Servicebyggnader

Få drag i grillkåtans skorsten.

25 inlägg 28824 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Få drag i grillkåtans skorsten.

Skogsnutte  
#455214 Hallåj!

Jag har byggt en enkel grillkåta på skogsskiftet. Har haft en brunnsring att elda i och helt enkelt haft det rätt så öppet uppe på "nocken" så röken kunnat sippra ut... Men det har inte varit optimalt.. Röken lixom stannar 2 meter upp och detta har ju medverkat till att man luktar rök delux.... Så då tog jag och byggde en rökkåpa (svetsade en 8 kantig kon med spirorör som rökrör) sim jag monterade idag och proveldade lite för att värma tassarna.... Men tycker röken stannar lika mkt fortfarande...
Hur ser det ut i en köpe kåta! Har ni några tips eller knep att få bättre drag?
IMG_20170515_155134_942.jpg
IMG_20170506_180228_923.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

åberg  
#455221 Om jag finge fundera fritt skulle jag tänka som såhär:
Det behövs varma gaser i röret för att få bra drag. Stor kon högt över elden gör att rökgaserna drar med för mycket kall luft så det blir otillräcklig värme i röret.

Men jag vet ju inget om det där egentligen så jag hoppas lära nåt i den här tråden. :smile:


Edit: Vad är diametern på röret?

Användarvisningsbild

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

Skogsnutte  
#455227
åberg skrev:Om jag finge fundera fritt skulle jag tänka som såhär:
Det behövs varma gaser i röret för att få bra drag. Stor kon högt över elden gör att rökgaserna drar med för mycket kall luft så det blir otillräcklig värme i röret.

Men jag vet ju inget om det där egentligen så jag hoppas lära nåt i den här tråden. [emoji2]


Edit: Vad är diametern på röret?

150 mm

   TS
Avatar Fallback

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455233 Har varit utför detta problem tidigare. I vårt fall var det tilluft som saknades. Fick gräva in ett grovt rör som kommer upp underifrån. Första gången var röret för klent. Minimum 160.

Avatar Fallback

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

mrvimek  
#455236 Gräv in ett 110 rör och ev ett ventil i sidan då blir de skillnad

Användarvisningsbild

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

Bernt S  
#455241 Hittade denna film som kan hjälpa dig. 7.15 in i filmen kommer svaret på ditt problem. Har sett en modell han gjort för brunnsring som inte rökte märkbart fast den var utan skorsten. Tunn plåt 5 cm innanför betong ringen som står 5 cm från marken, mellan plåten och betongringen värms luften upp och förbränningen blir bra
http://malaxtv.fi/video/m456-vedelda-pa-ratt-satt-2003/

Avatar Fallback

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

fidde12  
#455260 Mycket bra film!

Användarvisningsbild

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

JörgenO  
#455265 Kan det hjälpa att förlänga skorstenen uppåt med 2m ca så att det finns ett rör att få drag i.

Användarvisningsbild

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

Skogsnutte  
#455266 Jag ska prova att göra en kombination av era tips...
Ja skarvar på skorstenen ett spirorör till (1,5 meter) gräver in ett rör för mer luft... Å det där med en plåtring verkar ju åxå vara vettigt... Fler tips mottages tacksamt :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

Peteflamingstar  
#455308
Skogsnutte skrev:Hallåj!

Jag har byggt en enkel grillkåta på skogsskiftet. Har haft en brunnsring att elda i och helt enkelt haft det rätt så öppet uppe på "nocken" så röken kunnat sippra ut... Men det har inte varit optimalt.. Röken lixom stannar 2 meter upp och detta har ju medverkat till att man luktar rök delux.... Så då tog jag och byggde en rökkåpa (svetsade en 8 kantig kon med spirorör som rökrör) sim jag monterade idag och proveldade lite för att värma tassarna.... Men tycker röken stannar lika mkt fortfarande...
Hur ser det ut i en köpe kåta! Har ni några tips eller knep att få bättre drag?
IMG_20170515_155134_942.jpg
IMG_20170506_180228_923.jpg


Snyggt bygge!

Användarvisningsbild

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

Skogsnutte  
#455314
Peteflamingstar skrev:
Skogsnutte skrev:Hallåj!

Jag har byggt en enkel grillkåta på skogsskiftet. Har haft en brunnsring att elda i och helt enkelt haft det rätt så öppet uppe på "nocken" så röken kunnat sippra ut... Men det har inte varit optimalt.. Röken lixom stannar 2 meter upp och detta har ju medverkat till att man luktar rök delux.... Så då tog jag och byggde en rökkåpa (svetsade en 8 kantig kon med spirorör som rökrör) sim jag monterade idag och proveldade lite för att värma tassarna.... Men tycker röken stannar lika mkt fortfarande...
Hur ser det ut i en köpe kåta! Har ni några tips eller knep att få bättre drag?
IMG_20170515_155134_942.jpg
IMG_20170506_180228_923.jpg


Snyggt bygge!

Tack du!

Det är rakt genom ett budgetbygge delux :-P Men allt för att få mina bonusbarn med till skogen (stadsbarn)
Samt att det är bra skönt att kunna värma sig efter ett pass i skogen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455321 Fint och inspirerande

Avatar Fallback

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

torpöbo  
#455367 Har man för långt rör som ej är isolerat så hinner rökgaserna kallna innan de lämnar skorstenen därmed kan det bildas en kallpropp. Jag tror på att det är viktigare att få upp diametern än längden på skorstenen o ev isolera skorstenen om denna är för lång. Det handlar om att hitta balansen.

Avatar Fallback

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

axwell  
#455377
torpöbo skrev:Har man för långt rör som ej är isolerat så hinner rökgaserna kallna innan de lämnar skorstenen därmed kan det bildas en kallpropp. Jag tror på att det är viktigare att få upp diametern än längden på skorstenen o ev isolera skorstenen om denna är för lång. Det handlar om att hitta balansen.


Så är det ju, en skorsten skall vara isolerad i hela sin längd för att ge bra drag.

Samma sak med ventilationsrör för självdrag

Därför fungerar det inte så bra att ha dubbelväggiga rör som är tänkta att värma den nedåtgående tilluften i ytterrören.
Tror att det inte längre finns några godkända system med den typen av rör.

Avatar Fallback

Re: Få drag i grillkåtans skorsten.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455392 Som samegubben sa när det blev rökbastu i sörlänningarnas kåta: "Elda mera"
Kanske ett tips

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).