Skogsmiljö och Trädlära

Gott om tjäder i gallringsskogen

13 inlägg 7500 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gott om tjäder i gallringsskogen

Torbjörn Johnsen  
#475242 Jag har ju haft förmånen att få ägna en hel del tid i Dalaskogarna i och med planeringen av Gallringsdagarna 2017. Jag har mestadels vistats på Bergvik Skogs bolagsmarker och kört runt på deras skogsbilvägar. Överallt har det funnits gott om tjäder. EN morgon när jag körde en 5-6 km lång skogsbilvägsslinga räknade jag in sex tjädrar som lyfte från grusvägen. Varav två ståtliga tuppar. I området som jag har vistats finns inga synbart större områden av äldre skogar utan det mesta är i gallringsåldrar. Ogallrade ungskogar eller gallrade bestånd upp mot 50-60-årsåldern. Tall är nog det dominerande trädslaget men det fanns en hel del gran och björk också. Uppenbarligen trivs tjädern i denna miljö! I en av jämförelseytorna på Gallringsdagarna 2017 hittade Tåndemåla som gjorde beståndsmätningarna skalen efter åtta tjäderägg (varav två var okläckta) i kanten mot ett sumpparti.

Var deras spelplatser finns och om de är skyddade har jag inte en susning om. Vad jag däremot sett är att Bergvik Skog och StoraEnso (som förvaltar skogen) liksom de flesta andra skogsägare och väldigt konsekvent har tagit generösa hänsyn vid alla fuktigare marker och surdrog. Någonstans har jag läst att det är dessa miljöer (tillsammans med förekomsten av räv och andra predatorer) som är mest kritiska för tjäderpopulationens uppgång eller fall. De nykläckta kycklingarna lever på insekter och behöver skyddade och insektsrika miljöer under sin första tid.

Jag tycker att det är en berättigad fråga hur tjäderns spelplatser kan få en så stor påverkan för Skogsstyrelsens bedömningar om inskränkningar i anmälda avverkningar? En art som det är tillåtet att skjuta och jaga och som uppenbarligen trivs och finns i livskraftiga populationer i de flesta av Sveriges sammanhängande barrskogsområden? Och om man nu vill värna tjädern ytterligare, är det då självklart att det är spelplatserna som är det viktigaste? Eller är det just tillgången på täta och fuktiga partier som gör att fler kycklingar överlever.

Det skulle vara intressant att veta mer och att få verklig fakta om tjädern och dess livsbetingelser. Finns det någon tillförlitlig statistik över hur många tjädrar som finns?


Senast redigerad av Torbjörn Johnsen ons 04 okt 2017, 14:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

halvproffs  
#475243 Ska leta i gömmorna på vinden. Har för mig att jag har forskningen på tjäder i yngre skog gjord i Hedesunda på Korsnäs mark. Tror det var på 70talet och det visade på att tjädern trivdes där.
Verkar vara ett bra skogsfågelår i höst! Sett en hel del fågel. Börjar längta tillbaka till Norrbottenspetstiden med fina jakter varje gång man var ut. Mitten på 80talet när räven hade skabb och var fåtalig såg man vilken inverkan räven hade på skogshönspopulationen. Finns även forskning på två öar utanför Umeå där ena ön rovdjursbekämpades hårt och ingenting gjordes på den andra likvördiga ön. Stor skillnad på fågelpopulationen.

Avatar Fallback

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

isteskog  
#475248 Där jag gallrar för närvarande: en blandskog tall,gran och björk med fuktstråk ser jag tjäder nästan varje dag, så nog trivs tjädern i gallringsskogen...... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475251 En liten petitess! Det var åtta ägg var av två okläckta. Under två av tre dagar jag inventerade såg jag två eller fler tjädrar. Men kom vi inte överens att det var ssshhh......äder vi såg! :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

Torbjörn Johnsen  
#475255
Tåndemåla skrev:En liten petitess! Det var åtta ägg var av två okläckta. Under två av tre dagar jag inventerade såg jag två eller fler tjädrar. Men kom vi inte överens att det var ssshhh......äder vi såg! :lol:


Uppdaterat!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

DrW  
#475257 Jag gick ifjol rakt på en tjäderhöna som ruvadepå åtta ägg tio meter från en vältrafikerad stig och lika långt från ett nytt 3 ha stort hygge, ingen gammelskog på flera kolometers håll. De verkar finnas på de mest oväntade ställen. Är det spelplatserna som är det som de ffa vill skydda eller även platser med förekomst? Det kan ju inte vara så stora problem med spelandet idag med tanke på rätt riklig förekomst, eller?

