Logistik, Transport

Markägarens ansvar på enskild väg

6 inlägg 10187 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Markägarens ansvar på enskild väg

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510440 Hej jag sitter och funderar vem som ska stå för huggning av skog längs byvägen.
Anledningen är att efter vinterns tunga snö som stoppat vår väg pga nedtryckta träd ett flertal gånger.
Är det meningen att varje markägare ska sköta sin bit eller ska föreningen bekosta rensningen hur går det till i eran förening??



   TS
Användarvisningsbild

Re: Markägarens ansvar på enskild väg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510444 Det är väl som regel markägarens sak, för varför ska skötsamma markägare behöva subventionera de markägare som inte sköter sig?

Alternativt är ju att vägsamfälligheten ombesörjer själva arbetet, men sedan debiterar berörd markägare för den kostnaden. Dock bör markägaren först påtalas några gånger, innan vägsamfälligheten får utföra själva jobbet.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Markägarens ansvar på enskild väg

boksson  
#510456 Rent generellt är det vägsamfällighetens ansvar att vägen är framkommlig och det inkluderar problematiska grenar och träd som står närmare än 2 m från vägkanten. Dock så ska markägaren beredas möjlighet att själv ta bort de grenar och träd som vägsamfälligheten anvisar.

Avatar Fallback

Re: Markägarens ansvar på enskild väg

bgl  
#510463 Ämnet var uppe förra året:
"Arbete på väg" på enskild väg?

Avatar Fallback

Re: Markägarens ansvar på enskild väg

boksson  
#510495 Tror du har svårt att hävda att du ska ha betalt för att hugga vägträd på egen mark. Men det är lov att försöka förhandla om ekonomisk ersättning från vägsamfälligheten. Kan tänka mig att föreningarna löser det på väldigt olika sätt. Vi i vår förening har en arbetsdag om året då vi rensar grenar och träd utmed vägarna

Avatar Fallback

Re: Markägarens ansvar på enskild väg

nattuggla86  
#510499 Ligger det träd över vägen som sköts av vår förening rensar första bästa på plats med en motorsåg så att vägen är framkomlig. Det kan med andra ord bli två korta stockar mitt på en stam och sen peta ner skiten i diket. Sen får markägaren rensa resten.

Arbete i förebyggande syfte sker nån gång vartannat år. Då rensas allt 2 meter ut och 4.5 meter upp. Detta utförs kollektivt av föreningen men brukar alltid vara samma personer som dyker upp eller uteblir.

Jag har inte fått gehör för att alla skulle få pynta in 500kr om året och så har man det tillgodo året efter om man är med på ”städdagen”. Tror dock vi hamnar där snart då vi bara blir färre och förre på arbetsdagarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).