T3A:
Fordonet:
*Ska inte besiktigas
*Får framföras på allmän väg i max 40km/h på väggrenen eller hålla långt till höger
*Får framföras på traktor eller B-kort.
*Får framföras utan hjälm.
*Ska vara konstruktivt begränsat till 40km/h.
*Ska ha säkerhetsbälte om den har överrullningssskydd.
Skrämmer formuleringen "konstruktivt begränsad" tillverkarna? För Yamaha erbjuder mig veterligen inte längre T3A längre. Vad händer om man byter till större hjul? Hur kommer det funka med produkten ATV-bågen?
T3B:
Fordonet:
*Ska besiktigas efter fyra år och därefter vartannat år.
*Får framföras i 50km/h på allmän väg och hanteras som vilket fordon som helst på väg.
*Får köras på B-kort.
*Ska framföras med hjälm eller säkerhetsbälte, beroende på utformning.
*Ha en begränsning av hastigheten vid 60km/h, alternativt ingen om den är utrustad med ABS-bromsar.
Vad kommer det vara för klassning av hjälmen? ABS är väl lämpligt att ha på väg och hämar viss typ av buskörning.
Olika märken och hur de valt att göra inför 2018 (förutom terrängklassning).
Alterra = T3A
Access = T3B
CF Moto = T3A & T3B
Can-Am = T3A & T3B beroende på modell
Honda = T3A
Kawasaki = Terräng
Polaris = T3B
Suzuki = Terräng
Yamaha = T3A eller T3B (Enligt åf på Elmia)
OBS!, risk för föränding och faktafel.
För mig och hur jag använder min maskin fram till idag så räcker max 40km/h gått och väl för mina ändamål, så jag skulle nog mest vara intresserad av en T3A-klassad maskin men som japanvän när det gäller ATV:er, så är det lite synd att Yamaha inte längre erbjuder den versionen och Suzuki öht inte alls erbjuder traktorreggning. Att kunna ta sig på sin maskin till väner i ens närhet via väg är önskvärt.
Edit: Yamaha erbjuder visst båda varianterna. 👍
Vad har ni för krav och önskemål på klassningen?