Verkstan

Koppla svets till elverk

31 inlägg 25240 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koppla svets till elverk

serabella  
#458636 Hej!

Jag har 1 Esab Caddy MMA svets på 160A. Tänkte driva den med ett elverk då jag ibland svetsar på ställen där det inte finns tillgängliga uttag för el. Vad ska man titta efter? Optimalt vore det om elverket inte är allt för dyrt (<5000 eller gärna mindre ändå). Vad krävs av elverket för att driva en sådan här liten svets? inte så insatt så tacksam för svar :)



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

Rolfnilsson400  
#458654 Vad kräver den för säkring?
Skicka bild på märkskylten
Gissar att den behöver min 10A
I så fall behöver du ett elverk som ger min 16A 230V

Hittade lite data
Generator med AVR
- uteffekt 160 A kVA min 5,5
- uteffekt 100 A kVA min 3,0
5,5 kVA -> 5500/230= 24A
3kVA -> 3000/203=13A

Titta på elverk effekten sår alltid angiven i kVA, ska du köra 160A måste du ha ett verk som kan lämna 5,5 kVA enfas.
Håll koll på om elverken pratar om KW eller kVA. I regel kan man säga att 1kVA=0,8 kW beroende på vilken effektfator din last har.

Användarvisningsbild

Re: Koppla svets till elverk

filijox  
#458657 Jag har drivit en ESAB Caddy Arc 151i med en sådan här utan problem:

https://www.duabhuset.se/index.php?view ... category=5

Denna är motsvarande fast kinagrejer (närmare din budget) och klarar troligtvis din svets utan problem:

https://www.duabhuset.se/index.php?view ... category=5

Begagnat kvalitetsverk typ det övre nämnda kan du hitta för runt 5000 och är ett bättre alternativ än kinaverket enligt min mening.

Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

speja  
#462065 Jag har provat en ESAB Buddy arc 145 med airmax-elverk på drygt 2 kw. Det fungerade inte alls, inte ens med 30A svetsström.
Antagligen måste man ha en hyfsad grundlast på verket, regleringen pallar nog inte att gå från tomgång till halv effekt i ett slag. Elektroden fastnade vid varje försök. Med medhjälpare som tvångsvarvade gick det bättre...
Just detta verket ger knappt 200V i tomgång, men spänningen går upp när det belastas.

Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

josip  
#462229 I handboken för min migatronic delta 140e varnar man för att ett eventuellt elverk måste kunna ge minst dubbelt så mycket effekt som svetsen kräver. Transistorerna i svetsen klarar inte av de spänningspikar som kan uppstå när man släpper elektroden.

Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462250 Jag har försök att köra en minarc 150 på ett riktig stort elverk. helt omöjligt, kommer en halvpinne.
däremot 3-fas-svets med grövre pinne och Mig funkar utmärkt på samma elverk.

Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

josip  
#462256 Har en känsla av att en 3-fas mig oftast har transformator (utan att vara säker på saken). Det är väl invertertekniken som ställer till det.
En gammal morrlåda funkar säkert också helt bra. Så bra som den nu kan funka...

Användarvisningsbild

Re: Koppla svets till elverk

filijox  
#462289
zeaflower skrev:Jag har försök att köra en minarc 150 på ett riktig stort elverk. helt omöjligt, kommer en halvpinne.
däremot 3-fas-svets med grövre pinne och Mig funkar utmärkt på samma elverk.


Vanligt med 3-fasverk är att de klarar betydligt högre belastning på 3-fasuttagen än vad de gör på enfasuttaget om de har ett. exempelvis 5kvA på 3-fas och 2kvA på enfasen. Om man endast tänkt använda enfasen på ett elverk bör man köpa ett med endast enfas.

Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462374
filijox skrev:
zeaflower skrev:Jag har försök att köra en minarc 150 på ett riktig stort elverk. helt omöjligt, kommer en halvpinne.
däremot 3-fas-svets med grövre pinne och Mig funkar utmärkt på samma elverk.


