Jakt och Fiske

Hur många har tänkt sig att utveckla jaktturism ?

43 inlägg 14411 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Hur många har tänkt sig att utveckla jaktturism ?

Älgfoderodlare  
#497492Med tanke på den inte så värst bra utvecklingen av råvarupriset för oss som är skogsbrukare. Har någon av er tänkt tillbaka på 80-talet o funderat på att utveckla jaktturism som ett komplement till skogsbruket ? Vad ser man som hinder i så fall att INTE göra det ? Skulle man idag våga göra det med tanke på den disk. som förs ang. skogs o trafikskador ? De som har förekommit i media med bl.a. inmatning av vildsvin, för att kunna erbjuda skjutglada att för en dyr penning komma o ha goda skottchanser på ett inmatat vilt. Är det etiskt att betrakta som "jaktturism" eller bara en avart för att på rika viltstammar, tjäna en bra slant för att skjutglada individer får avreagera sig på levande mål ? Skulle "verkliga" jaktupplevelser gå att sälja utan att man garanterade skottillfällen ? Skulle det i dagens jakt på ekologiskt odlad mat, vara ett argument att öka våra viltstammar för att kunna utveckla även denna del av vår livsmedelsförsörjning ? Viltkött kräver ju även mindre mängd grönfoder än "odlat" för att producera likvärdig mängd kött men med oftast högre näringsinnehåll. Hur ser detta argument ut i vår klimatförbättrings debatt ? Hur mycket skulle en utökad jaktturism kunna tillföra Sveriges skogsägare i ökad inkomst ? Finns det några på forumet som håller på med detta idag ? Vad säger er närmaste omgivning om verksamheten ?

PS: Du får ursäkta Fredrik att jag missade en del av undertexten i ämnesbeskrivningarna, så tråden hamna de i fel ämnesområde. DS

Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 11 feb 2018, 11:03, redigerad totalt 1 gång.

TS
Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Re: Hur många har tänkt sig att utveckla jaktturism ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497499Ska jaktturismen fungera, så behöver fastigheten vara så pass stor så att den kan hålla dessa höga viltstammar utan att rågrannarnas marker behöver användas. Å så stora fastigheter tror jag inte att många har i Sverige.

Sedan misstänker jag att de jaktgäster som är beredd att slanta upp stora pengar också ofta bor långt borta. Således innebär lönsam /jakt/turism långa resor och stora koldioxidutsläpp.

Slutligen ställer jag mig frågande till att t.ex. en älgkalv skulle kräva mindre foder/kg kötttillväxt än t.ex. en charolais-kalv. De senare är ju framavlade för en bra tillväxt och bra foderutnyttjande. Har du någon pålitlig källa till ditt påstående?
/Niklas

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497506Nog har jag funderat lite i den riktningen men inte kommit till skott.
Boende hyr jag redan ut och kommer att utveckla det en smula, bla nån skogskoja
kommer att bli bokningsbar inom överblickbar framtid.
Skulle jag få arrendera marken av några rågrannar skulle det nog räcka till hektarsmässigt
och det skulle vara guldarrondering med byn i ena änden och ödemark åt alla andra håll.
Så jag följer gärna den här tråden för vidare funderingar.

Användarvisningsbild

DagL  
#497516Eftersom det är uppenbart att svenska älgstammen ter sig inoptimalt stor, se tex http://www.skogssnack.se/algforvaltningen-ett-misslyckande/ så hälsar jag utökade ambitioner att utnyttja älgjakt (och en del annan jakt, som vildsvin) för att generera inkomster och trevliga arbetsuppgifter för skogsmarksägare i de fall omständigheterna och intresset passar. Bara detta inte leder till ännu fler älgar! Sverige har redan världsrekord i älgtäthet! Det ter sig också positivt att Sverige delar med sig av sina naturkvaliteer. Tanken att älgköttt skulle vara billigt och klimatsmart tycker jag känns fel, men jag ser inget fel i ett begränsat inslag i konsumption av "lyxvaror" som egenjagad älg eller den natur- och gruppkontakt älgjakt ger (också för tillresande).

