Skogsvagn (Huggarvagnar)

Moheda 151 däcken

60 inlägg 22562 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Moheda 151 däcken

stefankarl  
#507371 Nu åter kommer jag här igen
Vi har bytt vagnen nu för ca 3 år sedan . Och vi har haft problem med denna med . Däcken håller inte måttet.
Jag har kontaktat Moheda många gånger Ang detta men inget händer .
Det ligger pisstunne däck på vagnarna och med ett rekommenderat luft tryck på 1.8 .
Vi har fått vulka däcken många gånger pga sönderkörningar.
Är det mer än jag som har dessa problem .
I annonsen på Moheda vagnen står det FÖR TUFFA TAG I SKOGEN. men dom sätter på pisstunne däck .... Jag har BKT 700/40-22,5 FLOTAIION 648 original monterade på vägen..
MOHEDA 151 VAGN MED M70 KRAN .
Mvh Stefan



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Moheda 151 däcken

valtra mega  
#507383 hur många ply finns 12,16 och 18

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

rokon  
#507385 Intressant men ändå skrämmande uppgifter du kommer med.
Om man kollar på tillverkaren BKT's hemsida så är de enda däcken de rekommenderar som specially designed for forestry applications är TR 678 samt FS 216 samt Forestech tyvärr verkar inte något av dem finnas i dina dimensioner.

Det däck du har fått Beskrives som så "FLOTATION 648 is particularly suitable for field and road transport as well as for spreading operations. Some sizes are designed for hay harvesters/balers. The special tread design allows for carrying very high loads at low pressure, guaranteeing at the same time reduced soil compaction and preventing damage to crops. FLOTATION 648 is also available as “HD” version for best cut and chip resistance and as “high speed” version to optimize transfer times."
Det verkar vara mer ett däck för transporter och jordbruk såsom höskörd och ej särskilt framtaget för skogskörning.
Jag tror andra kan fylla på med fler synpunkter men jag är då fullständigt frågande hur detta kan ha valts till en vagn för tuffa tag i skogen, synd att det gått 3 år, reklamation av det mer bestämda slaget skulle ha framförts tidigare med krav till utbyte till mer passande däck anser jag.
   

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

Fredrik Reuter  
#507393 Hej,

Kan det vara så att det inte finns skogsdäck (läs från Nokian Forest eller Trelleborg) med rätt mönster för robsondrift i 700/40-22,5?

Standarden för hos dessa företag är ju numer 710/40-22,5 (fast det kanske går att kränga på fälgen)?

Exempel: http://www.nokianheavytyres.se/dack/dac ... st-king-f/

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

rokon  
#507396 Om du kollar inlägget av signaturen ned från 2014 , skrolla ned till nedersta bilden där han stoppar in hela handen i en reva på ett BKT däck Bilder på haveri.
Ned skriver dagen därpå på fråga vad det är för däck
"BKT 500/45-22,5 12 lagrade blir att beställa ett nytt "
Lite längre ned i tråden
"gnisten83 skrev:
Den skärningen heter duga, är de verkligen ett skogsdäck?

Ja det är frågan, sitter originalmonterat på Mohedavagnen som är från -08 "

BKT har sitt säte i Mumbai, India
och produktionsanläggningarna ligger i Aurangabad, Bhiwadi, Chopanki, Dombivali and Bhuj enligt deras hemsida.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

ss0803  
#507412
Fredrik Reuter skrev:Kan det vara så att det inte finns skogsdäck (läs från Nokian Forest eller Trelleborg) med rätt mönster för robsondrift i 700/40-22,5?

Detta tror jag är helt korrekt Fredrik.

De skogsmaskinsdäck som finns i 700/40-22.5” eller 710/40-22.5” och inte har rent traktormönster har inte heller det klassiska Robson-mönstret där Robson-rullen bara består av påsvetsad rundstång som används på skogsvagnar med klenare däckdimensioner.

Exempel på 710/40-22.5” är Nokian Forest King F eller F2 samt Alliance 343 Forestar. Visst det går förmodligen konstruera en Robson-rulle för dessa mönster också, men den blir betydligt mer avancerad.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

ss0803  
#507414 Jämför mönstret på skogsmaskinsdäcken ovan med tex. Trelleborg T404 som också finns i 710/40-22.5” med det klassiska Robson-mönstret, men det är ett implementdäck för åkern.

trelleborg.com

Avatar Fallback

Re: Moheda 151 däcken

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#507432 Ser nu när jag kollar på min 121 från -16 att de sitter bkt flotation 558 500/45-22,5 ply12 när de finns 16 lagrade i samma storlek...

Avatar Fallback

Re: Moheda 151 däcken

valtra mega  
#507438 Verkar vara vanligt med bkt köpte en palms 13 d i vinter är också bkt på den 550/45-22.5 men de är 20 ply

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

Fredi  
#507447 Konstigt dåliga däck används tydligen på många skogsvagnar :sad: Min Palms har Alliance flotation 328 däck. 400/55-22.5 16ply. 4 bar tryck i dessa så stadiga och bra, drivrullarna orkar inte klämma nån grop alls i dessa. Tycker nog de borde vara minst 16 ply däck från fabrik på alla vagnar kan väl inte vara stor prisskillnad att använda ordentliga däck och kunderna är nöjda?

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

H Jönsson  
#507470 Ja har en moheda 141 med 600/50 22.5 bkt däck 16 lagrade. Efter en säsong med den var de främst ett däck som började spricka mellan nabbarna. Så när ja körde med driften så tryckte rullen in sten i sprickan så de tillslut blev punktering. Efter tjat och fler punkteringar fick ja 4 nya däck likadana bkt. Som nu har funkat bra 👍 En annan reflektion är ju mer luft desto bättre😊 3.5-4 kg kör ja

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#507535 Ja men i bruksanvisningen på vagnen står det rek tryck 1.8 bar .. och då skär man sönder sidorna i skogen ....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#507537 Obs . Vi har klagar på dessa däcken i 3 år och ingenting händer på Moheda....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

halvproffs  
#507538 Jag kör också med minst 3kg i däcken för att slippa problem. Trycks in för mycket skit mellan däck ock fälg annars.

Användarvisningsbild

Re: Moheda 151 däcken

stefankarl  
#507539
rokon skrev:Intressant men ändå skrämmande uppgifter du kommer med.
Om man kollar på tillverkaren BKT's hemsida så är de enda däcken de rekommenderar som specially designed for forestry applications är TR 678 samt FS 216 samt Forestech tyvärr verkar inte något av dem finnas i dina dimensioner.

Det däck du har fått Beskrives som så "FLOTATION 648 is particularly suitable for field and road transport as well as for spreading operations. Some sizes are designed for hay harvesters/balers. The special tread design allows for carrying very high loads at low pressure, guaranteeing at the same time reduced soil compaction and preventing damage to crops. FLOTATION 648 is also available as “HD” version for best cut and chip resistance and as “high speed” version to optimize transfer times."
Det verkar vara mer ett däck för transporter och jordbruk såsom höskörd och ej särskilt framtaget för skogskörning.
Jag tror andra kan fylla på med fler synpunkter men jag är då fullständigt frågande hur detta kan ha valts till en vagn för tuffa tag i skogen, synd att det gått 3 år, reklamation av det mer bestämda slaget skulle ha framförts tidigare med krav till utbyte till mer passande däck anser jag.
   


Vi har klagar i 3 år till Moheda och där händer ingenting.. dom säger dom ska titta på det men ingenting händer och dom byter personal och inte Vidar befordra problemet till nästa man ska ha och göra med . Så man får börja om igen .....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).