Gallring

Omöjligt skogsskifte, eller?

22 inlägg 8341 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omöjligt skogsskifte, eller?

dhaglund  
#534471 Mina föräldrar har nyligen fått ett nytt skifte i en omarrondering. Skiftet är endast 5 ha och det är den enda skog vi har i familjen. Mina föräldrar är för gamla för tyngre skogsarbete och har dessutom fullt upp med gården som ligger i närheten av skiftet. Så det ankommer på mig att ta hand om detta. Problemet är att jag helt saknar kunskap i skogsvård.

En stor del av skiftet är blöt mark där det mest växer ungskog. Mest björk men även lite gran. Storlek på stammar är upp till 10 cm. Det verkar vara för blött så träden ser ut som skräp och är nog det också. En del av skiftet är större träd. Aspar på 20 - 25m höjd, gran och björk. Det är så tätt att man inte har en chans att köra fyrhjulingen genom skogen utan att göra en väg med motorsåg först. Sannolikt har ingen rört denna skog på 30 år förutom jag som har börjat gallra. Här finns till och med ett par stora torrgranar. En har blåst omkull. Det största trädet på skiftet är nog en gran på kanske 45 cm i brösthöjd. Jag har tagit ner flera aspar som alla hade ganska mycket röta.

Frågan är vad man gör med detta? Jag tycker mycket om att gå med motorsågen och gallra men det blir ju bara någon dag här och där och nu har jag redan tagit reda på så mycket ved att vi inte behöver mer på flera år. Jag har en solosåg så någon planka blir det väl också men vad ska jag göra med de 100 granar på 10 - 25 cm i brösthöjd som jag förmodar att jag borde gallra ur? Jag har fyrhjuling med timmervagn och motorsåg, inga större maskiner.

Hur länge kan stockarna ligga i skogen innan de måste hämtas? Är detta bara massaved/flis eller vad gör man av det? Är det ens värt för någon att komma och hämta så lite material?

Råd mottages tacksamt.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

JensSkoog  
#534476 Skulle absolut ta dit någon kunnig som kan rådge dig.
5 ha är inte mycket, men det är bra mycket om du
ska hålla fram som du gjort tills nu.

Möjligt du kan få utförd en slutavverkning på en bit, och senn gallra/röja andra
bitar, men jag skulle absolut hämta hjälp i planeringen, :wink:

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Björn111  
#534489 vart i landet håller du hus?

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

dhaglund  
#534490 Skiftet finns i Dala-Floda i Dalarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Björn111  
#534510 Okej, synd det inte var nära mig. räkna ut hur många m3 det skulle bli.

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Göt  
#534514 Ta med dig nån från Mellanskog (som jag har fått mycket hjälp av) eller något av dom andra bolagen, en bekant kontaktade Hushållningssällskapet, dom tar betalt för rådgivningen. Fast det gör väl dom andra också fast det ingår väl i ett eventuellt virkesköp från deras sida. Kanske du skulle be om hjälp att få en skogsbruksplan En hel del av det arbetet är ju gjort då skogen blev värderad i Omarronderingen, så du vet vad du ska prioritera. Hushållningssällskapet håller till i Falun. Lycka till :-bd

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534524 Håller med "Göt" om att kontakta Mellanskog. Vi är i samma kommun du och jag och Mellanskog har hjälpt mig på ett väldigt bra sätt.
Men numera är det ju en tre-fyra bolag som är aktiva här. Hört flera som är nöjda med Siljan också.
Jag har sålt mindre mängd timmer till en timmerhusbyggare/småsåg också, kan också vara ett alternativ för granarna kanske.

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Vardon  
#534531 Jag hade nog pratat med flera aktörer i området om inte för att förhoppningsvis de ringer upp dig om de ska göra något i närheten. Jag brukar tycka att i små områden med mest skräp blir ändå maskinflytten en stor del av intäkten och ska de ändå dit och göra något så varför inte.

Även prata med grannarna, nu kanske rågångarna är tydliga efter omarrondering i så fall är det ju ett bekymmer mindre.

Torrgranar hade jag satsat på att hugga ur och köra genom solosågen. Nuförtiden kör jag mest 2 tum för det går fortare att såga och har en väldans förmåga att gå åt. Du får utmärkt virke , torkat och klart och det duger bara till flis annars.

Vad man gör åt resten, ja du... Rådgivning helt klart. Lyssna mycket, och fråga mycket.

Finns det gamla diken så hade jag rensat de först.

En liten tanke jag har är att faktiskt låta det mesta stå. Du får en snart en uppfattning om hur mycket granarna torkar och torkar / ruttnar det många så tar ner hela fadderrullan. Annars låt de stå och växa, så blir det mer volym per huggning sen när du tar ner dem än om man försöker gallra. Eventuellt plocka lite asp varje vinter om de ändå är rötna och sälj till flis.

Min åsikt är att det är svårt att gallra i gran, de kan vara dåliga att svara på gallringen och så blåser de omkull istället.

I ungskogen så röj lite försiktigt i omgångar, är det för blött så blir det väl mest skräp ändå, men låt det som växer växa. 5 ha är liksom inte din pension i dagsläget så om det tryggar ditt livstidsbehov av ved så kanske det inte är en dålig affär.

Siljan har jag sålt lite till nu och de ska även göra en skogsbruksplan, de verkar väl vettiga. Jag gillar att de sågar plank och inte kokar papper. Förhoppningsvis blir mer det mer plank då.

Se det som lite tankar, det finns nog inget rätt eller fel här egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Brozzlaren  
#534541 Gläd dig över att äga en bit skog som du kan forma som du vill. Fortsätt du som du börjat, kanske kan du sälja lite ved och solosågen är ju en möjlighet att göra något av asparna. Ge det tid, efter 10 år ser du helt andra värden, kanske till och med bli ett tillskott ekonomiskt på ålderns höst.
Mvh Börje.

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

Andreasjan  
#534634 Absolut inte omöjligt. Är själv skogsmaskins förare området Gagnef, ta gärna kontakt med Magnus Eriksson som jobbar som köpare\skogsrådgivare på Billerudkorsnäs som har kontor i djurås, så kan han säker hjälpa dig. Mvh Andreas

Avatar Fallback

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

jannee  
#534636 Du bör vara väldigt försiktig med att avverka asparna eller andra stora lövträd INNAN du dikat (visserligen olagligt :grin: ) eller i alla fall rensat (fördjupat) eventuella diken.
Man har sällan en aning om hur mycket vatten dessa träd drar.
Avverkar du lövträden riskerar du att försumpa hela området vilket innebär att dina granar också dör.
Är marken väldigt fuktig, försök att satsa på björk, dör dessa DIKA.
När väl björken fungerar kommer på sikt även granen.

Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

dhaglund  
#534705
jannee skrev:Du bör vara väldigt försiktig med att avverka asparna eller andra stora lövträd INNAN du dikat (visserligen olagligt :grin: ) eller i alla fall rensat (fördjupat) eventuella diken.
Man har sällan en aning om hur mycket vatten dessa träd drar.


Detta hade jag inte tänkt på men det ska jag ta i beaktning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

dhaglund  
#534707
Brozzlaren skrev:Gläd dig över att äga en bit skog som du kan forma som du vill.


Ja, jag har faktiskt funderat på att se det på det sättet. Eftersom vinsterna med att sälja iväg träden verkar små och arbetet stort så har jag funderat om det ens är värt det. Kanske är det roligare att forma en liten bit skog som jag vill ha den samtidigt som jag har en "oändlig" tillgång till ved.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

dhaglund  
#534711
Vardon skrev:5 ha är liksom inte din pension i dagsläget så om det tryggar ditt livstidsbehov av ved så kanske det inte är en dålig affär.


Det största värdet jag ser i den är skogen just nu är som ved och material till solosågen men kanske mest av allt som friskvård. Det finns väl inget som är så skönt som när man får en vacker heldag i skogen med motorsågen och något av barnen eller en god vän! Jag jobbar normalt på kontor så jag uppskattar dessa dagar väldigt mycket.

   TS
Avatar Fallback

Re: Omöjligt skogsskifte, eller?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#534990 Dana skogen och njut

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).