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#497528Jag skulle nog säga att det känns som jaktturismen redan finns idag men är inte av det jakttokiga släktet så kanske är en felspaning? Tycker man kan dela in den i två klasser.
1. Vilthägn
2. Jakt på ett gods(minst 1000h) med erfaren och professionell jaktledare. Mer eller mindre helpension är nog krav.

För att få bra rykte=lönsamhet ska man nog se till att viltupplevelse näst intill garanteras i båda klasserna.

Annars kan man ju alltid testa Leif och Billys stil:-)
Leif & Billy - Avsnitt 4:

https://www.svtplay.se/video/16753125/l ... pla:lp-app

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Slurfi skrev:Nog har jag funderat lite i den riktningen men inte kommit till skott.
Skulle jag få arrendera marken av några rågrannar skulle det nog räcka till hektarsmässigt
och det skulle vara guldarrondering med byn i ena änden och ödemark åt alla andra håll.

Vi har ju också boende redan klart. Det som fattas är väl viltstammarna. Då omgivande marker styrs till största delen av skogsbolag som ser älgen som en "farsot" i skogen, blir väl detta en olöslig ekvation. Det som ter sig lite udda i disk. om att Älgen skulle vara en stor skogsmarodör, när 130 sågverk visade på förbättrade resultat under 2017. När de mesta av deras klensågvirke kommer från gallringsskogar som borde ha varit ungskog på den tiden vi hade som absolut mest med Älg. 1981 flyginventerade vi de marker jag jagade på då och det fanns 13 älgar / kha i vinterstam. Alla markägare började då se skogsskador o det klagades på än det ena än det andra o jägarna ställdes inför ultimatum. 1997 gick vi ur skogen o hade skjutit 17 älgar på 4200 ha under 3½ dag. Min far frågade då innan vi redovisade siffrorna från Älgobsen, de största markägarna om de tyckte sig ha stora betesskador. Alla var så gott som eniga i att det var små skador o att stammen var i bra balans. Få betesskador o jakten gick fort så alla var nöjda o glada. Markägare o jägare fick ut av jakten vad de förväntade sig. Då hade vi 26 älgar / kha i vinterstam när obsen var uträknad ! ? Så frågan är ju hur mycket av det vi ser i skogen, är något som vi verkligen kan värdesätta på rätt sätt ? Jag ser ju nu att riktad fodertillgång kan påverka möjligheten att få mindre betesskador på den gagnskog man vill ha kvar. Mängden trädarter o antal, gör det också möjligt att ge viltet den optimala närings o fodermängd de önskar av de alternativa fodret som de föredrar innan de betar på gagnträd. Och när vi nu har en skogsvårdsrådgivning som i princip tar död på allt viltfoder för Älg o annat klövvilt, vad förväntar man sig ska bli effekten av detta när inget annat står till buds av alternativt bete ? Såg en artikel för något år sedan, då en representant för något skogsintresse stod o höll en icke betad ungtall i Kronobergs län. Och man kunde läsa att man nu äntligen lyckats få ner betesskadorna i detta län genom aktiv förvaltning av viltstammarna o bättre skogsvård. På bilden står denne man mitt i en hög av nerröjt lövsly o håller i en Tall ! Om det nu var så att detta lövsly hade varit det som avhållit viltet från att beta på Tallen. Hur tror man att det kommer att gå för den Tallen när nu älgen kommer åter till detta område och det bara finns Tall kvar ? Finns det alternativ, bör ju risken att få bete på sina gagnträd minska. Men ser vi att vi faktiskt kan vara orsak till att skapa våra problem genom vårt eget agerande ? Samt att om vi ska producera mer bioenergi, borde ju en hel del mer lövträdarter ingå i denna produktion. Vilket skulle kunna innebära mer viltfoder, som skulle kunna gynna de jaktbara viltarter vi kan utveckla i vårt skogsbruk o skapa mer jaktturism utvecklingen på landsbygden. För när priserna på skogsråvara på sikt har gått ner, drivningskostnaderna ökar, avdrag för transporter blir vanligare o det krävs mer i avsatt areal för naturvärden. Då börjar ju skogsbrukandet se mer dystert ut i reella termer som avkastning o ekonomi. Då skulle väl utökade satsningar på upplevelse o jaktturism falla inom rimlighetens ramar för en del markägare. Men frågan är ju om alla förväntar sig att det måste skjutas något vilt som en sluteffekt av att man är jaktturist. Eller om de ser lika mycket till "naturupplevelsen" som den svenske jägaren gör ?

