Motorsåg och handhållet

Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

7 inlägg 4916 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

octavianus  
#506509 Jag har en gammal Stihl 064 som har fått lite dålig soppa och fått repor på iaf kolven men troligen även cylindern (har inte skruvat av mer än ljuddämparen). Jag köpte en ny såg, en MS661 då jag har den i sågverket, tyckte inte det var värt priset som det skulle kosta att få den lagad.

Nu är frågan, hur svårt är det att få ordning på den själv med ej orginaldelar? Var köper jag en vettig kvalitet av cylinder och kolv för inte för stora pengar men som ändå håller? Vad mer bör jag gå igenom och eventuellt byta på en gammal såg när man ändå skruvar? Hur servar man sågen i övrigt, vad behöver gå igenom osv?

Går det att trimma sågen lite när man ändå håller på? Tex större cylinder osv? Skulle vilja köra den tandem med MS661 i en alaskan mill på stora stockar. Vore nice med så mycket kraft i den som möjligt då.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

totte  
#506533 Sven i Harads har cylindersatser till 064: https://www.skogsverktyg.se/Reservdelar ... s-gar.html

Den cylindern är lite större än original som är 52 mm, samma storlek som 066/660 som är 54 mm, om det är rätt angivet. Du får alltså samma kubik som i 661, 91,6 mot 85 för 064:an i original. Kvaliteten är väl som de flesta tredjeparts, brukar behöva putsas en hel del i portar och kanaler. Men priset är ju rätt och Sven är mycket bra att handla av.

Byt ut alla slangar och förgasarmembran.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

octavianus  
#506546 Har kikat på den sidan, men inte uppmärksammat att han säljer samma cylinder/kolv till både 064 och 066. Det bådar ju gott, blir det ju lite mer drag i den tänker jag? Inget som kan ställa till det med för stor volym, eller är 064 och 066 samma såg fast olika cylindervolym bara?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

totte  
#506557 Vet faktiskt inte om de är precis samma. Sven säljer i alla fall det här cylinderkitet, samma artikelnr, till både 064 o 066. Torde nog funka utan problem gissar jag.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

johan eriksson  
#506560 Cylinder på 064 och 066 är utbytbara mot varandra. Men börja med att lyft av cylindern, har du tur räcker det med en ny kolv. Cylindrar brukar gå att rädda om den bara är värmenypt. Men som totte skrev, ta reda på varför den skar.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

totte  
#506605 Det var till nån annan jag skrev, här har orsaken ju redan sagts vara "dålig soppa", vilket jag gissar betyder något oblandat.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 064 Byta cylinder/kolv mm

octavianus  
#506617 Ja som sagt dålig soppa. Lämnade in den för åtgärds och kostnadsförlag. Jag lyfte även cylindern igår och ja, den var även den repig vid utblåset. Anledningen sas att de var dålig soppa och det stämmer nog, då jag blandat själv. Numer kör jag på aspen.

Jag skruvade lite igår och inser att fan vad svårt det är vid förgasaren, hur man får loss allt osv. Hur mycket "måste" man skruva bort osv? Tänker att det kanske är bra att rengöra förgasare och som tidigare sagts, byta kanske slangar osv. Rengöra bränslefiltret (eller byter man det)?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).