Traktorer och processorer

Dubbelkommando i Valmet 705

42 inlägg 27482 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dubbelkommando i Valmet 705

Ljursken  
#34656 Är det någon som byggt, eller någon som vet om det är någon som gjort dubbelkommando i valmet 705 eller 805? Hur har de i så fall gjort? Någon som har bilder? Skulle ju varit styrning, koppling och växling i så fall för att köra sittandes bakåt.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Angdubbelkommando Valmet 705

Valmet Rollo  
#34674 :) Hej har en Valmet 605 som är utrustad med dubbelkommando.
Variabel frontpump som driver krypväxel istället för snabbväxel.Använder lågväxlarna.Pedal i golvet både bak och fram där körriktning väljs.
I stolen har tvåspakssystem installerats som sköter styrning lyft samt tre dubbelverkande uttag.Är proffsbyggd och är som jag tycker helt outstanding i skogen.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34675 Jag har grunnat mycket på detta oxå och kommit fram till attde blir trångt för fötter(46or) o pedaler bakåt om jag inte skär upp bakväggen och bygger ut i nerekanten.
Problemet då är att där sitter ventilpaket i vägen 😡
Är inne på att styra, koppla o bromsa elhydraliskt istället fast detta ligger i planeringsstadiet ännu :oops:
Växlingen funkar som vanligt men med vänster handen ist.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34676 Rollo, detta behövs bilder på!!

Avatar Fallback
Valmet Rollo  
#34677 :) Dom har ökat platsen för fötterna samt flyttat upp ett elventilpaket i sidan bak.Bilder kommer inom kort .Den blir alltså en hydrostatdriven med fyra växelalternativ.Vid vanlig körning så vrider man bara ett reglage.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34678 Men dom har mao petat i en hydralmotor där snabbväxeln suttit innan?

Avatar Fallback
Valmet Rollo  
#34679 Japp

Avatar Fallback

Re: Angdubbelkommando Valmet 705

Ljursken  
#34712
Valmet Rollo skrev::) Hej har en Valmet 605 som är utrustad med dubbelkommando.
Variabel frontpump som driver krypväxel istället för snabbväxel.Använder lågväxlarna.Pedal i golvet både bak och fram där körriktning väljs.
I stolen har tvåspakssystem installerats som sköter styrning lyft samt tre dubbelverkande uttag.Är proffsbyggd och är som jag tycker helt outstanding i skogen.


Verkar ju klock-rent. Styrning bakåtvänt också eller?
Bilder-bilder-bilder! :D

   TS
Avatar Fallback
Valmet Rollo  
#34743 Får inte in några kort finns det någon som kan tipsa om hur man gör

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34755
Valmet Rollo skrev:Får inte in några kort finns det någon som kan tipsa om hur man gör

Sätt in som bilagor eller lägg upp på imageshack.us och länka därifrån.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34758 De står bifoga bilaga och sen tryck blädra, och sen gäller det att hitta bilden i burken o trycka bifoga bilagan :wink:

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34759 Första bilden bör ju vara på hydraulmotorn vid snabbväxeln.

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34787 Iofs, så ser jag gärna bilder på vilken som helst traktor med hydraulmotor istf snabbväxel.
Så lägg upp bilder ni som har.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34997 Är de någon som provat att sätta en hydralmotor för att driva det drivhjulsberoende kraftuttaget, dvs köra in kraften fel väg och ha växeln i neutralläge ist??
Funderade på detta när jag hade 650 innan.....

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35006 Jo det finns nån av dom fabrikstillv. som har det men minns inte vilken tror det är Kronos som har en Valtra gjord så.Då får du en hydrostat i terräng och kan köra mekaniskt på väg.Dessutom fram-back steglöst :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).