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Niking skrev:Ska jaktturismen fungera, så behöver fastigheten vara så pass stor så att den kan hålla dessa höga viltstammar utan att rågrannarnas marker behöver användas. Å så stora fastigheter tror jag inte att många har i Sverige.

Sedan misstänker jag att de jaktgäster som är beredd att slanta upp stora pengar också ofta bor långt borta. Således innebär lönsam /jakt/turism långa resor och stora koldioxidutsläpp.

Slutligen ställer jag mig frågande till att t.ex. en älgkalv skulle kräva mindre foder/kg kötttillväxt än t.ex. en charolais-kalv. De senare är ju framavlade för en bra tillväxt och bra foderutnyttjande. Har du någon pålitlig källa till ditt påstående?
/Niklas

Man kan Googla på foderbehov / art o se att vuxen Älg vintertid äter ca. 3-5 kilo torrsubstans / dag. Medans stallade köttdjur äter ca. dubbelt så mycket. Mjölkande kor äter lite mer, ca 3 ggr så mycket. Men mycket beror på djurets storlek o fodrets näringsinnehåll. Under den digivande tiden när en älgkalv växer upp, är deras växtfoder oftast spädare örter o bladgrön som inte gör att man kan jämföra deras påverkan på skog i samma utsträckning som vuxna älgars bete vintertid. Men har finns en mycket högre potential att utveckla viltuppfödning som har sin högsta produktion under den foderrikaste tiden på året. Begränsningarna ligger i vårt sätt att se, inte i markens produktionsförmåga ! Och vintertid är det bättre med 3 älgar på 4 ben än 3 älgar på 12 !

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:Ska jaktturismen fungera, så behöver fastigheten vara så pass stor så att den kan hålla dessa höga viltstammar utan att rågrannarnas marker behöver användas. Å så stora fastigheter tror jag inte att många har i Sverige.

/Niklas

Man kan Googla på foderbehov / art o se att vuxen Älg vintertid äter ca. 3-5 kilo torrsubstans / dag. Medans stallade köttdjur äter ca. dubbelt så mycket. Mjölkande kor äter lite mer, ca 3 ggr så mycket. Men mycket beror på djurets storlek o fodrets näringsinnehåll. Under den digivande tiden när en älgkalv växer upp, är deras växtfoder oftast spädare örter o bladgrön som inte gör att man kan jämföra deras påverkan på skog i samma utsträckning som vuxna älgars bete vintertid. Men har finns en mycket högre potential att utveckla viltuppfödning som har sin högsta produktion under den foderrikaste tiden på året. Begränsningarna ligger i vårt sätt att se, inte i markens produktionsförmåga ! Och vintertid är det bättre med 3 älgar på 4 ben än 3 älgar på 12 !

Men du måste ju jämföra kg ts foder per kg tillväxt, för det är ju det som är av intresse. Altså hur mycket måste en älgkalv sätta i sig för att öka med 10 kg kött och hur mycket måste en charolais-kalv sätta i sig för att öka lika mycket.
/Niklas

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Niking skrev:
Älgfoderodlare skrev:

/Niklas

Men du måste ju jämföra kg ts foder per kg tillväxt, för det är ju det som är av intresse. Altså hur mycket måste en älgkalv sätta i sig för att öka med 10 kg kött och hur mycket måste en charolais-kalv sätta i sig för att öka lika mycket.
/Niklas

