Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Ponsse nr 12.000 blev en ScorpionKing till Frankrike

6 inlägg 13965 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ponsse nr 12.000 blev en ScorpionKing till Frankrike

Fredrik Reuter  
#440015 Finska Ponsse som tillverkar skördare och skotare meddelar nu att de har tillverkat skogsmaskin nr 12.000 i fabriken i Vieremä. Nr 12000 var en Ponsse ScorpionKing som levereras till en skogsentreprenör i Frankrike.

De meddelar också i pressmeddelandet att skördaren Scorpion sedan starten 2014 tillverkats i 450 exemplar.

http://www.ponsse.com/se/media-archive/ ... -completed



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Ponsse nr 12.000 blev en ScorpionKing till Frankrike

Torbjörn Johnsen  
#440021 OK, då vet vi att Ponsse tillverkat 2000 maskiner på ett år och tre veckor :mrgreen: Inte illa! Nummer 10 000 var klar i slutet av januari i fjol:
http://www.ponsse.com/se/media-archive/ ... e-fabriken

Användarvisningsbild

Re: Ponsse nr 12.000 blev en ScorpionKing till Frankrike

Fredrik Reuter  
#440236 Kort video från Ponsse:


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ponsse nr 12.000 blev en ScorpionKing till Frankrike

Temlav  
#440415
Torbjörn Johnsen skrev:OK, då vet vi att Ponsse tillverkat 2000 maskiner på ett år och tre veckor :mrgreen: Inte illa! Nummer 10 000 var klar i slutet av januari i fjol:
http://www.ponsse.com/se/media-archive/ ... e-fabriken


Tillåt mig tvivla lite på den siffran...
Ponsses försäljning för 2016 (inkl reservdelar och service mm) uppgick till 517,4 MEUR enligt bokslutsrapporten.
Om de då tillverkat 2000 st maskiner, skulle det innebära att snittpriset per såld maskin är 258.700 EUR. (inkl service och reservdelar)
Jag tror mer på "alternativa fakta" i detta fallet. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ponsse nr 12.000 blev en ScorpionKing till Frankrike

Lolich  
#440416 På två år blir det ju, 2015 står det ju på ponsses sida [WHITE SMILING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Ponsse nr 12.000 blev en ScorpionKing till Frankrike

Torbjörn Johnsen  
#440423 Ah! Tack Lolich & Temlav! Ibland går tiden fortare än vad man tror :mrgreen:
Knappt 1000 maskiner per år från Ponsse med andra ord och då stämmer det nog bättre med ekonomin. Rätt ska vara rätt!

Enligt senaste bokslutet för 2016 Ponsses orderbok minskade i fjol för första gången på länge och frågan är om det kommer att minska på tillverkningstakten eller om det bara är en anpassning till mer normala ordervärden? Ordervärdet vid utgången av 2016 var 10,5 miljoner Euro lägre än ett år tidigare men det motsvarar ändå nästan en halv årsomsättning. Är det bra eller dåligt? Det går ju inte att se motsvarande information för någon av de andra tillverkarna på samma sätt då de inte redovisar skogsmaskinförsäljningen enskilt på samma sätt som Ponsse som är börsnoterat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).