Vanligt med 3-fasverk är att de klarar betydligt högre belastning på 3-fasuttagen än vad de gör på enfasuttaget om de har ett. exempelvis 5kvA på 3-fas och 2kvA på enfasen. Om man endast tänkt använda enfasen på ett elverk bör man köpa ett med endast enfas.


Testade med över från 3 fas till 1fas men det hjälpte inte (kanske inte spelar roll?

När jag hörde mig för om detta så var det flera andra jag pratat med som haft problem med svets+elverk så jag gav istället...

nu har jag 3 fas pinnsvets istället. Helt annat att svetsa med 3fas också...

Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

Robertberg  
#594681 Swedol har nu Kampanj på Hondas elverk Eu22i, 9990:- + m.
Kan man driva en svets, Buddy 145 med det?

https://www.swedol.se/elverk-honda-eu-22ivt-5742.html

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... er-210038/

Användarvisningsbild

Re: Koppla svets till elverk

JensSkoog  
#594685
Robertberg skrev:Swedol har nu Kampanj på Hondas elverk Eu22i, 9990:- + m.
Kan man driva en svets, Buddy 145 med det?

https://www.swedol.se/elverk-honda-eu-22ivt-5742.html

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... er-210038/

Har dårlig erfaring med elverk 3,2kW och min inverter. Skulle svetsa en grind i skogen, och det blev bara skit eftersom elverket inte orkade, verkade det som. Fick fulpunktad så det håller, men kommer aldtig till att göra det igen.
Men, det finns många kunniga här på Forum som säkert vet bättre än jag. Vi frågar @Gnisten :wink:

Användarvisningsbild

Re: Koppla svets till elverk

stegmaster  
#594710 Det blir for klent Jens.
1fas 5,5kw aggregatet jag har klarer precis svetsa 2,5mm pinnar vid ca 80amp. (pinninverter)
Dock brukar jag ofta bara 2,0mm pinnar och kör på ca 50-60amp, då går det som tåget.
Men aggregat på 2,5-3,5kw blir for klent att svetsa med.
Hadde själv et Honda 2,3kw aggregat, men det var inte sjans att svetsa med detta oavsett strömstyrka eller pinne.
Så det var just årsaken til at jag köpte 5,5kw aggregatet.

Användarvisningsbild

Re: Koppla svets till elverk

JensSkoog  
#594759
stegmaster skrev:Det blir for klent Jens.
1fas 5,5kw aggregatet jag har klarer precis svetsa 2,5mm pinnar vid ca 80amp. (pinninverter)
Dock brukar jag ofta bara 2,0mm pinnar och kör på ca 50-60amp, då går det som tåget.
Men aggregat på 2,5-3,5kw blir for klent att svetsa med.
Hadde själv et Honda 2,3kw aggregat, men det var inte sjans att svetsa med detta oavsett strömstyrka eller pinne.
Så det var just årsaken til at jag köpte 5,5kw aggregatet.

Ja, det kändes att det var för klent, och syntes även bättre, även med 2mm pinnar.
Min vedklyv drar 1,8kW, och då går det akkurat sådär när den drar i väg. Har
fått berättat att klyven dera 4,5kW i startögonblicket, och elverket gör ett
litet "mhfr" varje gång klyven startar.
Vet inte mycket om vad svetsen drar när den tänder, men det är nog mer!

Avatar Fallback

Re: Koppla svets till elverk

jhe  
#594978 Jag har ett 4.5 kW elverk med dieselmotor 1cyl. Yanmar och en ESAB Buddy arc 180 , brukar köra max 2.5 mm elektroder det funkar hyfsat förutsatt att man låter bli förlängningskabel och har 240 V tomgångsspänning på generatorn, Lite meckat att tända men sen går det hyfsat. Har också provat med en Kempi minarc och denna var bättre men nöjde mig med esaben då prisskillnaden ej var motiverad för kempin.

Användarvisningsbild

Re: Koppla svets till elverk

JensSkoog  
#594989 Så jag får spara i hop och få mig något bättre
än den Kina-Loncin jag har. :wink:
Svårstartad är den ochså :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).