Oj, har man fått en "Ulf" i tråden på en gång ! Jag som trodde att jag skrivit "utveckla jaktturism" o inte avveckla det samma i trådbeskrivningen. Oavsett Niklas vad en älgkalv behöver för att bygga 1 kilo kroppsvikt i jämförelse med en Charolais, tror jag att jaktturister mycket hellre deltar i en jakt på älg i en skog, än köttdjurs uppfödda kalvar i hägn. Och om jag serverar självskjuten älgkalv till middag, tror jag det slår en fet biff av Charolais ! När jag skriver "utveckla" i en trådrubrik, önskade jag att människor med en inställning att vilja något som är just utvecklande, deltar i trådens disk. ! Den ständiga domedags mentaliteten som präglar dina inlägg, gör att det snabbt skapas smolk i bägaren som gör smaken bitter o besk ! Har du något positivt att tillägga som kan föra disk. framåt om att utveckla något enligt trådens tänkta innehåll, är du välkommen ! Men om man ständigt hakar fast sig vid småsaker i en allt för negativistisk skärskådning av det som nämns i en tråd, för ju det knappast samtalet framåt ! Tråden var ju mest tänkt för oss som kanske är lite likasinnade o ser möjligheter i saker o ting. Men att ständigt ha inställningen "-det går aldrig" då lär man inte komma långt ! Oavsett vad man håller på med.

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Niking skrev:
Älgfoderodlare skrev:

/Niklas

/Niklas

Bevisligen fanns det tillräckligt med foder i våra svenska skogar på 80-talet, för att föda den älgstam vi hade då. Och ändå göra sågverkan nöjda 35 år senare ! Om vi då ökar fodertillgången, bör det ju inte inverka på skogsbrukssektorn negativt vad gäller Älgens påverkan ! INGET skogsbolag gör några som helst viltvårdsåtgärder idag, det kostar för mycket. Ändå har vi en jaktlagstiftning som kräver aktiva åtgärder om du avser att jaga en särskilt viltart. Dels för att upprätthålla viltstammens möjlighet att tåla ett jakttryck. Men också för att värna den ekologiska balansen. Under ett 10-tal år utgav Jämtlands länsstyrelse en dubbelt så hög licens på Älg, som de tidigare årens avskjutningssiffror visade på bolagsmarker. Från juridiskt ansvarig fick man svaret; "-Bolagen vill ha det så !" Så när dina "önskade" vargar har ökat så i antal, för att hålla älgarna borta som mumsar på dina tallplantor. Säg mig, när älgen är slut, vart ska de då vända sig i sitt sök av föda ! -Ah, jag vet. På grannens Charolais uppfödda gödkalvar ! Bara du får ha dina plantor kvar är allt tillåtet, eller ? Jag tror att vi har en mycket stor möjlighet att både utveckla vårt skogsbruk men också att nyttja det som lever där på ett både hållbart o kommersiellt sätt för att skapa ytterligare möjligheter för människor att bo på landsbygden. Men då är det bättre att dialoger förs för att söka skapa o hitta dessa förutsättningar, hellre än att försöka döda dem innan de ens har lämnat tanken !

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Slurfi skrev:Nog har jag funderat lite i den riktningen men inte kommit till skott.

Jag har ju inte tänkt mig att ha denna jakt turismsatsning som en återkommande del, med ett antal personer vid flera tillfällen,
som kan kräva stora arealer för att söka tillgodose ett högt viltutbud för ett stort antal gäster.
Utan med 1 alt. 2 personer vid 1-2 tillfällen / jaktsäsong. Har inte kollat än vad gäller hur de som idag är jaktgäster hos befintliga
arrangörer, upplever vad som är mest betydelsefullt vid själva eventet. Är det mängden skottillfällen eller är det inramning o omhändertagandet
av gästen som spelar störst roll. Vilka krav har man på boendets standard etc. Vilka övriga jaktnära upplevelser kan man tänkas erbjuda
under vistelsen, som kan ge något speciellt av värde som utökar helhetsbilden av vistelsen ? Ex. som att övernatta utomhus. Visa hur man ordnar kring fällfångst. Styckning etc. Jag har haft som vana att natten till första älgjaktsdagen i Sept., så vakar jag över natten i ett av mina jakttorn.
För att vara på plats vid första ljuset på morgonen. Det är mycket rofyllt att sitta där o lyssna till nattens alla ljud o kanske mot någon frost eller
av dimman färgad öppnare plats. Se vilt gå förbi helt nära. Att från gömslen kunna bara se o uppleva det nordiska viltet. Kan det som vi jägare upplever som något som kan förgylla en annars blöt o kall höstvecka på pass, vara något att minnas från en veckas vistelse av någon som inte ser
denna natur varje dag ?

