Skogsnyheter

Massaindustrins råvarukostnad sjönk under Q2

1 inlägg 1239 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Massaindustrins råvarukostnad sjönk under Q2

Torbjörn Johnsen  
#533649 Enligt det USA baserade nyhetsbrevet Wood Resources International (WRI) så sjönk cellulosaindustrins fiberkostnad (kostnaden för massaveden/massaflisen) under andra kvartalet i år. Enligt WRI så sjönk råvarupriset på flera marknader, däribland Sverige:

In Sweden, one of the largest consumers of softwood pulplogs in the world, the pulp industry also enjoyed lower wood fiber costs in the 2Q/18, with average pulplogs prices being down 11% in the local currency (12% down in US dollars) from the 2Q/17.


Prissäkningen gäller även lövved i bland annat Sverige. Om det bara hade berott på dollarkursen hade det varit enkelt att förstå men att priserna på fiber sjunker när färdigvarupriserna stiger ter sig ju lite konstigt. Jag vet inte vilket underlag WRI använder för att sammanställa sin statistik från Sverige men det kanske går att ta reda på. Tyvärr finns inte nyhetsbrevet på nätet men här är adressen till WRIs sajt.



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).