Arbetskläder för skogen

Huggarbyxor.

35 inlägg 19623 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Huggarbyxor.

Flugfiskaren  
#495788 Är ute efter ett par huggarbyxor som är bättre än mina gamla blå Husqvarna byxor som är lika smidiga som ett par stuprör :d .

Behovet är vedhuggande varje år och lite vindfällen och dylikt ibland , alltså inget stort arbete .

Byxorna måste vara någorlunda smidiga och sitta skönt , märke spelar ingen roll och självklart hålla rätt skyddsklass för motorsåg .

Mottager gärna tips på prisvärda huggar kängor då jag använder kängor till jakten.

Kommer nog även skaffa nyhjälm och handskar då dom är gamla och dåliga .

PS är inte ute efter det dyraste för jag är snål också så nåt prisvärt helst .



   TS
Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor.

skogsjan79  
#495802 Vad det gäller byxor tycker jag att oregons wapiu är helt ok. Kostar runt tusenlappen på tex jula. Kängor har jag mindre koll på, kör med stihls kängor. Funkar för mig, har inte provat några andra.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495809 Husqvarnas proffskläder även om det bara är för hobbybruk. Långsiktigt blir dessa prisvärda:-). Har även testat Arbortec och tycker de är bra och finns i alla möjliga skyddsklasser.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

Flugfiskaren  
#496079 En följdfråga ser att skyddsklass oftast är klass 1 räcker det och finns det bättre skydd tex klass 2 .

Kollat lite på huggar byxor på skogma och dom flesta har skyddsklass 1 .

   TS
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

HogeN  
#496572
Flugfiskaren skrev:En följdfråga ser att skyddsklass oftast är klass 1 räcker det och finns det bättre skydd tex klass 2 .

Kollat lite på huggar byxor på skogma och dom flesta har skyddsklass 1 .


Klass1 är för sågar med kedjehastighet till 24m/s om jag minns rätt. Klass2 borde vara 28m/s

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496575
HogeN skrev:
Flugfiskaren skrev:En följdfråga ser att skyddsklass oftast är klass 1 räcker det och finns det bättre skydd tex klass 2 .

Kollat lite på huggar byxor på skogma och dom flesta har skyddsklass 1 .


Klass1 är för sågar med kedjehastighet till 24m/s om jag minns rätt. Klass2 borde vara 28m/s

Klass 0 är 16 m/s.
Klass 1 är 20 m/s.
Klass 2 är 24 m/s.
Klass 3 är 28 m/s.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

Axl  
#524501 När är det dags att kassera byxorna pga ålder? Mina är 10 år och förutom att dom är skitiga är det inga synliga skador på dom.

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor.

anersimyra  
#524513 Oregon Waipua.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor.

källshult  
#524545 Stihl comfort byxa är jag väldigt nöjd med är bekväma att ha på sig smidig byxa när man kör traktorn och hoppa ut och in. Maskinklippet.se har bra pris på dom byxor nu 1475 kr.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

axwell  
#524550
anersimyra skrev:Oregon Waipua.. :-bd :ymparty:

En till på det.
Bla. Jula säljer Waipua för en tusing. Bra recensioner, dock kritik mot att det saknas benfickor, numera har dom även det.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... xa-902714/
Oregon har även en billigare modell Yukon(700 kr Jula) men den modellen har dåligt med fickor, 3 st.

Granngården har den för 560 kr inkl.
Utförsäljning av Oregon (??), nu har dom mest bara Stihlprylar.

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

Axl  
#524555
Axl skrev:När är det dags att kassera byxorna pga ålder? Mina är 10 år och förutom att dom är skitiga är det inga synliga skador på dom.


Jag försökte kapa tråden men ni svarar ju bara på dom gamla inläggen :((

Avatar Fallback

Re: Huggarbyxor.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524559
Axl skrev:
Axl skrev:När är det dags att kassera byxorna pga ålder? Mina är 10 år och förutom att dom är skitiga är det inga synliga skador på dom.


Jag försökte kapa tråden men ni svarar ju bara på dom gamla inläggen :((

Står de nåt i byxorna om maxålder?
Så länge de är hela o inte totalt ihopklistrade av kåda så funkar de väl

Användarvisningsbild

Re: Huggarbyxor.

Erre  
#524561
Axl skrev:När är det dags att kassera byxorna pga ålder? Mina är 10 år och förutom att dom är skitiga är det inga synliga skador på dom.

Hur känns skyddslagret? Mjuk å följsamt eller stelt och hårt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar