Skogsmiljö och Trädlära

747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränder

17 inlägg 16282 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränder

Fredrik Reuter  
#436052 Nu kommer megaflygplanet i kampen mot skogsbränder runt om i världen. Ett privat företag i USA, Global SuperTanker Services, startar nu brandbekämpning med en Boeing 747, i dagligt tal en Jumbojet.
Planet är specialbyggt för att bekämpa skogsbränder och kan lastas med 74.000 liter brandbekämpningsvätska (vatten, skum, gel eller annat släckmedel) och kan genom sin konstruktion sprida ut denna vätska i valfria portioner, som längst en sträng på 3 km.
Planet är gjort för att kunna flyga extremt lågt, runt 60 m höjd och med en så låg fart som 230 km/h brandbomba områden med stor precision.

Enligt företagets video nedan så ska en bas finnas i Nimes i Frankrike som gör att skogsbränder i Norden kan bombas efter 3 timmars flygtid. Planet kan sedan tankas med ny brandbekämpningsvätska på lokala flygplatser.

Hur tror ni förloppet i Skogsbrand utanför Sala hade varit om detta plan funnits och använts då?


Länk till video på Vimeo: https://goo.gl/AJsjGU

http://globalsupertanker.com/

#skogsbrand18



   TS
Avatar Fallback

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

hinowa  
#436057 Ser häftigt ut! Då är det bara för myndigheterna att ordna med tankningsplatser runt om i landet!
Och hoppas på att det finns ansvariga som ringer och begär hjälp,så det inte blir som vanligt :wink:

Avatar Fallback

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

jannee  
#436058 Även om Sverige begåvats med ett eller flera sådan plan hade Sala branden blivit förödande. Kanske inte lika stor men innan ansvarig myndighet fått fingrarna ur röven hade branden ändå hunnit bli katastrofal.
Först försök att få kontakt med ansvarig minister.
Därefter - vem ska betala vad :?:
Tillstånd av ansvarigt ledningsbefäl.
Förfrågan angående tillstånd att nyttja Västerås flygfält - tar minst ett dygn om det nu inte också är helg
Sommartid = ingen piloter att tillgå - semester är en orsak.
Exempel är bl.a. hanteringen av U 137 och även postflyget som störtade i nordvästra Lappland - räddningshelikoptrarna var ju obrukbara i kyla och mörker :grin:
Trafikolyckor som händer dagligen och nästan varje timme.
Först ut är räddningstjänsten - En stor eloge till dem - dessa kan man verkligen lite på :!:
Därefter kommer ambulansen, tyvärr inte sällan långt efter räddningstjänsten
När ambulansen lämnat platsen kan eventuellt polisen dyka upp om de inte haft något annat viktigt på g.
Och då stängs dj**la anamma vägen av för då skall det bärgas :mrgreen:
Vet ej om räddningstjänsten får stänga av vägen eller de kanske lämnar den öppen för att ambulansen ska kunna komma fram
Obs min erfarenhet av alla dessa olyckor/olycksplatser man sett under de senaste åren

Avatar Fallback

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

hinowa  
#436063 Ja tilltron på myndigheter och ansvariga är som en piss i Mississippi :surp:
Ta t,ex den stora skogsbranden,Estonia,Tsunamikatastrofen,sedan har vi helikoptrar som inte tål kyla ,sämhällsskydd&försvar,vi har föreningar mot extremist mm.Och man kan ju fråga sig vad dom får ut av sina konferanser :wink:
Ingen med ansvar behöver ha ansvar utan det är bara att säga att det måste ha ramlat mellan stolarna!
Och sedan får man en ny smörig tjänst!
Sverige i ett nötskal

Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

Peteflamingstar  
#436091 Största nackdelen tror jag är att planet måste till en flygplats och tanka nytt släckmedel. Har vi verkligen så många flygplatser i Sverige som kan landa ett jumbojet? Som boendes i norra Västmanland såg jag de gula italienska planen flygtanka vatten i Åmänningen när de bombade skogsbranden 2014, de hann relativt många vändor i timmen.

Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

sundelius  
#436096
jannee skrev:Även om Sverige begåvats med ett eller flera sådan plan hade Sala branden blivit förödande. Kanske inte lika stor men innan ansvarig myndighet fått fingrarna ur röven hade branden ändå hunnit bli katastrofal.
Först försök att få kontakt med ansvarig minister.
Därefter - vem ska betala vad :?:
Tillstånd av ansvarigt ledningsbefäl.
Förfrågan angående tillstånd att nyttja Västerås flygfält - tar minst ett dygn om det nu inte också är helg
Sommartid = ingen piloter att tillgå - semester är en orsak.
Exempel är bl.a. hanteringen av U 137 och även postflyget som störtade i nordvästra Lappland - räddningshelikoptrarna var ju obrukbara i kyla och mörker :grin:
Trafikolyckor som händer dagligen och nästan varje timme.
Först ut är räddningstjänsten - En stor eloge till dem - dessa kan man verkligen lite på :!:
Därefter kommer ambulansen, tyvärr inte sällan långt efter räddningstjänsten
När ambulansen lämnat platsen kan eventuellt polisen dyka upp om de inte haft något annat viktigt på g.
Och då stängs dj**la anamma vägen av för då skall det bärgas :mrgreen:
Vet ej om räddningstjänsten får stänga av vägen eller de kanske lämnar den öppen för att ambulansen ska kunna komma fram
Obs min erfarenhet av alla dessa olyckor/olycksplatser man sett under de senaste åren


Vi (räddningstjänsten) stänger alltid av vägen nu för tiden med hjälp av våra bilar, detta på grund av de olyckor som hänt med påkörda brandmän. Är ju egentligen polisen som ska sköta det men i denna sak är vår uppfattning lika jannee, är inte så attraktivt för polisen att dirigera trafiken så till trafikolyckor har de inte bråttom :roll:

Avatar Fallback

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

eqlazer  
#436105 Hur ställer sig diverse svenska miljömyndigheter till inblandning av släckmedel?

Avatar Fallback

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

hinowa  
#437689 Det sades i fillmen att släckmedlet inte påverkade miljön,det finns nog en massa olika skum,för olika ändamål.

Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

Göt  
#437735 Det hade definitvt kunnat hjälpt till och tiden innan det hade kommit hit från USA hade inte varit så lång. Visst det kanske är Arlanda och nåt annat storflygfält som gäller men det skulle ha sparat mycket elände.

Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

anersimyra  
#518591 Jag fick en länk skickad till mig från en Amerikansk vän i går angående just det här planet, vad jag förstod av länken finns ännu inget godkännande för att få använda denna maskin av säkerhetsskäl.. :???:

Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

anersimyra  
#518592 Fel av mig, flygplanet har alldeles nyligen fått ok för att användas, men det har fram till nyligen haft flygförbud p.g.a osäkerhet kring just flygsäkerheten.

Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

Fredrik Reuter  
#518593 Ok, tack för infon!

Läser man vidare från deras sajt så verkar det vara så att företaget som kör planet har avtal med flera markägare.
Dock så verkar det endast sättas in när städer och många människor hotas att drabbas av brand, det finns nog en betydande kostnad med andra ord.

Men skog kostar också, kanske vore något för försäkringsbolagen ihop med stora som små skogsägare att kolla på. Bara sommarens bränder orsakar nog skador för flera miljarder SEK.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

Bax  
#518646 Hörde igår att de italienska planen i förrgår flugit 50 vändor, fyllt på i Ljusnan alldeles bredvid branden.
En fyllning tar ca 20 sekunder, tror jag.
Det känns för mig effektivare än en jumbojet som måste ner till Arlanda för att fyllas på nån tankstation.

Avatar Fallback

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

bgsentr  
#518650
Bax skrev:Hörde igår att de italienska planen i förrgår flugit 50 vändor, fyllt på i Ljusnan alldeles bredvid branden.
En fyllning tar ca 20 sekunder, tror jag.
Det känns för mig effektivare än en jumbojet som måste ner till Arlanda för att fyllas på nån tankstation.

11-12 SEK tar det att fylla! Canadair!
Enligt tillverkarens tabeller kan man klara upp till 100000 liter per timma om vatten finns inom 3km och upp till 60000 liter per timma om det finns inom en mil, det klarar inte 747!

Användarvisningsbild

Re: 747 JumboJet Supertanker - Nytt brandflyg för skogsbränd

Bosque  
#519711
1533051126_airtractor_foto_krister_k_sundberg.jpg

Portugal skickade sina Air Tractor AT-802F Fire Boss som jobbat några dagar i Sverige. Bilden tagen på Örebro flygplats. Konceptuell motsats till 747orna. Film från insatsen http://lae.blogg.se/2018/july/fire-boss ... e-3-2.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).