TS

Flax12  
Älgfoderodlare skrev:

Jag har ju inte tänkt mig att ha denna jakt turismsatsning som en återkommande del, med ett antal personer vid flera tillfällen,
som kan kräva stora arealer för att söka tillgodose ett högt viltutbud för ett stort antal gäster.
Utan med 1 alt. 2 personer vid 1-2 tillfällen / jaktsäsong. Har inte kollat än vad gäller hur de som idag är jaktgäster hos befintliga
arrangörer, upplever vad som är mest betydelsefullt vid själva eventet. Är det mängden skottillfällen eller är det inramning o omhändertagandet
av gästen som spelar störst roll. Vilka krav har man på boendets standard etc. Vilka övriga jaktnära upplevelser kan man tänkas erbjuda
under vistelsen, som kan ge något speciellt av värde som utökar helhetsbilden av vistelsen ? Ex. som att övernatta utomhus. Visa hur man ordnar kring fällfångst. Styckning etc. Jag har haft som vana att natten till första älgjaktsdagen i Sept., så vakar jag över natten i ett av mina jakttorn.
För att vara på plats vid första ljuset på morgonen. Det är mycket rofyllt att sitta där o lyssna till nattens alla ljud o kanske mot någon frost eller
av dimman färgad öppnare plats. Se vilt gå förbi helt nära. Att från gömslen kunna bara se o uppleva det nordiska viltet. Kan det som vi jägare upplever som något som kan förgylla en annars blöt o kall höstvecka på pass, vara något att minnas från en veckas vistelse av någon som inte ser
denna natur varje dag ?

Det är i dom banorna jag försiktigt gör. Ner på den enskildes upplevelse och bjud på det du själv tycker är en bra jaktupplevelse. Det som dom jakt gäster jag har haft (främst danskar) mest påtalar är att dom vill uppleva närhet och enskildhet med naturen.
Boende är nästa steg då jag har fått hyra in dom på annat håll.

Blondin 750  
#497555Jag är verksam i ett område (Sörmland) som ofta beskrivs som världens mest klövtäta, betydligt mer vilt/ha än vad som finns på savannen i Afrika tex. Det vi ser här är att marken, både skog och åkermark, är rejält sliten och skadad av både betning och trampskador. För att beskriva nivån på vilttrycket så kan man åka en runda som kanske tar ca 30-40 min och då räkna in närmare 1000st dovhjortar. Till det så finns det lite kronhjort, vildsvin och älg, den senare har tryckts undan på dovhjorten då den konkurrerar om födan.
Det går fortfarande att arrendera ut jakt men nu börjar det bli på en nivå att det måste skjutas mer djur än vad som hinns med under "sällskaps/hobby-jakt" och vi har skyddsjakt beviljad för att hantera viltstammarna. Några i grannskapet tycker det är "roligt och lönsamt" med lite nya affärsmöjligheter men jag är ganska övertygad att det är lite som att kissa i byxorna, det är varmt och skönt i början....
Viltet kommer att bli tvunget att hanteras på något sätt och med inte så nogräknde stadsbor med tvivelaktig ansvarskänsla så tror jag att lidandet pga skadeskjutningar mm kommer att bli ett stort problem om man gör det till ett "pay and play-nöje"
Jakt och viltköttsproduktion är en fantastisk komplement och en bra möjlighet för alla fastigheter men håll det på en rimlig nivå där det är naturen som sätter nivån, och det är här som det brister för de flesta, girigheten tar över. :sad:
Fokus bör ligga på kringtjänsterna så som kost och logi och helhetsupplevelse.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Flax12 skrev:
Älgfoderodlare skrev:

denna natur varje dag ?

Det är i dom banorna jag försiktigt gör. Ner på den enskildes upplevelse och bjud på det du själv tycker är en bra jaktupplevelse. Det som dom jakt gäster jag har haft (främst danskar) mest påtalar är att dom vill uppleva närhet och enskildhet med naturen.
Boende är nästa steg då jag har fått hyra in dom på annat håll.