Användarvisningsbild

Gott om tjäder i gallringsskogen

DenimDude  
#475307 Eric Ringaby har skrivit en bok om tjädern som debunkar flera gamla myter om tjädern, bl.a. att den är beroende av gammal tallskog.

Enligt Eric är de största tjäderspelen han bevakar idag i nygallrade bolagsskogar (förstagallring). De har precis rätt förutsättningar för stora spel... Det finns såklart spel i gammal skog också, men de blir aldrig lika stora som de i gallringsskogen.

Han nämnde ett område i Finland som jag glömt namnet på, som finnarna högg på 60-70 talet för att betala av på sin krigsskuld. Det handlade om en ansenlig mängd kvadratmil som fullständigt kalhöggs i bästa 70-talsanda = tjänstefel om en torraka stod kvar. Detta område är nu ganska nygallrat, och där har han de största spelen han någonsin registrerat, mer än dubbelt så många tuppar som snittspelen i Sverige - och då finns inte ett träd äldre än 30-40 år inom flera mils radie!

DET är intressant på riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

T Landström  
#475311
DenimDude skrev:Eric Ringaby har skrivit en bok om tjädern som debunkar flera gamla myter om tjädern, bl.a. att den är beroende av gammal tallskog.

Enligt Eric är de största tjäderspelen han bevakar idag i nygallrade bolagsskogar (förstagallring). De har precis rätt förutsättningar för stora spel... Det finns såklart spel i gammal skog också, men de blir aldrig lika stora som de i gallringsskogen.

Han nämnde ett område i Finland som jag glömt namnet på, som finnarna högg på 60-70 talet för att betala av på sin krigsskuld. Det handlade om en ansenlig mängd kvadratmil som fullständigt kalhöggs i bästa 70-talsanda = tjänstefel om en torraka stod kvar. Detta område är nu ganska nygallrat, och där har han de största spelen han någonsin registrerat, mer än dubbelt så många tuppar som snittspelen i Sverige - och då finns inte ett träd äldre än 30-40 år inom flera mils radie!

DET är intressant på riktigt.

Vad säger herr Rönning om den boken tro...

Avatar Fallback

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

isteskog  
#475312 :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

Torbjörn Johnsen  
#475319 Hittade den här artikeln om Eric Ringaby och hans kunskaper om tjädern. Intressant!
https://www.skogssallskapet.se/artiklar ... fagel.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

Älgfoderodlare  
#475321 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare sön 18 dec 2022, 05:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

husqvarna_med_sthil  
#475334 Det som har varit min ömmande punkt angående trakthyggesbruk är just tjäderns möjligheter. Ifjol hittade jag tjäder i ungskog, hela kullar och i år har jag vid flera tillfällen gått på tjäder i yngre skog. Det gör mig både lättad och glad för det innebär att tjädern anpassar sig !

Användarvisningsbild

Re: Gott om tjäder i gallringsskogen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475411
DenimDude skrev:Eric Ringaby har skrivit en bok om tjädern som debunkar flera gamla myter om tjädern, bl.a. att den är beroende av gammal tallskog.

Enligt Eric är de största tjäderspelen han bevakar idag i nygallrade bolagsskogar (förstagallring). De har precis rätt förutsättningar för stora spel... Det finns såklart spel i gammal skog också, men de blir aldrig lika stora som de i gallringsskogen.

Han nämnde ett område i Finland som jag glömt namnet på, som finnarna högg på 60-70 talet för att betala av på sin krigsskuld. Det handlade om en ansenlig mängd kvadratmil som fullständigt kalhöggs i bästa 70-talsanda = tjänstefel om en torraka stod kvar. Detta område är nu ganska nygallrat, och där har han de största spelen han någonsin registrerat, mer än dubbelt så många tuppar som snittspelen i Sverige - och då finns inte ett träd äldre än 30-40 år inom flera mils radie!

DET är intressant på riktigt.


Hönorna trivs där det finns både mat och skydd åt dem i fältskiktet och så länge det finns höns så lär tupparna hitta platser att spela på!

Man har säkert gjort stora hyggen i Finland på 60-70 talen, men inte för att betala av krigsskulden för den betade man av långt tidigare. 1952 tror jag att man gjorde sista betalningen.

Även jag har sett massor med skogshöns i år, både orre och tjäder (järpe finns nog inte här) så det verkar vara ett bra år för dem, vilket är lite märkligt för det var så kallt i våras...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).