Sågtimmer

Pris för grantimmer i Smålands inland.

11 inlägg 19227 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris för grantimmer i Smålands inland.

mamus  
#411989 Hej!

Jag står inför en slutavverkning inom närmaste året och undrar om någon kan upplysa mig var timmerpriserna ligger i dagsläget? Läget är småländska höglandet utanför Eksjö.

För något halvår sedan var jag i kontakt med Vida och de betalade då 850 kronor för grantimmer. När jag sedan kollade i prislistor jag letade upp på nätet så var priset 550, Beror det på tillägg till prislistorna eller är det något annat som spökar?

Jag vore också tacksam för tips hur man ska lägga upp försäljningen för att inte bli lurad utan få högsta möjliga pris.



   TS
Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

jannee  
#412054 Sågverken är idag motsträviga till att köpa på sig. De verkar ALLA räkna på att få tillgång till stormfällt virke och då självklart till ett lågt pris.
Blir det en gynnsam vinter (för oss skogsägare) kan vi nog räkna med att få se bättre priser, Brexit spelar troligtvis en väldigt stor roll. Tror att väldigt mycket hänger på hur Britterna kommer att handla och till vilka priser sågverken kan ta ut. Även oroligheterna runt Medelhavet har en dämpande efterfrågan av virke.

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412063 Stämpla! Felmarginaler hit och dit och olika måttenheter, är det stämplat så vet du vad du får och slipper bry dig om vilket arbete skördaren med förare gör för jobb.

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

uffejohan  
#412067 Enligt min leveransvirkesköpare beror den goda efterfrågan på grantimmer huvudsakligen på inhemsk efterfrågan på virke till husfabrikerna. Jag har fått c:a 850 kr toppmätt i förra veckan för gran, köparen är i ditt område mamus...Talltimmer hopplöst. Vissa sågverk häromkring kör övertid/extraskift för att få fram virke till husfabrikerna just nu, antar att de därför har hyfsad lönsamhet, trots ständigt gnäll om motsatsen....

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

jannee  
#412069 Skulle också kunna råda till att stämpla. Tyvär är det idag många sågverk som inte längre vill köpa på sig rotposter vilket i sin tur kan inebära att man inte får det bästa priset, men vad vet jag :oops:

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

alias  
#412073
uffejohan skrev:Enligt min leveransvirkesköpare beror den goda efterfrågan på grantimmer huvudsakligen på inhemsk efterfrågan på virke till husfabrikerna. Jag har fått c:a 850 kr toppmätt i förra veckan för gran, köparen är i ditt område mamus...Talltimmer hopplöst. Vissa sågverk häromkring kör övertid/extraskift för att få fram virke till husfabrikerna just nu, antar att de därför har hyfsad lönsamhet, trots ständigt gnäll om motsatsen....


Det lät helt klart intressant med den prisnivå du talar om (t.o.m. lite bättre än vad jag fick förra året, tror det låg på 820 kr/m³toub för grantimret då, inkl. dubbelcert.).

Har du lust att delge närmare info om köpare och ort och volymer m.m. så är jag intresserad, då farsgubben överväger en lite större grandominerad slutavverkning i närtid.

Vill du inte lämna ut det här så får du gärna skicka ett PM.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

uffejohan  
#412076 Skickar dej gärna ett PM om alla uppgifter men hur gör man då? Har inte gjort det och hittar inte funktionen....

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

alias  
#412080
uffejohan skrev:Skickar dej gärna ett PM om alla uppgifter men hur gör man då? Har inte gjort det och hittar inte funktionen....


Du klickar på mitt namn (alias) i blått i över vänstra kanten på inlägget, då kommer du till min profilsida.

Där hittar du ett fält lite till höger i bild som heter "Personlig information". Längst ner till höger så är det en ljusgrå cirkel med ett vitt kuvert i (ställer du muspekaren över kuvertet så kommer texten "skicka personligt meddelande" upp), klicka på kuvertet så får du upp en ruta där du kan skriva ett meddelande.

Välj därefter "skicka", precis som när du postar ett vanligt inlägg på forumet

MVH
Alias
Senast redigerad av alias mån 10 okt 2016, 20:06, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#412084 Lite längre västerut kan man få 750:-/m3fub (brutto), men då är det över i Västergötland.

Avatar Fallback

Re: Pris för grantimmer i Smålands inland.

alias  
#412086
Mangan skrev:Lite längre västerut kan man få 750:-/m3fub (brutto), men då är det över i Västergötland.


Det låter riktigt bra, det blir ju ca 900 kr/m³toub om jag räknar rätt. Vilken köpare?

PM funkar såklart om du inte vill skriva ut köparen här.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sv: Pris för grantimmer i Smålands inland.

lerbo  
#412164
Mangan skrev:Lite längre västerut kan man få 750:-/m3fub (brutto), men då är det över i Västergötland.

Du får gärna pm'a mig med!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).