Motorsåg och handhållet

slipmaskin för röjsågsklingor?

15 inlägg 23162 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Husqvarna

slipmaskin för röjsågsklingor?

Åke Carlson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1843Såg i julas katalog att de har en maskin för slipning av rundklingor. Jag hittar den dock inte på nätet. Oregon har en tillsats till sin "Jolly" men den kostar mer än dubbelt mot Julas. Någon som testat eller gynnar alla Sandvik?

TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: slipmaskin för röjsågsklingor?

Skogshuggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Åke Carlson skrev:Såg i julas katalog att de har en maskin för slipning av rundklingor. Jag hittar den dock inte på nätet. Oregon har en tillsats till sin "Jolly" men den kostar mer än dubbelt mot Julas. Någon som testat eller gynnar alla Sandvik?

Funderar på att skaffa tillsatsen till min Oregon sågkedjeslipmaskin.
Kostar strax under 2000:- hos:

http://www.svenskablount.se/

Har dock inte satt mig in hurpass mycket man måste skifta/ställa om maskinen mellan kedja/klinga?.
Det kanske är bättre att köpa en separat slipmaskin för ändamålet?.

Användarvisningsbild
Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1848:shock:

Är det bara jag som filar för hand?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1849Nej då, jag filar också normal för hand.
Men ibland om jag misslyckats kapitalt och gjort en fet stensågning så lämnar jag in klingan och får den maskinslipad för 60:-

Så länge man inte sågar i sten räcker ju en väldigt lätt filning för att återställa skärpan.
Har röjt igenväxt åkermark i vinter och där var det helt stenfritt vilket gjorde att jag kunde köra på samma klinga hela tiden med bara lite lätt putsning med filen 2ggr/dag.

Att fortsätta såga med en slö klinga är helt värdelöst har man i alla fall lärt sig, blir bara väldigt varmt och jobbigt :x :x

Användarvisningsbild
#1852Phew! :wink:

Användarvisningsbild
Mange skrev:Phew! :wink:

Du är inte ensam Mange.

Slipar oxå röjarklingorna förhand, men nu håller jag på att ha så många "kunder", att jag får neka.
Det som lämnas in är dessutom inte de bästa klingorna förstås.
En del har knappt tänderna kvar, och då är det inge vidare kul att sitta där och handgnida för lite fikapengar.

Användarvisningsbild
#1862Om de är grymt kass tvekar jag inte att ta Dremeln, men hand filar efteråt.
Har fått tag i ett fräs stift från Pfrerd som funkar kanon o håller länge.

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#1863Funderar om inte slitna klingor sliter på vinkelväxeln rätt hårt.
Riktigt nötta tänder är ju rätt svåra att slipa exakt lika, så det borde bli obalans?

Användarvisningsbild
#1866Om den går skevt är det ju inte bra....Samma om den vibrerar.
Jag tror inte det är något som talar emot slitna välfilade klingor för utom kanske höga varvtal utan belastning..

Användarvisningsbild
nisse skrev:Funderar om inte slitna klingor sliter på vinkelväxeln rätt hårt.
Riktigt nötta tänder är ju rätt svåra att slipa exakt lika, så det borde bli obalans?

Man får ju naturligtvis mäta lite så att avvikelsen på tänderna inte blir för stor när man slipar.
Dock ska det vara rätt så stor skillnad innan det blir någon extrem obalans att tala om.

(Jag "friserar", oxå till extremt dåliga klingor maskinellt, och tar sista med filen).

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2512nån som testat julas slipmaskin för klingor?

Hundkex  
#4311Jag har testat Julas maskin. Och ska ni ha en till röjsågsklingor så köp inte den. Den är nämligen bara till för vanliga sågklingor med rak vinkel i stort sett.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4315okej så den funkar inte alls me röjklingor??

Hundkex  
#12512Nej det gör det inte.

Re: slipmaskin för röjsågsklingor?

Naders  
#71170Jag har inte röjt så mycket så har inte behövt fila nåt vidare.
Men nu har man fått börja så då var det bara att börja fila.
Tyckte det var lite omständigt att fila klingan när den satt på sågen så jag snickrade ihop ett litet hemmabygge....
filning.JPG

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).