ATV och UTV i skogen

Warn plog med Power Pivot - haveri och fundering

2 inlägg 4584 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Warn plog med Power Pivot - haveri och fundering

Boppen  
#490090 Halloj,

Satt en Warn-plog med gamla elvinklingen (Power Pivot) på fyrhjulingen när jag köpte den, tyckte väl inte det fungerade klockrent så jag har faktiskt mest justerat manuellt med sprintarna. Men så igår lyckades jag på nåt sätt slita lös kablarna till motorn, och då menar jag slita lös - det enda som var kvar på motorn var två ynkliga kopparremsor. Men efter lite jobb med Dremel'n och lödkolv så lyckades jag löda på kablarna, sen har jag försökt lägga på tvåkomponentslim, får se hur det kommer hålla.

1515183340_img_0722.jpg


Men förutom den fadäsen så såg jag även att den delen med spår som sitter fast i plogbladet var lite böjd så det blev till att värma och försöka knacka den rak.

1515183317_img_0716.jpg


Och när jag ändå hade demonterat alltihopa tog jag och kikade på konstruktionen.
Problemet jag har haft är att sprintarna hoppat ur rätt lätt och plogen vrider sig själv, och kollar man på filmen nedan så ser man att det är inte många millimeter som håller fast sprintarna, dessutom kan de ju glappa rejält i sidled, mycket på grund av att det är så långt emellan de två delarna med spår i.
Man undrar ju om det verkligen ska se ut sådär? Har försökt leta manualer på nätet men hittar ingen som ser lika ut som min, de flesta har en annan plåt mellan motor och plog/fäste.



Har sett nån amerikan som använt ett plattjärn med ett hål i och en bult för att pressa ned båda sprintarna, funderar på nåt liknande men kanske med en träbit som ger sig innan resten av plogen :grin:



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Warn plog med Power Pivot - haveri och fundering

Boppen  
#490095 Tittar jag i den installationsanvisning som mest verkat matcha min så är det ju ett snarlikt avstånd mellan de två delarna med spår i som jag har (lite svårt att se på bilden men man kan ana sprinten där).
1515184544_powerpivot.png


Kollar jag däremot i installationsanvisningen för nästa generations vinkling så ska man plocka bort mer delar och den ser ut att sitta tajtare. Ska nog demontera min igen, får för mig att den delen som kallas "Bearing Plate" (som ska plockas bort när man monterar dagens variant) känns lite onödig och kanske gör att det bygger mer än vad som behövs?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).