Stihl och Stiga.
Edit : De SÄLJER dessa märken men de går att hitta på Husqvarnas hemsida så de kan säkerligen hjälpa oss även om vi köper en Husqvarna-maskin som vi behöver hjälp med.

* Vi köper skyddsutrustningen från JULA. 2250 för byxor, stövlar, hjälm och handskar. Min sambo får prova grejerna så får det passa oss båda :d Raggsockor i stövlarna passar bra nu.

* Jag är dock den av oss som kommer gå motorsågskursen snart genom min utbildning :-bd

1a användningsområdet är alltså REDAN KLYVNA VEDTRÄN.
50cc motor rekommenderas i många trådar till vedkapning men det verkar gälla hela stockar?
Vi kommer ej att köra den hela arbetsdagar. Bara kapa det som ska ner från förrådet till källaren. Någon timme i taget.

2 användningsområde att ha den till i framtiden: lättare trädgårdsjobb. Kapa nån död gren på träd eller döda en buske/små träd :)

Vi tar jättegärna emot era tips på vad som ni tror passar oss som förstasåg att lära oss med!
Stihl MS170 är det billigaste och närmaste här (2600) men är en sån för klen för jobbet med våra vedträn?

Hittade även Husqvarna 135 på nätet , under 2000. För klen?
Och paketpris med Husqvarna 445II Vedhuggarpaket inkl skyddagrejer men inte skorna - 5500.
Men behöver vi en sån feting?

Edit igen: Vi vill nog inte köpa begagnat eftersom vi vet så lite om sågar och vad man ska kolla efter :)
Och det lutar åt att köpa på nätet

Tack på förhand!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534867 Mja, sälj bort den långa veden och köp rätt längd.
Minst kostnad och minst farligt.
Annars är det nog smartast att kosta på ett bättre eluttag och skaffa en liten elektrisk vedkap.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534868
1542841297_bbca3e1ab43266788f47ebd73488d9d02a.jpg


https://www.hemfint.se/elektriskt-vedklyv-2200w

Tips på liten vedkap, bara slå igång och börja kapa.
Men var rädd om fingrarna, att kapa kort ved är inte en lek.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534869 https://www.harald-nyborg.se/mitsutomo-vedkap.html

1300:-

Avatar Fallback

Re: Nybörjare kapa vedträn

stone66  
#534870 Gör som slurfi sa inte smidigt o kapa med motorsåg

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Göt  
#534871 Att kapa kort och klen ved med motorsåg är ingen höjdare det hoppar och far så det är lätt att göra illa sig, när det gäller motorsåg så behöver du nog ingen 50 kubikare fast dom är bra till det mesta. Stihl eller husqvarna skulle jag säga inte stiga av dom du tittat på.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Trolldans  
#534872 Vi kunde ha varit kloka och tagit tag i att fixa elen tidigare men nu är det ej gjort och vi behöver elda effektivare. Och pallar nog inte såga upp allt för hand. Inte heller fixa ny ved nu.

De vedkapar vi har tittat på (begagnade) har varit livsfarliga maskiner. Speciellt till kort ved , som du säger.
Motorsåg borde väl vara säkrare för oss.
Jag skulle föredra att ha en stångmotorsåg till kommande trädgårdsjobb och det känns säkrast för oss nybörjare egentligen men de kostar ju ännu mer och det kanske är slöseri med en sådan såg att använda den till ved? :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Trolldans  
#534873 Men OK , jag vet inte hur svårt det är för en elektriker att lösa vårt elproblem - kanske är det omfattande - men det var ju billiga kapar så kanske går det att köpa en sådan plus fixa elen för samma summa som en ok motorsåg med utrustning :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare kapa vedträn

stone66  
#534874 Stångmotorsåg o kapa ved me?? Blir nog inte så bra köp en enfas vedkap. Slurfi har ju tipsat.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Trolldans  
#534877 Haha, min lärare sa att stångsåg funkar även till ved. Vilda västern

Men ja vi kanske får tänka om faktiskt 🤔 Sparar pengar på att skippa motorsågen helt.

Bör man ha någon skyddsutrustning till vedkapen? Skyddshandskar som man har till motorsåg skulle de ens hjälpa?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare kapa vedträn

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534880 Skippa handskar till den kapningen, kan fastna

Avatar Fallback

Re: Nybörjare kapa vedträn

Ldsaren  
#534886 Kansken en kraftig girkapsåg ca 1800 watt
Kan du ha till mycket annat sen.
Finns billiga nu
Är väl kanske det säkra i detta fall ?
Kolla så den räcker till i gapet bara till dina trän.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Vardon  
#534899 Oavsett vilket så fixa uttaget innan brand uppstår. Det låter som glappkontakt vilket är inte helt ovanlig orsak till brand.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

halvproffs  
#534913 Hur kan du minska förbrukningen och skona pannan om du kapar veden på mitten?
30 kubik att såga på mitten och dessutom klara fingrarna ?
Naturligtvis måste elen fixas!
Driver du med oss trolldans?

Användarvisningsbild

Re: Nybörjare kapa vedträn

Trolldans  
#534923 Var nu snälla mot mig i denna tråden är ni gulliga.
Vi är nyinflyttade i ett gammalt hus :) Det är inte så lätt.

Vi eldar nu och det funkar men vedträna får ju stå upp i pannan. Antagligen blir det mkt bättre eldning om den ligger ner och är i mindre bitar. Husets förra ägare eldade så - så det är antagligen så man ska göra??

Vi kollar lite kap & gersåg på nätet nu men har också fått höra att det absolut inte funkar med sådan??

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).