mån 12 jun 2006, 15:08#1843Såg i julas katalog att de har en maskin för slipning av rundklingor. Jag hittar den dock inte på nätet. Oregon har en tillsats till sin "Jolly" men den kostar mer än dubbelt mot Julas. Någon som testat eller gynnar alla Sandvik?
Motorsåg och handhållet
slipmaskin för röjsågsklingor?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

mån 12 jun 2006, 22:27#1847
Funderar på att skaffa tillsatsen till min Oregon sågkedjeslipmaskin.
Kostar strax under 2000:- hos:
http://www.svenskablount.se/
Har dock inte satt mig in hurpass mycket man måste skifta/ställa om maskinen mellan kedja/klinga?.
Det kanske är bättre att köpa en separat slipmaskin för ändamålet?.
Åke Carlson skrev:Såg i julas katalog att de har en maskin för slipning av rundklingor. Jag hittar den dock inte på nätet. Oregon har en tillsats till sin "Jolly" men den kostar mer än dubbelt mot Julas. Någon som testat eller gynnar alla Sandvik?
Funderar på att skaffa tillsatsen till min Oregon sågkedjeslipmaskin.
Kostar strax under 2000:- hos:
http://www.svenskablount.se/
Har dock inte satt mig in hurpass mycket man måste skifta/ställa om maskinen mellan kedja/klinga?.
Det kanske är bättre att köpa en separat slipmaskin för ändamålet?.
Skogshuggarn
Det är så roligt att leva, för då får en si hur det går.
tis 13 jun 2006, 09:28#1848
Är det bara jag som filar för hand?
Är det bara jag som filar för hand?
Såg samlare av grövre kaliber....
www.chainsawcollectors.se
tis 13 jun 2006, 11:36#1849Nej då, jag filar också normal för hand.
Men ibland om jag misslyckats kapitalt och gjort en fet stensågning så lämnar jag in klingan och får den maskinslipad för 60:-
Så länge man inte sågar i sten räcker ju en väldigt lätt filning för att återställa skärpan.
Har röjt igenväxt åkermark i vinter och där var det helt stenfritt vilket gjorde att jag kunde köra på samma klinga hela tiden med bara lite lätt putsning med filen 2ggr/dag.
Att fortsätta såga med en slö klinga är helt värdelöst har man i alla fall lärt sig, blir bara väldigt varmt och jobbigt
Men ibland om jag misslyckats kapitalt och gjort en fet stensågning så lämnar jag in klingan och får den maskinslipad för 60:-
Så länge man inte sågar i sten räcker ju en väldigt lätt filning för att återställa skärpan.
Har röjt igenväxt åkermark i vinter och där var det helt stenfritt vilket gjorde att jag kunde köra på samma klinga hela tiden med bara lite lätt putsning med filen 2ggr/dag.
Att fortsätta såga med en slö klinga är helt värdelöst har man i alla fall lärt sig, blir bara väldigt varmt och jobbigt
ons 14 jun 2006, 19:52#1859
Du är inte ensam Mange.
Slipar oxå röjarklingorna förhand, men nu håller jag på att ha så många "kunder", att jag får neka.
Det som lämnas in är dessutom inte de bästa klingorna förstås.
En del har knappt tänderna kvar, och då är det inge vidare kul att sitta där och handgnida för lite fikapengar.
Mange skrev:Phew!
Du är inte ensam Mange.
Slipar oxå röjarklingorna förhand, men nu håller jag på att ha så många "kunder", att jag får neka.
Det som lämnas in är dessutom inte de bästa klingorna förstås.
En del har knappt tänderna kvar, och då är det inge vidare kul att sitta där och handgnida för lite fikapengar.
Skogshuggarn
ons 14 jun 2006, 23:44#1862Om de är grymt kass tvekar jag inte att ta Dremeln, men hand filar efteråt.
Har fått tag i ett fräs stift från Pfrerd som funkar kanon o håller länge.
Har fått tag i ett fräs stift från Pfrerd som funkar kanon o håller länge.
tor 15 jun 2006, 16:53#1866Om den går skevt är det ju inte bra....Samma om den vibrerar.
Jag tror inte det är något som talar emot slitna välfilade klingor för utom kanske höga varvtal utan belastning..
Jag tror inte det är något som talar emot slitna välfilade klingor för utom kanske höga varvtal utan belastning..
sön 18 jun 2006, 12:48#1873
Man får ju naturligtvis mäta lite så att avvikelsen på tänderna inte blir för stor när man slipar.
Dock ska det vara rätt så stor skillnad innan det blir någon extrem obalans att tala om.
(Jag "friserar", oxå till extremt dåliga klingor maskinellt, och tar sista med filen).
nisse skrev:Funderar om inte slitna klingor sliter på vinkelväxeln rätt hårt.
Riktigt nötta tänder är ju rätt svåra att slipa exakt lika, så det borde bli obalans?
Man får ju naturligtvis mäta lite så att avvikelsen på tänderna inte blir för stor när man slipar.
Dock ska det vara rätt så stor skillnad innan det blir någon extrem obalans att tala om.
(Jag "friserar", oxå till extremt dåliga klingor maskinellt, och tar sista med filen).
Skogshuggarn
Re: slipmaskin för röjsågsklingor?
mån 09 nov 2009, 21:27#71170Jag har inte röjt så mycket så har inte behövt fila nåt vidare.
Men nu har man fått börja så då var det bara att börja fila.
Tyckte det var lite omständigt att fila klingan när den satt på sågen så jag snickrade ihop ett litet hemmabygge....
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Men nu har man fått börja så då var det bara att börja fila.
Tyckte det var lite omständigt att fila klingan när den satt på sågen så jag snickrade ihop ett litet hemmabygge....
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Den siste på Jorden som svälter ihjäl är skogsägaren
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)
Stolt ägare till en Belarus 920 Syncro, Patu 9T med 203T, Niab 5-15B,Hsqv 550XPG TrioBrake, Hsqv 346XPG New Edition TrioBrake, Hsqv 339XPx2, Stihl FS460C-MK, Hsqv 250RX, Husq 242XP och en Dolmar;)

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).