Logistik, Transport

Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

42 inlägg 17192 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

anersimyra  
#485047 :-o :-o vad ända in i helskotta har Trafikverket börjat med för soppa vid halkbekämpning. Förra helgen var det inga problem att tvätta bilen med hetvatten och skum trots 14 dagars körning mellan tvättarna. Nu efter en veckas körning där bilen inte blivit särskilt skitig var det fullständigt omöjligt att få bort någon sorts gul gegga, det var stora fläckar och ränder som på pricken påminner om vegetabilisk kedjeolja, det var bara att åka hem och gå över bilen med riktigt bra och dyr avfettning och diskborste.. :-o tvättkostnaderna lär hamna på nära tusenlappen per månad enbart för att hålla bilen i någotsånär rimligt skick.. :oops: :oops:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Lx3  
#485053 Det där har jag också undrat över. Har iofs inte upplevt det du beskriver men tycker att det har blivit mycket skitigare sedan dom började med lake ist för torrsalt. Tror iofs att endel beror på sämre asfaltkvalitet på senare år. Mer som löses upp och hamnar på bilen helt enkelt.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

anersimyra  
#485055 Jag såg att parkvägarna i Botkyrka kommun sprutades med någon sorts vätska. Men det gula skiten som jag pratar om löser inte upp sig som vanliga asfaltsprickar, den är på pricken lik intorkad vegsågkedjeolja.. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

jannee  
#485056 Havssalt upplandat i vatten som i sin tur löser upp den billiga bitumen asfaltsverken numera använder sig av.
Numera blir vägbanan mörk och kletig av lösningen
På den gamla goda tiden användes tyskt bergssalt men då var även beläggningen av en annan kvalitet. Å andra sidan blev vägbanan vit när saltet gjort sitt.
Förr i tiden fanns det ej heller någon s.k. återfrysning, det saltades så allt smalt därefter torkade vägbanan upp vilket den idag aldrig gör.
Det är den kletiga lösningen som blir kvar på vägen (denna SUGER åt sig fukt) som senare återfryser.
Å andra sidan är detta den BILLIGASTE lösningen för vägverket :mrgreen:
Kan det vara en biprodukt av socker typ melass, vet att de provat med sockerlösning.
Denna lösning sitter stenhårt om den får torka in :grin:

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Hema  
#485059 Man kan ju lätt tycka att de borde gå ut och informera. Att det blivit än viktigare att ta hand om sin bil. Kanske bäst att smörja in hela bilen i fett, som man sedan tar bort på våren. För inte kommer väl biltillverkarna ta rostnotan..?

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Robertberg  
#485061 Tvätta bilen när du lagt på sommardäcken. Sen har du hela sommaren och hösten på dig att bygga upp ett skyddande lager av smuts. All salt och skit lägger sig sedan utanpå detta skyddande lager av smuts. Då kan du enkelt kan tvätta bilen sen när du återigen byter till sommardäcken på våren.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Brorsan  
#485062
Robertberg skrev:Tvätta bilen när du lagt på sommardäcken. Sen har du hela sommaren och hösten på dig att bygga upp ett skyddande lager av smuts. All salt och skit lägger sig sedan utanpå detta skyddande lager av smuts. Då kan du enkelt kan tvätta bilen sen när du återigen byter till sommardäcken på våren.


Det är ju så jag gör!! :surp: Funkar kanon. :d

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

hlb  
#485063 Robertberg. I vissa situationer kan det vara bra om BMW-märket inte syns,eller??.

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

tallen100  
#485066 Är lite kluven när det gäller täta vintertvättar, särskilt om man vaxat ordentligt på sensommaren, tvättar man bilen typ varje vecka med avfettning så är vaxskyddet snart borta. Och bilen får ju en ny dos salt så fort man sticker ut sej på vägen igen och är lika skitig som innan, såvida det inte blir en riktig köldperiod men då är ju saltet ändå neutralt...

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Robertberg  
#485072 Skönt att man inte är ensam om att få höra "Nu måste du ändå tvätta bilen!"
1512920142_20171210_163214.jpg


hlb skrev:Robertberg. I vissa situationer kan det vara bra om BMW-märket inte syns,eller??.


Haha, ja man kan ju till och med köpa bilen utan emblem :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

ÅsaNisse  
#485085 Låter som du har haft oturen att komma bakom en lastbil med läckande hydraulslang. Jag hade ett fall för några år sedan där flera bilar kom med gulaktig gegga på bakpartierna och det var "miljöolja" från ett oljeutsläpp på vägen.
Beträffande havssalt eller tyskt bergsalt så är det natriumklorid i båda fallen. Samma som du har på frukostäggen. Att vägarna återfryser mera nu för tiden beror på att det läggs mindre salt som inte räcker då luften fäller ut sin fuktighet eller det kommer lite lätt nederbörd. Det som gjorde att vägarna blev vita förr var allt överskott av salt som torkade på vägbanan och sedan dammade bort och förgiftade naturen i omgivningen. Om vägarna torkar upp eller inte beror helt på klimatet. Är det fuktig luft så torkar det inte, men om det blir ett torrt väder så torkar också vägen. Den har dessutom lättare för att torka om det inte finns salt på den.

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

Göt  
#485088
Robertberg skrev:Skönt att man inte är ensam om att få höra "Nu måste du ändå tvätta bilen!"
1512920142_20171210_163214.jpg


hlb skrev:Robertberg. I vissa situationer kan det vara bra om BMW-märket inte syns,eller??.


Haha, ja man kan ju till och med köpa bilen utan emblem :wink:


Finns nog en anledning att man numera har en grå bil :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485097 Så skitig bil ska man ha på stormarknadsparkeringarna, alla håller sig på avstånd med sina kläder o kassar :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

anersimyra  
#485102 Min Fiat Strada har jag inte tvättat på två år, den har nu nått ” den sköna åldern ” då jag skiter i hur skitig den är.. :ymparty: och faktiskt så finns inte en rostfläck på den 11 år gamla fiaten.. :ymparty: :ymparty: :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är det för blandning i årets halkbekämpningssoppa..

tallen100  
#485109
anersimyra skrev:Min Fiat Strada har jag inte tvättat på två år, den har nu nått ” den sköna åldern ” då jag skiter i hur skitig den är.. :ymparty: och faktiskt så finns inte en rostfläck på den 11 år gamla fiaten.. :ymparty: :ymparty: :-bd

Är det den rara Forden som du pysslar om istället :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).