Sågverk (mindre)

Hjälp

26 inlägg 16319 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp

Stefan Hansson  
#393886 Har ett bekymmer med min såg ( Kara YS1-11).
När jag sågar får jag en svag sväng på virket. Har mätt upp bänken och på 15 m felar rullarna 2 mm så tycker man kan säga att det är bra. Klingan tycker jag sitter rakt efter bordet. Klingan är nyslipad i ordning.

Det spelar ingen roll om jag sågar mot anhållet eller om det är 1:a skäret jag lägger på stocken.

Någon som har något tips?

Tacksam för hjälp.

MVH
Stefan




   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Hjälp

Stefan Hansson  
#393887
1464353196_sagen.png
Har ett bekymmer med min såg ( Kara YS1-11).
När jag sågar får jag en svag sväng på virket. Har mätt upp bänken och på 15 m felar rullarna 2 mm så tycker man kan säga att det är bra. Klingan tycker jag sitter rakt efter bordet. Klingan är nyslipad i ordning.

Det spelar ingen roll om jag sågar mot anhållet eller om det är 1:a skäret jag lägger på stocken.

Någon som har något tips?

Tacksam för hjälp.

MVH
Stefan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp

skarplycka320  
#393947 Hej. Blev det tvärt?
Hur är sträckning och skränkning på klingan?
Oftast brukar det vara något med klingan, kling spindel, sättning i bänken när jag varit med om det fenomenet.

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#393953 Klingan är nyligen genomgången och går stadigt. Kör den med 950-1000 varv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#393958 Problemet har vart länge. Tog tag i felet i höstas; trodde jag) å riktade upp bänken och ställde om klingaxeln lite. Men icke. Samma visa. När man backar stocken efter att man sågat ligger den bakre delen av stocken emot klingan, men ju närmare toppen man kommer när man backar desto längre ifrån klingan. Brukar hamna ca 15 mm ifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Flax12  
#393961 Vad har du som driver sågen?

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#393965 Har en 6 cylindrig perkinsmotor på ca 100 hK.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Flax12  
#393971 Ok. Det är viktigt att regulatorn "svarar" snabbt. Vet att motorer som är byggda för stationär drift som tex till elverk har regulatorer som är snabbare än tex motorer som suttit i fordon? Viktigt för att klingan ska hålla sträckningen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#394031 Ok. Jag skall prova att köra igenom stocken väldigt långsamt och se om det blir någon skillnad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#394053 Här ser ni mitt problem. Så här har det sett ut väldigt länge.




   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp

paan14  
#394070 Har du provat att byta klinga? Kan mycket väl vara slipningen av klingan som behövs eller blivit fel.

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#394071 Japp har även provat det. Skall prova att köra väldigt långsamt för att se om det blir bättre då. I så fall må det ju bero på att klingan tappar fart och lägger sig när man matar på med normalfart. Någon annan som har något tips annars?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp

skogogräv  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394142 Har en kompis som började såga stocken med rotändan först klingan sackade inte lika mycket så.

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Tosca  
#394248 Du har inbyggda spänningar i blocket som kan ge denna effekt, händer detta även i de första snitten av blocket?

Avatar Fallback

Re: Hjälp

Stefan Hansson  
#394252 Japp, det händer hela tiden. Har ej hunnit prova att mata väldigt sakta ännu. Men skall göra det inom kort för att se om det blir någon skillnad.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).