Logistik, Transport

Brobygge

83 inlägg 69593 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Brobygge

Kim74  
#395203 Finns det någon som är bra/expert på att bygga broar? Jag har ett skogsskifte på en holme i en å och tänker bygga en bro dit. Brospannet är ca 12 meter långt.

Jag har köpt "hyllpall"-balkar som är 230 cm långa, ca 12 cm höga och gjorda av 5 mm stål. Har 38 stycken.

Jag har funderat på att antingen svetsa eller bulta ihop dem till 2 st långa balkar. Alltså 3 st balkar på bredden och 6 balkar på längden. Alternativt svetsar jag ihop 6 st "hyllpall"-balkar till långa balkar och bygger ett fackverk mellan.

Blev lite råddigt att förklara.

Som brolock använder jag 2 tums tryckimpregnerat virke.

Tror ni att det håller för ett ca 5 tons ekipage (1200 kg traktor + ca 3500 släp)



   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395220 Kort svar är nej det kommer inte att hålla.
Inte ens om du hade 3st skarvfria balkar med den höjden så hade det varit en bra idé.
Jag skulle bedöma att det behövs i-balk med minst 30cm höjd, troligen mer.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395224 Ok. På balkarna står det att de håller för 2x1500 kg. Men då är det ju fråga om två balkar och en spännvidd på 230 cm. Så är ju också säkerhetsmarginalen säkert ordentligt tilltagen.

Finns det någon tabell för vad olika balkar tål för vikt. Alltså en tabell som en lekman förstår.

Hur är det med extra grova och långa kraftströms-stolpar. Hur mycket månne de håller för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395226 Busholle: Ännu till min första fråga. Svetsar jag ihop balkarna skulle det bli 6 st balkar som är ca 12 meter långa och 12 cm höga och av 5mm stål.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Brobygge

T Landström  
#395246 Den vikten är beräknad på en spännvidd på 2,3 meter...

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Vardon  
#395253 Åh varför såg jag den här tråden så sent på kvällen...

Ungefär vad är det för profil på dina balkar, I, U eller något annat?

Försöker bifoga 2 pdf:er med lite värden, efter google sökning "Tabell hållfastighet balkar"

Tror det kan vara svårt att hitta raka svar på hur stor balkar du behöver, då det beror på så många faktorer. Tittar vi på nedböjningen och ett exempel ur mina gamla formelsamling:

Kraft (F) = 1200 + 3500 = 4 700 kg * g ~ 47 kN
Längden (L) = 12 m
E = elastistetsmodul (mått på hur böjbart materialet är) ungefär 2,1 x 10^5 för stål
I = böjmotstånd, hur svårt det är att böja en balk. Hämtas ur tex bifogade tabeller, för en I-300 är det 9800 cm^4. Varierar med vridningen på materialet, tex är ett plattjärn lättare att böja på flaten än på högkant, i detta exempel är det en I-300 Balk (som Busholle rekommenderade)
384 är en konstant. Allt är räknat i N och mm.

Nedböjning = 5xF/2xL^3/(384xExI) = 5x 23 500 x 12 000^3/(384 x 210 000 x 98000000) = 25,7 mm.

Nu har du ju tre balkar, så säg att du kan fördela ut lasten jämnt över alla 3 så skulle det bli ungefär 8,5 mm nedböjning. Men nu är det räknat på en I300 balk.

Men har du en balk som har säg hälften i böjmotstånd av en I300 (4900 cm^4) så blir nedböjningen dubbelt så stor.

Nu är ju detta bara nedböjningen, sen får man ju räkna på det mot sträckgränsen och även skjuvkrafterna i svetsförbandet. som jag tror kommer bli en svag punkt i konstruktionen.

Jag hade nog satsat på att skaffa järnvägsräls. En BV 50 / 50E3 väger 50 kg / m, brukar kunna sälja för skrotpris ca 1-2 kr / kg. går att få dem i rätt längd. Så med 14m x 50 kg / m x 2 = 1 400 kr / balk. Kanske ännu hellre begagnad spårvägsräls Ri60 med en extra rilla och du får mer styvhet. Fördelen är att du kan få dem i rätt längd från början.

