Verkstan

Större bakhjul till ih b275

11 inlägg 3951 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Större bakhjul till ih b275

Lillagubben  
#436292 Hej! Ny på forumet och vet inte om detta är rätt tråd men gör ett försök.
Har en ih b275 som jag håller på att modifiera för att köra ut ved från gallringar. Den håller på att få hitchkrok, frontmonterad såglåda, belysning mm men då jag har en bit att köra skulle större bakhjul sitta fint för att få lite bättre fart på den.
Mina frågor är: finns det fälgar från andra märken tex mf som passar?
Hur stora hjul kan man ha? 28tum är original och jag funderar på 36 (skärmarna är obefintliga så det bör inte vara ett problem).
Är det någon som provat?

Mvh Magnus




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Större bakhjul till ih b275

Ldsaren  
#436327 Kom den inte gå för fort på lägsta växlarna i skogen .speciellt på backen tror du
O det finns ingen väghållning i hög fart på dom heller .prova nedför en backe o frikoppla får du se

Avatar Fallback

Re: Större bakhjul till ih b275

Ferguson system  
#436334 Nå er det vanskelig å se ut i fra bilde hvilken dimensjon du har. Om du har 10.00 - 28 eller 11.2 - 28, så kan du oppgradere til 12.4 - 28 eller 13.6 - 28 på samme felg. Neste steg opp blir 12.4 - 32, større enn det vil jeg ikke anbefale. Det kan fort bli feil vektfordeling og stuk på traktoren. I tillegg som Ldsaren nevner, så kan utvekslinga bli feil. Framhjulene kan oppgraderes fra 5.50 - 16 til 6,50 - 16 og muligens 7.50 - 16 (spørs på plassen til styrestaget).

Felger fra MF, Ford og David Brown (Enkelte av DB modellene har 32" standard) passer.

Användarvisningsbild

Re: Större bakhjul till ih b275

Lillagubben  
#436335 Jo väghållningen är det ju lite si och så med då framhjulen fladdrar som asplöv i 15 km/h men jag hoppas kunna fixa styrningen. Den har hög/lågväxel så skogskörning hoppas jag inte blir något problem. Vet inte hur mycket hastighet större bakhjul ger men med tanke på att den i dag gör 25 km/h vid gynnsamma förhållanden då borde det inte bli några hiskliga hastigheter/Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större bakhjul till ih b275

Lillagubben  
#436340 Stort tack för svar! Skall titta vad jag har på traktorn nu och så får vi se vad som går att få tag i. Skall följa era råd och inte ta i för mycket. Man måste ju komma in i hytten också[WINKING FACE]
Mvh Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: Större bakhjul till ih b275

Göt  
#436341 Traktorn blir ju svagare den har 38 hästkrafter från början

Avatar Fallback

Re: Större bakhjul till ih b275

Ldsaren  
#436352 Hade en sådan traktor förut ..en mycket bra för skogen .hög o bra under .

För mig att den skulle gå i 28 km enligt varvräknaren .hade också vobbel fram .Det var glapp i mittenled o toin var fel .Sen blev den bra efter åtgärderna

Användarvisningsbild

Re: Större bakhjul till ih b275

Lillagubben  
#436362 Jo det är en go traktor! Har också justerat toein utan större resultat ser dock ut som det är fel cambervinkel, som att båda framhjulen lutar utåt och sliter utsidan på däcken. Kan inte begripa hur detta skall ändras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Större bakhjul till ih b275

Ldsaren  
#436384 Kolla glappet i mittenled o lite mera toein .pröva
camber är lite mindre viktig i detta fall

Användarvisningsbild

Re: Större bakhjul till ih b275

Lillagubben  
#436395 Tackar! Ska titta närmare på det när jag får hem den, är hos smeden för montering av hitchkroken nu .

   TS
Avatar Fallback

Re: Större bakhjul till ih b275

Ferguson system  
#436409 Vil tro at du får bort det meste av slakken i styringa med å bytte kuler. Sitter to på hvert styrestag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).