Vedmaskiner, flishuggar

Snabb vedklyv?

17 inlägg 22580 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabb vedklyv?

Chrester  
#490048 Jag har tröttnat lite på vresiga granar som jag hitintills klyvt med yxa. Har inget emot att klyva för hand men känner att jag vill köpa en vedklyv som komplement.
Problemet är att mitt tålamod inte riktigt räcker till för de "vanliga" hudraulklyvarna. Det går för sakta!

Som jag ser det är alternativet att köpa en klyv med kniv för 4 delar alternativt en snabb klyv. Vid en googling så dyker det upp lite klyvar som drivs med svänghjul vilket gör de väldigt snabba men inte så starka?

Är det nån som har erfarenhet av dessa Klyvar?





Skall inte klyva några större mängder ca 20-25m3/år. 50cm bitar.

Är det bara att krypa till korset och köpa en faxe? Antar att kvalitén i klyvarna ovan speglas av priset..



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv?

nadako  
#490052 Beror på hur mycket pengar du vill lägga. Jag har en Faxe som jag är nöjd med kvaliteten på men den är ganska långsam.
Bala agri ep50 har jag använt en del och skulle gärna köpt en sådan om jag haft råd då, fördelen med den är att den normalt är snabb och har ett starkare och långsammare läge om du bara trycker mer på spakarna. :-)

Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv?

jannee  
#490058 Med lite djävla anamma kan man automatisera en klyv, går visserligen INTE fortare men den går kontinuerligt.
Detta gör då att du kommer att ha fullt upp med att plocka undan och plocka på - du hinner helt enkelt inte bara med :grin:

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

Göt  
#490061 har en Faxe som jag är nöjd med, visst finns det snabbare klyvar. men en annan sak man kan tänka på är logistiken runt klyven, där finns mycket tid att vinna och jag är nog inte framme än.

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

Göt  
#490066 annars ser det ju ut att Ingmarsklyven är ett bra alternativ

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

Erre  
#490070 Den där kan @JensSkoog allt som är värt att veta om.

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

JensSkoog  
#490089
Erre skrev:Den där kan JensSkoog allt som är värt att veta om.

Har gjort fyra av den, och det finns inte effektivare klyv :-bd

Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490093 Har kört Faxe 50cm med 4-delsyxa och tycker den matar på bra. Lagom tempo så man orkar köra längre tid. Om jag skulle försökt öka effektiviteten skulle jag sattsat på ett transportband så man har fritt vid skäret när man ska slå runt/lägga undan tjocka kubbar som behöver klyvas flera gånger.

Det borde även gå att trimma upp Faxeklyvarna något genom att trycksätta både tillopp och retur vid klyvning. Antingen via två lägen på styrventilen alternativ tryckstyrd ventil.

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

totte  
#490099 Instämmer, Faxe är toppkvalitet men den är inte blixtrande snabb, ca 4 sek för klyvning och tre på returen.

En sådan ventil som nämns är inte billig och det är säkert en hel del pyssel att koppla in den. Där kan man väl också notera att efter ett sånt ingrepp så gick väl alla garantier all världens väg.

Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490107
totte skrev:Instämmer, Faxe är toppkvalitet men den är inte blixtrande snabb, ca 4 sek för klyvning och tre på returen.

En sådan ventil som nämns är inte billig och det är säkert en hel del pyssel att koppla in den. Där kan man väl också notera att efter ett sånt ingrepp så gick väl alla garantier all världens väg.


Det borde gå att göra någon enklare modell genom att endast montera en väljarventil som man sköter manuellt. Tror de billiga rusta/jula/biltema modellerna har något liknande. Men det brukar ju allt som oftast rulla iväg ett par kronor när man ska bygga om något hydraulisk så billigt är nog svårt att nå ;-).

Förutom garanti så ryker nog även CE-märkning men det gör den väll på alla nya klyvar då dubbelfattningen monteras bort.

Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490968 Kör också med Faxes klyv som är mycket bra och hyggligt snabb. Kör man med kortare bitar kan man ju snabba upp tiden genom att ej låta tryckcylindern gå hela vägen tillbaka genom att lägga emellan en passbit mellan tryckplattan och det svetsade anhållet. Borde funka, men åsidosätter förmodligen också CE och garanti.

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

totte  
#491059 Jag, som klyver mest 25 cm ved, har en rörbit med en liten sprint igenom påträdd på rundjärnet till stoppen. Är det bara nåt som inte är fastskruvat eller att något är modifierat så lär det inte påverka vare sig garanti eller CE.

Men som jag minns så var det halvmetersved som skulle klyvas.

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

totte  
#491065 Sen har jag faktiskt lite svårt att tro på siffrorna för den hydrauliska klyven.

En Faxe 50 cm har en 3 kW 3-fasmotor, klyvkraft 7 ton och 4 s klyvtid.

Timco har en enfasmotor på 1,5 kW, angiven klyvkraft 7 ton och 3 s klyvtid. Att den går fort syns på filmen, men jag tvivlar starkt på den uppgivna klyvkraften. Någonting måste offras om motoreffekten är hälften, antngen kraft eller fart.

Den mekaniska grunkan är fruktansvärt snabb och troligen rätt stark också. Det man kan undra över där är långsiktig hållbarhet. För varje klyvning skall en kuggstång tryckas i ingrepp och överföra kraften från svänghjulen. Spekulation förstås, men jag tror att det krävs otroligt dyra och bra material för att det skall hålla i längden. Tror att den borde vara betydligt dyrare för att vara tillräcklig kvalitet. Men det hur jag skulle resonera om jag stod inför valet. Skulle inte köpa en sån utan att ha rätt rejält med erfarenhet från andra att lita till.

Avatar Fallback

Re: Snabb vedklyv?

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491310 Tror inte heller på den tryckkraften. Kolla på cylindernstångens diameter som ser trådsmal ut jämfört med dito på Faxes klyvar. För att få den tryckkraften med en så smal cylinder lär väl krävas typ 4-500 bar. En annan sak som jag reagerade på när jag såg filmen är att hela klyven skakar till då vedträt träffar kniven. Ser inte direkt stabilt ut och jag tror inte klyven är kapabel för montage av 4-kniv :wink:
När jag använder 4-kniv på min Faxes är jag mer än tillräckligt snabb och trixet är väl att hitta lagom flöde att ta hand om de klyvna bitarna efter klyven.

Användarvisningsbild

Re: Snabb vedklyv?

Göt  
#491313 Sen när man tittar på filmen så är det ju lättkluven ved blir lite skillnad när man skall klyva någon vresig gran eller björk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).