Jakt och Fiske

kikarsikte

19 inlägg 11665 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

kikarsikte

Sture Andersson  
#474260 Nån som är bra på kikarsikte här ,har ett variabelt sikte .
Och har märkt att skärpan ändrar sig när jag ändrar förstoring ,och mycket med ,om jag ställer in skärpan med stor förstoring .Och går tillbaka till liten förstoring är det bara suddigt är detta normalt .



   TS
Avatar Fallback

Re: kikarsikte

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474261 Nei sån ska da ikkje vera, kva merke er da på kikkerten? Er synet ditt normalt?

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

Sture Andersson  
#474264
can skrev:Nei sån ska da ikkje vera, kva merke er da på kikkerten? Er synet ditt normalt?



Siktet heter Shirstone 3-10 44

   TS
Avatar Fallback

Re: kikarsikte

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474266 hm ekspertisen er vel her : http://forum.robsoft.nu/index.php Er jo ett billigt sikte detta men skal allikavel ikkje vera sån. Alle mine kikkertsikte har uten untak vore klare når eg har stilt dei tilbake igjen, alle utanom ett har vore billige og. kan desverre ikkje hjelpa deg så mykje meir, prøv på robsoft mange med mykje peiling der. Berre for å utelukka banale ting, du har gjort det reint på linser både framme og bak, dersom det er ein ring nærmast auga ditt (ikkje forstørelsen) så kan du skru på den for å få da klart. Dyre kikkertsikte pleie ha ein sån, men tvila på at da er på ein shirestone. Er da gammalt så kanske da er gåent, ellers går da fint ann å bruka billige sikte iverfall under bra lys, men dei må vera skotfaste og klare.

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

Fredrik N  
#474329 Hej. Något är väldigt fel i siktet.
Vet du om det blir några träffläges förändringar?
Ett tips är att ringa till Astro sweden och höra med dom.

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

Sture Andersson  
#474350
Fredrik N skrev:Hej. Något är väldigt fel i siktet.
Vet du om det blir några träffläges förändringar?
Ett tips är att ringa till Astro sweden och höra med dom.


Hej vet inte hundra om det blir nån förändring ,brukar ha den på 4 förstoring ,brukar inte ändra på grund av detta med att skärpan ändrar sig .Får en känsla att det varit så hela tiden ,garantin har ju gott ut sen flera år ,kolla att det fans nya för 2900:- av den sorten.
Så att reparera det känns väl inte som nån ide .Kolla på nätet och det var ju inte några muntra omdömen av denna kikare ,flera hade kastat sina i skroten ,så det blir väl att mitt får gå samma väg ,synd bara att jag inte var mer vaken från början .

   TS
Avatar Fallback

Re: kikarsikte

Fredrik N  
#474364 Låter som en bra ide att låta det gå till dom sälla jaktmarkerna och in förskaffa något nytt.
Det har hänt en hel del dom senaste åren, se bara till att du får ett sikte som stämmer med klicken och är bra optiskt. Optiken skiljer en del, och är det till jakt så har det betydelse.
Man får vad man betalar för.
MVH Fredrik

Användarvisningsbild

Re: kikarsikte

DavidS  
#474395 Du kan få ett helt okej sikte för 3000, kolla på Vortex. Astrosweden har ett stort utbud.

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

Trocadero  
#474773 Jag köpte bössa (6,5*55) Carl Gustaf 1900 och kikarsikte (Leupold 2,5-8 ggr förstoring) med stålfästen (Leupold) för 37 år sedan. Har därefter aldrig haft några problem med varken bössa, kikarsikte eller fästen och jag skjuter mer än 200 skott/år inför jakten, ibland upp emot 500 skott/år. Bössan skjuter tätt oavsett ammunition och har bara ställt om kikarsiktet någon enstaka tum när jag byter ammunition. Vad jag vill säga är att jag är jättenöjd med kikarsiktet och om jag skall köpa nytt så ligger Leupold jättebra till. Man kan lita på att 1 markering (=1 tum) vridning på skruvarna blir 1 tum lägesförflyttning på tavlan på 80-100 meter.
Tog nyligen över en bössa av farsan med en Bushnell kikare på samt aluminiumfästen. Problemet är att bössan sprider skotten och jag börjar tro att det kan vara kikarsiktet eller fästena. Kan ju även vara pipan som sprider men ända tills jag får bössan att skjuta tätt så misstänker jag kikare och fäste.

Mitt råd är att satsa på ett riktigt bra kikarsikte och riktigt bra stålfästen + att montering görs av en riktigt bra vapentekniker. Bättre att lägga någon extra tusenlapp på detta än att behöva lägga samma belopp på ammunition på inskjutningsbanan. Det är en jätteskön känsla att veta att man kan lita på vapnet och kikarsiktet i alla lägen, kan nästan inte värderas i pengar. Å andra sidan behöver man inte köpa att sikte för 20.000 kr för att få att pålitligt och bra. Finns billigare som också är bra.

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

uge  
#474774 Om bössan som sprider skotten. Kontrollera så att framstocken inte trycker på pipan, Gör den det så brukar träffläget flytta sig när man skjuter flera skott i följd, efter hur varm pipan blir.

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474775 CG 1900 skal jo vera noke av da besta som nokensinne er laga, godt poeng med å kjøpa utstyr som er til å lita på, istadenfor ein drøss med skot for å skyta inn geværet. Far min har ei CG 3000 desverre i .308 likar helst 6,5x55 eg da.

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

husqvarna_med_sthil  
#474859 Ett annat prisvärt kikarsikte är de från redfield. Billiga men robusta. Min har gått runt tusen smällar nu utan ändringar i träffläget.

Användarvisningsbild

Re: kikarsikte

traktorz  
#474896 Jag kan varmt rekommendera Leupold VX-R 3-9x40 Belyst FireDot Duplex Kikarsikte, alt. Leupold VX-R 3-9x50 Belyst FireDot Duplex Kikarsikte.

Ref:
https://www.handladigitalt.se/kategori/vx-r

Avatar Fallback

Re: kikarsikte

Fredrik N  
#479019 Jag skulle prioritera bra skymningsegenskaper, dvs bra optisk prestanda. Och då titta på några europeiska märken som är intresanta.
Samt stor eaybox, vilket jag uuppskattar på ett sikte för jakt.

Användarvisningsbild

Re: kikarsikte

Bax  
#479021 Det är inte så att okularet (heter det så?) råkar vrida sig när du vrider förstoringsratten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).