tis 07 jun 2016, 23:39#395253
Åh varför såg jag den här tråden så sent på kvällen...
Ungefär vad är det för profil på dina balkar, I, U eller något annat?
Försöker bifoga 2 pdf:er med lite värden, efter google sökning "Tabell hållfastighet balkar"
Tror det kan vara svårt att hitta raka svar på hur stor balkar du behöver, då det beror på så många faktorer. Tittar vi på nedböjningen och ett exempel ur mina gamla formelsamling:
Kraft (F) = 1200 + 3500 = 4 700 kg * g ~ 47 kN
Längden (L) = 12 m
E = elastistetsmodul (mått på hur böjbart materialet är) ungefär 2,1 x 10^5 för stål
I = böjmotstånd, hur svårt det är att böja en balk. Hämtas ur tex bifogade tabeller, för en I-300 är det 9800 cm^4. Varierar med vridningen på materialet, tex är ett plattjärn lättare att böja på flaten än på högkant, i detta exempel är det en I-300 Balk (som Busholle rekommenderade)
384 är en konstant. Allt är räknat i N och mm.
Nedböjning = 5xF/2xL^3/(384xExI) = 5x 23 500 x 12 000^3/(384 x 210 000 x 98000000) = 25,7 mm.
Nu har du ju tre balkar, så säg att du kan fördela ut lasten jämnt över alla 3 så skulle det bli ungefär 8,5 mm nedböjning. Men nu är det räknat på en I300 balk.
Men har du en balk som har säg hälften i böjmotstånd av en I300 (4900 cm^4) så blir nedböjningen dubbelt så stor.
Nu är ju detta bara nedböjningen, sen får man ju räkna på det mot sträckgränsen och även skjuvkrafterna i svetsförbandet. som jag tror kommer bli en svag punkt i konstruktionen.
Jag hade nog satsat på att skaffa järnvägsräls. En BV 50 / 50E3 väger 50 kg / m, brukar kunna sälja för skrotpris ca 1-2 kr / kg. går att få dem i rätt längd. Så med 14m x 50 kg / m x 2 = 1 400 kr / balk. Kanske ännu hellre begagnad spårvägsräls Ri60 med en extra rilla och du får mer styvhet. Fördelen är att du kan få dem i rätt längd från början.
Ska träffa min bror som ändå jobbar med sånt här i helgen om du inte byggt klart får han hjälpa mig tolka fler formler.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Allt ovan är skrivet med reservation för eventuella tyckfel.
Ibland måste man tänka utanför boxern...