Uppvärmning

Bygga en ved panna själv för minst metersved!

30 inlägg 22013 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga en ved panna själv för minst metersved!

TimmberJack  
#500758 Tänkte bygga en egen ved panna för minst 1 metersved. Har suttit o skissat lite på den i några år nu o beslutat mig för att börja sammla lite delar.
En fråga?
Vad hade ni valt för matrial i eldstaden. Corten plåt 4 mm eller stålplåt 6 mm.
Pannan kommer att bli 8 kantig sed i från gaveln så mycket svetsning blir det men det är kul.
Jag kommer att placera detta åbäke i ett då ny byggt fri stående pannrum. Tanken är att denna tingest ska värma bostad 150 m2,Verkstad 200 m2 eventuelt även gäststuga för uthyrning ca 30-40 m2(Kommande planer)Rekomenderat! Hur hög bör skorstenen vara.

:-bd :-bd :-bd



   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#500775 Eldfast tegel för bra förbränning??

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Hanatorp  
#500782 Tänk på att den måste vara CE godkänd för att du skall få använda den. Skulle tro att det kostar en slant.

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Andreas99  
#500801
Hanatorp skrev:Tänk på att den måste vara CE godkänd för att du skall få använda den. Skulle tro att det kostar en slant.

Varför måste den vara det?

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Hanatorp  
#500805 För att uppfylla miljökrav och brandskyddskrav för eldstäder. Sedan tror jag att kommunen skall godkänna själva installationen. Jag tror den lokale skorstenfejarmästaren i min kommun var entreprenör för det.

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Andreas99  
#500808
Hanatorp skrev:För att uppfylla miljökrav och brandskyddskrav för eldstäder. Sedan tror jag att kommunen skall godkänna själva installationen. Jag tror den lokale skorstenfejarmästaren i min kommun var entreprenör för det.

Ce märkningen är väl egentligen för produkter som ska säljas, en typ av säkerhetsintyg på dom.
Men det är klart att här bli kanske ett fall där man måste ta fram så mycket dokumentation till den som ska godkänna så det motsvarar en ce märkning.

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

TimmberJack  
#500950 Med tanke på att det är långt ut i skogen o i ett fristående hus så är jag inte så noga med tillstånd.Kommer att prata med sotaren o rådgöra med denna.

Tror att jag kommer att skaffa vanligt kallvalsad plå 6 mm tjock till själva eldstaden o ev lägga eldfast tegel i botten för att kanske höja förbrännings temp.

Funderar lite på expansionskärl hur man ska lösa det då pannrum kommer att vara mycket lägre än bostads huset.
Tänkt mig ackumulatot tankar på ca 3000 l plus ca 500 i systemet. 🤗 🤗

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Göt  
#500954 blir det inte krångligt med meterved

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Hema  
#501019 Efter 1 Juli blir det väl krav på miljöklassad kamin/panna. Saknas detta ges inget bygglov. Eller har jag förhoppningsvis fattat det hela fel?

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501064 Här kanske finns lite erfarenhet:
Häggmans vedpanna

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#501065
Hema skrev:Efter 1 Juli blir det väl krav på miljöklassad kamin/panna. Saknas detta ges inget bygglov. Eller har jag förhoppningsvis fattat det hela fel?

Svartbyggen är inte bygglovspliktiga som jag ser det;-)

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Hema  
#501070
ocke skrev:
Hema skrev:Efter 1 Juli blir det väl krav på miljöklassad kamin/panna. Saknas detta ges inget bygglov. Eller har jag förhoppningsvis fattat det hela fel?

Svartbyggen är inte bygglovspliktiga som jag ser det;-)

Sant. ;)

Användarvisningsbild

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

2xms200  
#501312 Finns en tråd med en liknande panna. HÄGGMANS VEDPANNA.

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

ulfgustav  
#501390 Danska Pasat pannor var ju tillverkade för halm ursprungligen, men tog också emot ved upptill 1 meters längd,kan det vara något att ta efter och förfina?

Avatar Fallback

Re: Bygga en ved panna själv för minst metersved!

Cat554  
#501395 Om du skal få den godkjent er det nok mer papperarbete enn svetsning. Men om du bare gjør pannan, så brenner jo veden!
Det er i toppen du skal ha ildfast tegel. I bunnen har ingen hensikt. Forbrenning i et vannkjølet kammer uten isolering av sten gir masse sot og bek. Det vil si stort utslipp, stort vedforbruk og fare for skorstensbrann.
I forbrenningen skal temperaturen opp til minst 900 grader. I et uisolert kammer, som de gamle pannene, får du 500-600.
Ved 900-1000 grader blir det gass av det som ellers legger seg i røkrør og skorsten som bek, og det brenner rent, såfremt du tilfører sekundærluft. Deretter skal røkrørene være store nok i areal til å kjøle røken så du får varmen i vannet.
Du bør ha 18 liter akkumulator pr. kvadratmeter flate som skal varmes. Da får du OK fyringsintervall.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).