Skogsnyheter

Framtidsfunderingar kring skogen

13 inlägg 4193 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtidsfunderingar kring skogen

Viggoo  
#428844 Hej
Jag såg ett videoklipp på youtube från skogsindustrierna, som handlade om framtiden för träfiber. Jag blev såld direkt med vad man kan göra av fibrerna allt från komposterbara förpackningar, kläder, elektronik, kolfiber, mm. Om det är så som att de framhäver i klippet så känns det som att våran viktigaste råvara framöver kommer bli är skogen.


Jag tycker detta är mycket intressant och tänkte höra vad ni andra på forumet tycker och tänker, kommer massapriset bli mångdubbelt så mycket som timmerpriset? kommer vi växla om skogsbruket från främst timmer produktion till massa produktion?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428855 Om massavedspriset skulle komma i närheten av (eller rent av överstiga) timmerpriset, så skulle det inte säljas en enda timmerstock. Detta för att kvalitetskraven på en timmerstock är så mycket högre än på massaveden.

Att det däremot kan bli större andel massaved i framtiden p.g.a. kortare omloppstider och mer röta, är dock inte helt otänkbart.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Skogsforskare  
#428872 Allt är relativt, så även priser och "kvalité". Om det blir samma pris på allt virke så kommer man att såga det som lönar sig bäst att såga och kraven på kvalité kommer att ändras. Att dagens timmerpris ligger lågt i förhållande till massaveden beror ju på att ingen är intresserad av att betala dyrt för sågade varor och att man får bra betalt för produkter framställda av pappersmassa (som för övrigt inte borde heta så eftersom allt mindre blir till papper).

Varför såga till brädor och sen torka och lagra? Varför inte mala och skriva ut rätt produkt på en 3D-skrivare?

Framtiden kommer framförallt att behöva träfiber och de kemiska ämnen som finns i veden, och trevlig skog i närheten av större tätorter för en växande stadsbefolkning att promenera i.

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Fredrik Reuter  
#428877 Hej,
Jag håller med, slutprodukten får avgöra vad träden används till. Kanske kommer framöver ett eller flera nya sortiment som har varken härrör till "massa" eller "timmer".

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Arvid0  
#428878 Samtidigt får man tänka på vem avsändaren är. Den kan ju knappast visa en dyster framtid.

Men jag -tror- att timmer som är +100 år (gärna fura) kommer bli en bristvara då massaved/träfiber kommet gå att odla i stort sett varsomhelst.

Jag vet inte men gissar att cellulosafiber gjord på snabbväxande energiskog inte skiljer sej kvalitetsmässigt mot fiber gjord på gallringsved. Så frågan är om det blir något netto över?

Avatar Fallback

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Skogsforskare  
#428879 Det är skillnad på fiber från löv och barr.

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428967
Skogsforskare skrev:Det är skillnad på fiber från löv och barr.

Det är väl så att barrträd ger längre fiber än lövträd?

Knäckefrågan är ju om slutprodukterna då måste bli helt olika för långfibrig och kortfibrig massa? Eller om långfibrig och kortfibrig massa kan ge samma slutprodukter, dock genom olika processer?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428981 Är väl svårt o göra toapapper på endast barrmassa, blir väl skavsår i arslet:-)
Har för mig det är typ 50/50 med löv o barr i mjukt papper
Tidningar däremot går väl fint med bara barr.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#428992
Magnus M skrev:Är väl svårt o göra toapapper på endast barrmassa, blir väl skavsår i arslet:-)
Har för mig det är typ 50/50 med löv o barr i mjukt papper
Tidningar däremot går väl fint med bara barr.

Magnus M

Dagens klena ungdom. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

DagL  
#429020 Framtiden om femtio till hundra år är nästan oförutsebar. Så jag tror inte skogsägarna skall tänka så mycket i termer av värdet av specifika sortiment för slutanvändning (timmer eller massa, granved eller tallved, löv eller barr) när skog anläggs eller röjs och huvuddelen av virkesuttaget ligger mer än femtio år fram.
Men ett mycket gott stalltips är att råmaterial som framställs uthålligt av vatten och luft med få andra tillsatser, som efter slutanvändning återförs till kretsloppet, kommer att få ökad efterfrågan när det blir fler människor med förhoppningsvis bättre levnadsstandard, när den tekniska utvecklingen ökar möjligheterna att använda olika sortiment, och när användning av fossilt icke förnyelsebart fasas ur. Tänk mer på att skapa en uthållig säker trivsam produktionsapparat än den specifika slutanvändningen.

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429022 Känner en som jobbat på tyska sågverk i många år.
Han sa för 5-10 år sen att om 10-20 år så kommer timmermarknaden att dö.
Allt byggmaterial kommer vara formpressade bitar av flisad massaved.
Pågick mycket forskning i detta menade han.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429036 Ja, nog är det svårt att sia om framtiden. Tänk bara på ekarna på Visingsö, som planterades för att säkra flottans tillgång på ektimmer till sina krigsfartyg... Det blev väl mest naturvård av det ekbeståndet...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Framtidsfunderingar kring skogen

Hema  
#429039 Man bör iaf ta med ökad konkurrens iom globaliseringen. På gott och ont.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).