Sågverk (mindre)

komplettera sågverk med hyvel

85 inlägg 31019 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#486769 nu springer jag långt i tankarna.....

finns planer att sätta upp ett gammalt sågverk, jag gissar att det är 70-80% chans att det blir av.


då springer tankarna genast iväg på hur man kan vidareförädla virket.

jo hyvla såklart

då borde man få nästan samma precision som det som säljs på byggvaruhusen?

och kan man även hyvla egna lister?

finns det nån bra hyvel som man kan göra allt i för "rimlig" peng?

vad letar jag efter?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Bax  
#486786 En gammal Weinig, Jonsered eller Waco riktlisthyvel. 5-kutter.

Eller en Logosol/Moretens PH260 eller PH360.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Göt  
#486815 Vad jag förstår av min granne så finns det gamla hyvlar lite här och där som man kan köpa för kilopris, eftersom dom inte är eftertraktade. Men det blir nog någon krona ändå efter som de väger flera ton...

Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486825 Gamla remdrivna kuttrar som är livsfarliga, bättre att skaffa en nyare hyvel, har du tänkt börja sälja lister och foder så finns det en marknad för återskapande av gamla profiler i hus etc

Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

JacobCarlson  
#486947
Bax skrev:En gammal Weinig, Jonsered eller Waco riktlisthyvel. 5-kutter.

Eller en Logosol/Moretens PH260 eller PH360.


Instämmer. Men jag anser att du får så mycket mer för pengarna om du köper en gammal hyvel typ weinig u17. Med en plåtlåda likt logosol är det svårt att utveckla din rörelse. Enda nackdelen med en äldre är att den kräver mera ström, säkert 35 amp. En logosol räcker nog med 16. Men kolla detta innan. Jag hjälper gärna till med förslag och tips om du vill.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#486949 oj vad mycket kommentarer det vart.

ström är ju ett problem, jag har bara 16A

sågverket kommer drivas av traktor.

finns det hyvlar som kan drivas med traktor?

kan man ha en hyvel utomhus, eller iaf under tak ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#486952
Camaro1969 skrev:oj vad mycket kommentarer det vart.

ström är ju ett problem, jag har bara 16A

sågverket kommer drivas av traktor.

finns det hyvlar som kan drivas med traktor?

kan man ha en hyvel utomhus, eller iaf under tak ?


ska vääl även säga att det enbart är för eget bruk, men jag vet hur det brukar vara... ryktet sprids och man får mer än man hinner med=)

tänkte dock bara ta från egen skog, känslan att förädla eget virke vore ju härlig!

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Bax  
#486953 Med "gammal" menar jag inte remdrivet och fyrkantkutter, jag menar bara inte flång ny.
16A är lite väl klent, men med 25A går det nog att hitta en lämplig hyvel.
Men så ska du ju ha spånsug också och den vill ju ha några Ampere.
Traktordriven hyvel har jag aldrig sett, däremot traktordrivna elverk :)

Är det till eget behov funkar Logosols plåtlådor bra tycker jag.
Har du tid funkar t.o.m. deras tvåkutterhyvel, DH410 (eller nåt)

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Bax  
#486954 Själv har jag deras lilla lilla SH230 för att hyvla lite lister och sånt, använder den dock väldigt lite då det finns ett proffshyvleri ett par kilometer bort.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#486955 vi får nog börja från början.

2 kuttershyvel - hyvlar den 2 sidor? är det ovan och undersidan och kan man även hyvla kanterna?

4 kutters - antar jag hyvlar alla sidor i ett svep

jag vill ju kunna hyvla lister profiler med kan man det i "alla" hyvlar

   TS
Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Bax  
#486957 2-kutter hyvlar två sidor i ett svep, du får vända brädan och köra igenom den en gång till för att hyvla alla sidor, samma resultat men tar längre tid.
4-kutter, gör allt i ett svep ja.
Fler-än-4-kuttrar, du kan hyvla komplicerade profiler.
Min lilla skit har bara en kutter, jag kan alltså inte göra helspontad list, men foder, socklar och liknande går bra.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Camaro1969  
#486959 kikade lite på logosols sida, och det verkar vara platt sida + kanten som hyvlas i en 2 kutter?

det skulle absolut räcka för mig, vore trevligt att kunna göra spont osv.

   TS
Avatar Fallback

Re: komplettera sågverk med hyvel

JacobCarlson  
#487069 Isåfall så låter ju det som att det funkar bra med en logosol. Nu finns ingen på blocket men rätt som det är så dyker det upp någon.

Ha hellre en för kraftig spånsug än för klen och bra slangar/rör. Du slipper mycket problem och du får ett mycket bättre resultat.

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Malte Frisk  
#487179
Camaro1969 skrev:kikade lite på logosols sida, och det verkar vara platt sida + kanten som hyvlas i en 2 kutter?

det skulle absolut räcka för mig, vore trevligt att kunna göra spont osv.


Hej!
Om du är inne på Logosol så vill jag tipsa om SH410 som ett alternativ till 2-kuttern DH410. Som första hyvel är det ett mycket bra komplement till din såg då den har både klinga och kutter i samma maskin. Du kan alltså både dimensionssåga, planhyvla och profilera. Trots att den bara har en kutter klarar du förvånansvärt många olika profiler och halvspont. Med det nya spontningsanhållet som tillbehör får du lika hög precision på spontning som med våra hyvlar med sidokutter. Du ställer ämnet på högkant. Beroende på vad du hyvlar kan det bli fler körningar än en 2-kutter men generellt är SH410-kunderna bland de som är allra nöjdast med sin maskin. DH410 är också en bra maskin med rätt pris så du får fundera lite på vad du har mest användning för.

/Malte på Logosol

Användarvisningsbild

Re: komplettera sågverk med hyvel

Hobbysågare  
#519239 Har det hänt något positivt för dig på sågverk eller hyvleri fronten i sommar. 8)

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).