Ska träffa min bror som ändå jobbar med sånt här i helgen om du inte byggt klart får han hjälpa mig tolka fler formler.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395293 Vardon: Tack för din sakkunskap!

1465378206_img_1087.jpg


Här kommer en skiss av hur jag har tänkt det. Tänkte även svetsa fackverk som ännu bättre binder ihop balkarna. Fackverksmaterialet kunde vara tex ett flatjärn ca 10 mm x 100 mm.

Ifall min plan är helt hopplös så är det ju smartast att börja på nytt och skaffa tex I-balkar. Vilka dimensioner borde de då ha för att klara ca 5000 kg och en spånnvidd på ca 12 meter.

Som brofästen har jag tänkt skaffa betongpelare (300x300x3000) som placeras liggande på marken 2-3 st i var ände.

Brobygget är tänkt att inledas i höst, men det är ju bra att vara ute i god tid med planeringen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395296 12 meter är Väldigt mycket. Vad sägs om en valvbåge?

Avatar Fallback

Re: Brobygge

jannee  
#395300 Är det för strömt för en flottbro, vore annars enklare men inte minst billigare?.

Användarvisningsbild

Re: Brobygge

Kim74  
#395302 Skogsola: Har inte tänkt i de banorna ännu. Vad månne en sådan skulle kosta. Ön som bron skall gå till är inte så stor, ca 5 ha. Blir bron alltför dyr att bygga så går alla pengar som avverkningen ger till bron.

Det finns ca 5-600 m3 björkmassa (ca 50 år) och ca 1-200 m3 al-rönn-asp-hägg-massa på ön. Jag har för avsikt gallra ca 50 m3 per år under ca 10 års tid. Allt kommer att bli till ved som säljs.

Janne: Jag har nog tänkt på en pontonbro också. Det finns ett kraftverk ca 500 meter innan ön och jag vet inte hur kraftverket förhåller sig till det. Pga kraftverket varierar vattennivån ganska mycket (ca 1meter).

Vad månne en pontonbro kostar? Kanske man hittar någon avlagd från armén.

Tål att tänka på

   TS
Avatar Fallback

Re: Brobygge

holmesö  
#395306 Lejonströmsbron i Skellefteå kan du titta på. Fyra ekstockar på ca 8-9 m kan utgöra grunden. Du får ett upplag var fjärde meter.

Avatar Fallback

Re: Brobygge

alias  
#395307
Kim74 skrev:Skogsola: Har inte tänkt i de banorna ännu. Vad månne en sådan skulle kosta. Ön som bron skall gå till är inte så stor, ca 5 ha. Blir bron alltför dyr att bygga så går alla pengar som avverkningen ger till bron.

Det finns ca 5-600 m3 björkmassa (ca 50 år) och ca 1-200 m3 al-rönn-asp-hägg-massa på ön. Jag har för avsikt gallra ca 50 m3 per år under ca 10 års tid. Allt kommer att bli till ved som säljs.

Janne: Jag har nog tänkt på en pontonbro också. Det finns ett kraftverk ca 500 meter innan ön och jag vet inte hur kraftverket förhåller sig till det. Pga kraftverket varierar vattennivån ganska mycket (ca 1meter).

Vad månne en pontonbro kostar? Kanske man hittar någon avlagd från armén.

Tål att tänka på


12 meters brospann bär respekt med sig och kommer troligen att bli väldigt dyrt oavsett val av konstruktion. Med den tämligen ringa mängden virke så undrar jag om du får ihop kalkylen?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sv: Brobygge

lerbo  
#395321 Det borde väl gå att få tag på några rejäla h-balkar 300-350mm höga dom skulle ju hålla?

Avatar Fallback

Re: Brobygge

ÅsaNisse  
#395324 Vilka möjligheter finns att lägga ut bron/ Balkarna. En HEB 340 12m väger 1600 kg och ska hanteras 6 m ut från landfästet. Det innebär ganska rejäl kran.

Avatar Fallback

Re: Brobygge

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#395329 Det är alltså en ö i en sjö och inget strömmande vatten? Hur djupt är det? Hur vore det att bara häva i grovt bergkross ända tills du bottnar?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).