Har du hos dessa fått känslan av att det spelat någon större roll, HUR den natur de då vistats i har gjort att de påverkas mer eller mindre positivt av hur ex. skogen bidrar till upplevelsen ? Hur viktigt är det att de verkligen får skottmöjlighet eller är det av underordnad betydelse ? Jag fick ju Björn i passet en gång för några år sedan. Första tanke var ju att skjuta den. Men sen tänkte jag; ingen kommer ju att tro mig om jag inte har kort på den. Sagt o gjort fram med kameran. Men så en blotta för skott. Bort med kameran fram med bössan. Så gjorde jag ett par gånger. Efter ca. 10 min. var Björnen borta o jag satt där utan varken kort eller Björn. Jag vet inte om jag skulle ha varit lyckligare om jag skjutit den eller inte. Men upplevelsen den har jag kvar i minnet hela livet. Likaså vid ett tillfälle när jag gick o spårade en skadeskjuten Älgkalv. Jag möter då 2 stora Älgtjurar som går o mäter sig med varandra. I 25 min. går de på 50-60 m håll o gruffar på varandra. Stångas o sliter upp buskar med hornen o är allmänt sura. Sen drar de iväg o jag fortsätter med mitt. Och även fast vi hade tjurar kvar på licensen sköt jag inte. När jaktdagen var slut o vi samlades, berättade jag om det jag sett. Många frågade då varför jag inte sköt. För mig var det en större upplevelse att se dessa i deras värld än att i sit. skjuta någon o förstöra hela händelsen. Valet jag gjorde har jag aldrig behövt ångra. Jag har skjutit många tjurar sedan dess men aldrig sett 2 tjurar i kamp igen. Så upplevelsedelen kan ju vara nog så viktig för att sätta sitt eget värde på en "lyckad" jaktdag som turist.

TS
Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Blondin 750 skrev:Jag är verksam i ett område (Sörmland) som ofta beskrivs som världens mest klövtäta, betydligt mer vilt/ha än vad som finns på savannen i Afrika tex. Det vi ser här är att marken, både skog och åkermark, är rejält sliten och skadad av både betning och trampskador. För att beskriva nivån på vilttrycket så kan man åka en runda som kanske tar ca 30-40 min och då räkna in närmare 1000st dovhjortar. Till det så finns det lite kronhjort, vildsvin och älg, den senare har tryckts undan på dovhjorten då den konkurrerar om födan.
Det går fortfarande att arrendera ut jakt men nu börjar det bli på en nivå att det måste skjutas mer djur än vad som hinns med under "sällskaps/hobby-jakt" och vi har skyddsjakt beviljad för att hantera viltstammarna. Några i grannskapet tycker det är "roligt och lönsamt" med lite nya affärsmöjligheter men jag är ganska övertygad att det är lite som att kissa i byxorna, det är varmt och skönt i början....
Viltet kommer att bli tvunget att hanteras på något sätt och med inte så nogräknde stadsbor med tvivelaktig ansvarskänsla så tror jag att lidandet pga skadeskjutningar mm kommer att bli ett stort problem om man gör det till ett "pay and play-nöje"
Jakt och viltköttsproduktion är en fantastisk komplement och en bra möjlighet för alla fastigheter men håll det på en rimlig nivå där det är naturen som sätter nivån, och det är här som det brister för de flesta, girigheten tar över. :sad:
Fokus bör ligga på kringtjänsterna så som kost och logi och helhetsupplevelse.

Det är väl här som med mycket annat. Det finns de som inte tycker att man ska behöva ha något ansvar i det man gör.Och jakt är nog lite för allvarsamt för att släppa in vem som helst. Men det är ju svårt att veta i förväg, vilken personen är som kommer. Lite för många "Ulf" ( i Hälge serien, inte att förväxla med andra kända personer på detta forum) som kan ha lite för lätt att trycka av vid fel tillfällen o ofta helst. Men ni har ju så pass lång jakttid på Dov i Sörmland, så vore inte detta en möjlighet att verkligen utnyttja den mer, då det både finns ett behov för allt markbrukande att stammarna blir reducerade. Men också att det då kan erbjudas bra jakttillfällen ? Hur stor är andelen av utländska gäster ?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).