Ny Teknik och Elektronik

Drönare i skogsbruket.

11 inlägg 7524 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Drönare i skogsbruket.

Kalleskog  
#391713 Funderar på att köpa en drönare typ DJI Phantom 3 Standard. Har tänkt använda drönaren till att inspektera vindfällen, röjningar, planteringar mm. Anser att man egentligen klarar sig utan en drönare men det är alltid roligt att prova ny teknik. Hur är er erfarenhet av drönare i skogsbruket, användbar eller leksak?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

Fredrik Reuter  
#391773 Hej,
Mitt råd om du ska inventera är att välja en maskin med rutt- och waypointfunktion.

Lägg upp en rutt, ställ höjden och peka kameran neråt så kan du luta dig tillbaka.

Min erfarenhet är att det måste vara rationellt och det blir det med automatiska rutter.

Vet inte om Phantom 3 har detta, jag är dålig på DJI då jag själv använder 3DR Robotics mest.

Avatar Fallback

Re: Drönare i skogsbruket.

hfab  
#391774 @Fredrik Reuter Har du koll på om det krävs tillstånd för att flygfota med drönare i egen verksamhet? Om jag tex vill inventera en röjning med drönare.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

Fredrik Reuter  
#391779 Därom tvistas det tror jag.
Spontant tror jag inget kommer hända och det i de flesta fall är ok.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

Ola63  
#391869 Man får tänka på att det är förbjudet att flyga i vissa områden, t.ex i områden runt flygplatser.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

svampbob  
#391879 T.ex. ett par mil runt Umeå är helt förbjudet och då blev jag lite mindre sugen på en egen drönare.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

Ola63  
#391882 Man kommer antagligen att släppa lite på detta inom en snar framtid, ev till sommaren. Har lite med flyghöjden att göra.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

stegmaster  
#391945 Dji Phantom 3 har waypoint, dock får det vara innom 500m räckvidd, om jag inte minns fel.
Har aldrig testat detta själv, men katten lyckas jag som oftast åtminstone att hitta, och då flyger jag bara lite hit och dit, var jag tror den kan finnas. 8)
Man ska ju inte högt upp före man får bra översikt.
Så lite skada i skogen bordet man enkelt kunna se, dock efter man laddat inn filmen på en dator med större skärm.
Att se några detaljer via "live view" på tlf, eller platta er svårt då skärmen er liten och solljuset gör detta svårt.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

Chemgineer  
#392286 Verkar vara ett komplicerat område, att kunna använda en drönare lagligt.

Enligt en text i m3 behövs tillstånd från fyra myndigheter; transportstyrelsen, försvarsmakten, länsstyrelsen och luftfartsverket.
Transportstyrelsen verkar kräva att man hela tiden ser enheten, och så underlättar det ifall man inte använder drönaren i kommersiellt bruk.
Försvarsmakten kräver att få titta på bilder o filmer innan de publiceras, och man kan inte skicka in dessa via internet eftersom det då räknas som publicering ( :wink:). De har i övrigt inga åsikter.
Länsstyrelsen anser att de är att likställa med fast uppsatta kameror och vill förbjuda drönare med "inspelningsfunktion" helt och hållet. Även på din privata mark, p g a allemansrätten. Det är överklagat men enl. artikeln inte klart ännu.
Luftfartsverket har sist stora ytor med "kontrollzoner" runt större städer (inte bara nära flygplatser) men kan eventuellt bevilja tillstånd inom dessa. Utan tillstånd är det olagligt att använda drönaren i området och det finns ingen nedre höjdgräns.

Funderar själv på drönare, men det verkar som mycket jobb att kryssa genom alla lagar och regler om man vill köra helt enligt boken...

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

stegmaster  
#392289
Chemgineer skrev:Verkar vara ett komplicerat område, att kunna använda en drönare lagligt.

Transportstyrelsen verkar kräva att man hela tiden ser enheten, och så underlättar det ifall man inte använder drönaren i kommersiellt bruk.


Jo det där tror jag er samma här i Norge, och maks 120m höjd.
Skulle man se den hela tiden kom man inte langt, då mina "gamla" ¨ögon inte omställer sig så snabbt efter jag kollat på plattan och forsöker hitta igjen den på himlen, så då blir det styra efter va man ser på plattan.
Kommersiellt bruk er vel inte aktuelt?? eller tänker du ta på dig betalt jobb med den???
Det där med forsvarsmakten tror jag inte vi har här (har egentlig ingen aning),
Jag har då redan flera filmar på Youtube med drönaren.
Håller man sig på landsbygden och brukar huvudet, så er det lugnt skulle jag tro.
Mitt största "problem" er några granner som hotar med att skjuta ner den, dock var detta före dom visste det var jag. (dom trodde visst det var några ungar med en ny leksak) :sad:
Har inte hört nåt mer senaste året, och inte har någon skjutet efter den heller. :mrgreen:

Men håller annars med dig, att ska alt göras helt lagligt kan det nog bli svårt, men så er det ju med nästan alt.
Finns vel knappt en enda dag man gör alt lagligt, så varför inte flyga lite drönare ochså? 8)
Senast redigerad av stegmaster tis 17 maj 2016, 10:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Drönare i skogsbruket.

Fredrik Reuter  
#392290 Hej,
Ja, detta är min bild av det också. Det enda att ändra i din text ovan Chemgineer är att Försvarsmakten lagt ut granskning av bilder på entreprenad - Lantmäteriet handhar nu detta och i samma veva ersattes gamla lagar med nya. Huvudsyftet är det samma dock - att skydda Sveriges totalförsvar.

http://www.lantmateriet.se/sv/Nyheter-p ... rsomraden/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).